رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران؛
پس از زلزله در غرب کشور همگان به این فکر افتاده اند که در صورت وقوع زلزله در تهران چه فاجعه ای رخ خواهد داد.
کد خبر: ۵۲۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 21 November 2017
با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی را می‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از سه گسل فوق واقع شده باشد. گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع شده تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد می‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در بر می‌گیرد.

گسل ری درجنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات‌ترین گسل کشور و شاید جهان می‌باشد از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حرکت روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره‌های آجرپزی چهار دانگه پایان مییابد. گسل شرق نیز که توانایی قوی ترین زلزله را داراست از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سیدخندان امتداد می‌یابد. جالب اینجاست که اکثر حریم‌های انتقال نیروی شهر تهران نیز روی همین گسل‌های زلزله واقع شده است.

در این میان تک گسل ملاصدرا نیز که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است. احداث برج میلاد نیز دقیقا در مجاورت این گسل صورت گرفته است.

از سویی دیگر 15 درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند یعنی در صورت وقوع زلزله جان حداقل 1/5 میلیون از شهروندان تهرانی در خطر است.

پس از وقوع زلزله در غرب کشور، محسن هاشمی رفسنجانی در تذکری گفت: شهر تهران بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته در هر 150 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری را تجربه کرده ولی در حال حاضر 35 سال از این مهلت می‌گذرد و تهران نیز منتظر یک زلزله است.

هاشمی همچنین گفت: مناطق ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۷، ۱۶ و ۱۴ دارای خطرپذیری بالایی هستند و مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۵، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ خطرپذیری متوسط دارند.

برای اطلاع از میزان آمادگی شهر تهران برای مقابله با زلزله و یا انجام اقدامات لازم برای بحران احتمالی در تهران به سراغ مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، رفتیم.

فراهانی در گفت و گو با خبرنگار برنا در این خصوص گفت: با توجه به اینکه 15 درصد از شهروندان تهرانی در بافت فرسوده زندگی می کنند در صورت  بروز زلزله 6 ریشتری در تهران قطعا آمار تلفات  در قرن فعلی بی سابقه خواهد بود.

او ادامه داد: وضعیت شهر تهران از لحاظ آمادگی در دوران بحرانی مشخص نیست و درباره میزان آمادگی و سرعت واکنش به پشتیبانی استان تهران هم اطلاعات چندانی در دست نیست.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: ابهاماتی وجود دارد که آیا اساسا مدیریت بحران شهر تهران آمادگی لازم برای نجات شهر تهران را دارد؟ آیا گزارش جامع از وضعیت مقاومت شهر تهران بالاخص مدارس و بیمارستان ها وجود دارد؟ در استان کرمانشاه بیمارستان های ساخته شده و مدارس همه فرو ریختند، اگر در تهران وضعیت به همین شکل باشد فاجعه ایجاد خواهد شد، بر همین اساس آیا برنامه عملیاتی تدوین شده ای برای پیشگیری و واکنش و وقوع زلزله بالای 6 ریشتر در تهران وجود دارد؟

وی افزود: بر اساس دلایل گفته شده با طرح یک فوریتی تعدادی از اعضای شورا را مکلف کردیم که گزارشی از وضعیت میزان آمادگی و ایمنی زیرساختی امدادی شهر تهران تهیه کنند و در صحن شورا ارائه کنند.

فراهانی ادامه داد: برای این موضوع ماده واحده ای را به عنوان الزام شهرداری تهران به بررسی میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت های شهر تهران و ارائه گزارش موضوع در صحن شورای شهر پیشنهاد کردیم.

رییس کمیته برنامه و بودجه شهرداری تهران اضافه کرد: به منظور سنجش میزان آمادگی و سنجش میزان وجود زیر ساخت امدادی لازم، شهرداری تهران مکلف است که بررسی جامعی از وضعیت پایگاه های مدیریت بحران در وضعیت موجود و سازه های مراکز مدیریتی و حیاتی شهر تهران مانند بیمارستان ها و مراکز امدادی و مدارس براساس استانداردهای مذکور ظرف مدت 45 روز از تاریخ تصویب اقدام کند و نتیجه را به شورای اسلامی شهر تهران گزارش کند.

فراهانی در پایان گفت: طبیعتا لازم است با همکاری استاندار تهران وضعیت تجهیزات آمادگی شهر تهران تهیه و ارائه شود، امیدواریم  طرح به تصویب برسد تا بتوانیم اطلاعات مهمی در این خصوص به دست بیاوریم.

خبرنگار: دارا نثاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار