همانگونه که مطلع هستید پس از ابلاغ راًی عجیب هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف واردات تنباکوی معسل و انعکاس این خبر در بازار ، عاملین توزیع با توجه به تقاضای بالای بازار مصرف برای خرید این محصولات هجوم آورده فلذا تناسب و تعادل در عرضه و تقاضا به هم خورده ودر بعضی از طعم ها شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها هستیم .
کد خبر: ۵۲۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 22 November 2017
علت افزایش غیر متعارف قیمت انواع تنباکوی معسل در بازار چیست ؟

همانگونه که مطلع هستید پس از ابلاغ راًی عجیب هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف واردات تنباکوی معسل و انعکاس این خبر در بازار ، عاملین توزیع با توجه به تقاضای بالای بازار مصرف برای خرید این محصولات هجوم آورده فلذا تناسب و تعادل در عرضه و تقاضا به هم خورده ودر بعضی از طعم ها شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها هستیم . بنابراین گفت و گویی را داشتیم با محمد رضا تاجدار رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی



مصرف سالانه تنباکوی معسل در کشور چه میزان است ؟
بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واردات انواع تنباکو معسل در یکسال بالغ بر 10 هزار تن بوده و علاوه بر آن حدود 1000 تن نیز توسط تولید کنندگان داخلی تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد .



به نظر شما علت اتخاذ این تصمیم از سوی ستاد کشوری کنترل دخانیات چه بوده است ؟ 
یکی از ایرادات اساسی که به مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات وارد است ، عدم رعایت قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است متاسفانه این ستاد بدون رعایت بندهای 2 و 3 قانون یاد شده و بدون استفاده از نقطه نظرات کارشناسان خبره این صنعت تصمیماتی تحت القائات برخی افراد اتخاذ و ابلاغ می نماید که با واقعیات مصرف جامعه و کشور در تضاد و تعارض بوده و نه تنها باعث اصلاح وکاهش مصرف نمی گردد بلکه شرایط را بحرانی و حادتر نموده و در بسیاری از موارد بازار مصرف را در اختیار قاچاقچیان قرار می دهد . 

لطفا در خصوص تبعات این تصمیم ( توقف واردات تنباکوی معسل )توضیح دهید ؟
همانگونه که پیش تر عرض کردم ، بیش از 10 هزار تن در سال تنباکوی معسل در کشور مصرف می گردد و این واقعیتی است انکار ناپذیر هر چند خوشایند هیچ انسان دلسوزی نیست و راه مقابله و برخورد با آن نیز اقدامات هیجانی و تصمیماتی غیر عقلایی و غیر منطقی نیست. نمی توان با پاک کردن صورت مسئله ، مسئله به این مهمی را حل کرد . همانگونه که واکنش بازار را پس از ابلاغ راًی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ملاحظه فرمودید بدلیل نیاز بازار در ابتدا با افزایش شدید قیمت ها مواجه شده و اندکی بعد ، تسریع و گسترش واردات از مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق آغاز شده ، کارگاه های تولید تنباکوی جعلی و تقلبی در کشور فعال شده و تنباکوی با کیفیت و البته بی کیفیت و جعلی با قیمت هایی بسیار پائین تر از نرخ های فعلی و فاقد استاندارد در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهدگرفت و نتیجه آن : 
1- تهدید شدید  سلامت عمومی جامعه بدلیل عدم نظارت بهداشتی بر این تولیدات .
2- عدم تحقق درآمدهای دولت بدلیل تاًمین نیاز بازار از مبادی غیر رسمی .
3- کاهش شدید قیمت ها بدلیل عدم پرداخت عوارض و مالیات و افزایش میزان مصرف
4- افزایش میزان تبلیغات از سوی قاچاقچیان بدلیل عدم امکان شناسائی و برخورد قانونی با ایشان .
5- خارج شدن تولید کنندگان ، وارد کنندگان و فروشندگان مجاز از چرخه تولید و فروش این محصولات وطبعا کاهش درآمدهای دولت از بابت عدم پرداخت عوارض و مالیات از سوی این افراد.
6- تمایل شبکه مجاز به خرید و فروش کالای غیر مجاز و قاچاق بدلیل کاهش در آمدها و افزایش هزینه ها و عدم جوری جنس و از دست رفتن مشتریان خواهد بود .

علت تائید بخشنامه از سوی هیات عمومی ( دیوان عدالت اداری علی رغم اینکه در مرحله بدوی و هیات تخصصی دیوان تائید نشده بود ، را چگونه ارزیابی می فرمائید ؟ 

متاسفانه نگاه مقامات ارشد وزارت بهداشت که اتفاقاٌ انسانهایی فرهیخته و دلسوز هستند  به موضوع دخانیات نگاهی ایده آلیستی  و تحت تاًثیر القائات برخی افراد مغرض و سازمانهای به اصطلاح مردم نهاد مبارزه کننده با دخانیات ( N G O ) ها بوده و در جلسات اینچنینی با اشاره به بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات در کشور و با تحریک احساسات دخانیات ستیزی و درگیر نمودن خانواده و فرزندان افراد تصمیم گیر و حاضر در جلسه امکان تفکر منطقی و قانونی را از ایشان سلب نموده و جلسه را به سمت اتخاذ تصمیمات احساسی و غیر عقلانی و بدون توجه به واقعیات بازار و کشور سوق می دهند . لذا در این جلسه نیز آقایان توانستند با بکار بردن همین ترفند و علی رغم اینکه در جلسه بدوی و هیات تخصصی این بخشنامه که مغایر با قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار و قانون بودجه سال 96 و برنامه پنجم و  ششم توسعه تشخیص داده شده بود ، راًی هیات عمومی را به نفع خود تغییر داده و سود سرشاری را به جیب برخی افراد خاص و البته قاچاقچیان سرریز نمایند .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
این رای برای چی از نظر تابناک عجیبه؟ مگر سودی از تنباکوی معسل در جیب شما میره که براتون عجیبه؟ با جون مردم برای کسب درامد و منفعت بیشتر بازی نکنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار