سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲ میلیون موتورسکیلت در حال تردد در تهران است، گفت: بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد است.
کد خبر: ۵۲۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 22 November 2017
مسعود زندی امروز در نخستین روز نشست توسعه همکاریهای محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مهمترین چالشهای محیط زیستی ایران است، به ارائه آماری از تعداد روزهای سالم و ناسالم هوا در کلانشهرهای کشور، همچنین تشریح مهم ترین چالشهای این 8 کلانشهر برای برخورداری از هوای پاک پرداخت.

وی با تشریح اقدامهای صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا و دستاوردهای حاصل از این اقدامها، اظهار کرد: به طور نمونه در اهواز به عنوان یکی از کلانشهرهای مواجه با چالش آلودگی هوا، دو عامل طوفانهای گرد و غبار و توسعه فعالیتهای نفتی و گازی به ویژه پس از رفع تحریمها از جمله دلایل موثر در کاهش تعداد روزهای سالم است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به وضعیت شهر مشهد داشت و تردد بالای خودروها به دلیل جایگاه گردشگری این شهر و ایجاد کانونهای جدید گرد و غبار در حاشیه را از جمله عوامل موثر بر کاهش تعداد روزهای سالم در مشهد دانست.

زندی درباره وضعیت کیفی هوا در تهران با بیان اینکه مهم ترین منبع آلودگی هوا در تهران منابع متحرک هستند، گفت: اگرچه به طور میانگین تهران در 8 ماه نخست هر سال، 30 روز آلوده را تجربه می‌کند اما چهار ماه انتهایی سال منجر به افزایش تعداد روزهای آلوده به بیش از 100 روز می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که تا سال 2000، خودروسازی در ایران تقریبا از هیچ استانداردی برخوردار نبود، خاطرنشان کرد: با آغاز برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، مباحثی همچون استاندارد سازی خودروها، خروج خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، توسعه حمل و نقل عمومی، کنترل آلودگی ناشی از فعالیتهای صنعتی، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک، توسعه فضای سبز، پایش بیماریها و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی سالهای اخیر، علاوه بر برنامه جامع مقابله با آلودگی هوا، تصویب قانون هوای پاک در مجلس، همچنین تدوین، تصویب و ابلاغ آئین نامه‌های مختلف اجرایی برای بهبود شرایط کیفی هوا در کشور به ویژه در کلانشهرها در دستور کار بوده است.

زندی، ارتقاء استاندارد خودروهای تولیدی به یورو 4، ارتقاء و بهبود کیفیت سوخت، الزام خودروهای دیزلی وارداتی به رعایت استاندارد یورو 4 به همراه برخورداری از فیلتر دوده یا برخورداری از استاندارد یورو 5 به بالا، الزام خودروهای تولیدی سواری داخل کشور به رعایت استاندارد یورو 4 و عدم شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد تعیین شده، الزام خودروهای سواری وارداتی به رعایت استاندارد یورو 5 به بالا را برخی از اقدامهای مهم صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا طی سه، چهار سال اخیر دانست.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای آلایندگی موتورسیکلتها از دیگر مصوبات مهم هیئت دولت برای مقابله با آلودگی هوا، عدم شماره گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال گذشته و جایگزینی آن ها با موتورسیکلتهای انژکتوری، همچنین تلاش برای توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی بود.

موتورسیکلت های کاربراتوری  منبع 19 درصد آلودگی شهر تهران است

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که در حال حاضر حدود 2 میلیون موتورسکیلت در حال تردد در تهران است، گفت: به رغم آنکه بالغ بر 19 درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلتهای کاربراتوری در حال تردد است، به دلیل نبود زیرساختها، تغییر فرهنگ به سمت استفاده از موتورهای برقی کاری دشوار است.

زندی ادامه داد: البته از سال گذشته تلاشهایی برای توسعه استفاده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی و موتورهای برقی صورت گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

وی اشاره‌ای هم به افزایش سخت گیریها و نظارتها در موضوع حدود مجاز معاینه فنی و معابنه فنی خودروها داشت و گفت: البته یکی از چالشهای مهم این حوزه نبود مراکز معاینه فنی برای خودروهای دیزلی است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در موضوع خروج خودروهای فرسوده نیز دولت ضمن اعطای تسهیلات برای خروج این خودروها، تلاش کرده تا روند خروج این خودروها از چرخه تردد را تسهیل و تسریع کند و به همین دلیل از سال 2013 روند خروج خودروهای فرسوده با شتاب بیشتری همراه شده است.

زندی تصریح کرد: در حالیکه در فاصله سال های 2004 تا 2005، 25 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد، این تعداد در سال 2005 تا 2014 به 614 هزار دستگاه رسید و پس از این سال با روند افزایشی مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای مهم در خروج خودروهای فرسوده، عدم خروج چشمگیر اتوبوس، مینی بوس و خودرو دیزلی فرسوده از چرخه تردد به رغم نقش چشمگیر و قابل توجه این دسته از خودروها در آلودگی هوا است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر حدود 9 درصد خودروهای سواری تهران فرسوده و بسیار آلاینده هستند، اظهار کرد: این تعداد خودرو، نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند.

زندی در ادامه با اشاره به توزیع سوخت استاندارد در هشت کلانشهر و تعدادی از دیگر شهرهای کشور، گفت: توزیع سوخت استاندارد با گوگرد کمتر از 50 ppm و حذف تولید و توزیع سوخت پتروشیمی با بنزن و آروماتیک بسیار بالا از جمله اقدامهای مهم در این حوزه است.

تحریم ها مانع از تکمیل و اجرای طرح کهاب در کشور شد

وی در خصوص عدم اجرایی شدن طرح کهاب در ایران، تحریمها را از جمله دلایل مهم این موضوع دانست و افزود: طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارهای بنزین به مخازن) به رغم پیشرفت حدود 50 درصدی در کشور و تاثیر بسیار زیاد در کاهش آلودگی هوا، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل تحریمهای ناعادلانه سالهای گذشته علیه کشورمان به مرحله اجرا نرسیده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به نقش نیروگاهها در آلودگی هوا داشت و گفت: به دلیل عدم برخورداری نیروگاهها از سیستمهای کنترل آلایندگی در سالهای دور به ویژه نیروگاههای بخاری که فعالیت آنها از طریق تنظیم سیستم احتراق صورت می‌پذیرد، در انتشار آلاینده‌ها به خصوص اکسیدهای گوگرد نقشی مهم دارند.

زندی خاطرنشان کرد: استفاده از سوخت گاز برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از فعالیت نیروگاهها، همچنین افزایش اقدامهای نظارتی و کنترلی بر فعالیت نیروگاهها از جمله اقدامهای صورت گرفته در این زمینه است.

وی از فعالیت 195 ایستگاه مانتورینگ و پایش وضعیت کیفی هوا در کشور خبر داد و اظهار کرد: به رغم آنکه در پایش زمینی با مشکل چندانی مواجه نیستیم اما توسعه فعالیتهای پایشی با استفاده از اطلاعات و سیستم های مانتورینگ ماهواره‌ای می‌تواند نقشی بسیار مهم در پایش آلایندگیها به ویژه در کلانشهرها داشته باشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از آثار سوء تحریمهای ناعادلانه علیه ایران طی سال های گذشته را محرومیت واحدهای صنعتی، پتروشیمی و پالایشگاهی از تکنولوژیها و فناوریهای روز دانست و گفت: در حال حاضر برای کنترل آلایندگی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی، در حال حاضر بالغ بر 220 واحد صنعتی بزرگ و کوچک کشور به صورت آنلاین مورد پایش و مانتورینگ قرار می‌گیرند.

سامانه پایش ملی واحدهای صنعتی ایجاد می شود

زندی از برنامه ریزیهای صورت گرفته برای راه اندازی سامانه پایش ملی به منظور تجمیع اطلاعات پایش آلودگی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: راه اندازی این سامانه منجر به کاهش آلایندگی ناشی از واحدها و افزایش نظارتها در این حوزه شود.

وی توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو را از جمله راهکارهای مهم برای کنترل و کاهش آلودگی هوا و مدیریت ترافیک به ویژه در کلانشهرها برشمرد و افزود: خوشبختانه راه اندازی 7 خط مترو در تهران و فعال شدن برخی خطوط مترو در سایر کلانشهرهای کشور، آثار مثبتی در این زمینه داشت.

سهم 20 درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کشور

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزایش استاندارد سوخت در سراسر کشور، کاهش تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری در کشور، شتاب بخشی بیشتر به خروج خودروهای فرسوده با توجه به سهم 20 درصدی آنها در آلودگی هوای کشور، جلوگیری از تردد خودورهای دیزلی به ویژه تردد شبانه این خودروها با سن غالبا بالای 40 سال و نقش اساسی آنها در انتشار ذرات کمتر از 2.5 میکرون، تولید و واردات خودروها با استاندارد بالا را برخی از مهمترین اقدامها و برنامه‌ها برای بهبود کیفی هوا دانست.

زندی همچنین از برنامه دولت برای خروج سالانه 500 هزار خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خبر داد و گفت: امیدواریم برآیند این اقدامها و برنامه‌ها منجر به بهره مندی مردم از هوای سالم تر شود.

گفتنی است، نشست شش روزه توسعه همکاریهای محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از امروز سه شنبه 30 آبان ماه در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا یکشنبه 5 آذرماه ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار