سابقه ترنس سکسوالیسم یا همان تغییر جنسیت به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، ولی در دو دهه اخیر در تمام جوامع ازجمله جامعه ما پررنگ‌تر شده است. در ترانس‌سکسوالیسم فرد معتقد است جنسیتش غلط بوده و باید جنس مخالف داشته باشد.
کد خبر: ۵۴۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵ 04 January 2018
به گزارش «تابناک یزد»؛ امروزه جهانی شدن (Globalization) مرزها را در نوردیده و هر پدیده‌ای را جهانی می‌کند. البته در این میان کارتل‌های تجاری بشدت توسط افراد خبره و متفکر، اهداف سود جویانه خود را پیش می‌برند و با مطالعه‌ای که روی جوامع مختلف دارند متوجه می‌شوند این جوامع تحت بمباران چه تبلیغاتی قرار گرفته‌اند؛ به عنوان مثال، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، چهار هدف اصلی را در ایران برای فروش محصولات خود دنبال می‌کنند: مسائل جنسی، چاقی و لاغری، اعتیاد و مواردی که فوق‌العاده بسرعت انجام می‌شود و واجد دروغ‌های بسیار بزرگ هستند.

یک دهه قبل، مطرح کردن موضوع اندازه آلت تناسلی نه‌تنها بیشتر به شوخی شرم‌آوری شبیه بود، بلکه هیچ گونه اهمیتی بین بیشتر مردان نداشت. بنده ده سال قبل حتی یک مراجعه‌کننده شاکی از اندازه آلت تناسلی نداشتم. ولی امروزه یکی از دغدغه‌های مهم مردان همین موضوع اندازه آلت تناسلی است. این و ده‌ها موضوع دیگر را کارتل‌های تجاری و تبلیغاتی وارد جامعه کرده و یک باور کاملا غلط را به مردان براحتی قبولانده‌اند. موضوع ترانس سکسوالیسم هم توسط این کارتل‌ها وارد کشور ما شده است، اما این موضوع خیلی مهم است و شامل خریدن یک بسته قرص نیست.

امروزه نسبتا براحتی مجوز تغییر جنسیت توسط مبادی ذی‌ربط صادر می‌شود، بدون آن که زیرساختارهای آن مهیا و موارد مورد لزوم فراهم شود. وقتی تعدادی از این بیماران مراجعه می‌کنند بنده در کمال تعجب می‌بینم راه ترانس سکسوالیسم کاملا اشتباه طی شده و هیچ یک از معیارهای علمی این موضوع را شامل نمی‌شود. معیارهای صدور مجوز توسط گروه پزشکی برای ترانس سکسوالیسم کدام‌ها هستند؟ اصلا این گروه شامل چه افرادی هستند؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم فقط شامل روانپزشکان است که در درمان و پیگیری این بیماران هیچ گونه نقشی بعدا ایفا نمی‌کنند. آیا متخصص غدد آموزش دیده در این زمینه وجود دارد؟ چون این بیماران تا آخر عمر باید هورمون دریافت کنند و به‌دقت تحت نظر باشند. بنده بیمار ترانس‌سکسوال را که به صورت درست تحت هورمون درمانی باشد، ندیده‌ام. این افراد چه زمانی باید اقدام به تغییر اسم کنند؟ بنده مشاهده می‌کنم بدون انجام اعمال تغییر جنسیت، اسم خود را در شناسنامه عوض کرده و حتی اقدام به تغییر جنسیت نمی‌کنند.

آیا فردی که مجوز تغییر جنسیت می‌گیرد، موظف به انجام عمل‌های مربوطه است یا نه؟ در موارد زیادی مشاهده کرده‌ام فرد فقط اسم خود را عوض می‎کند و هیچ گونه عمل جراحی برای تغییر جنسیت انجام نمی‌دهد. در تعریف این بیماری آمده است فرد فکر می‌کند جنس وی اشتباه است و اسم بیماری نیز حاکی از این است که فرد مجوز گرفته باید طی مراحلی نسبت به تغییر جنس خود اقدام کند. بنده مراجعانی داشته‌ام که بیش از پنج سال بود مجوز تغییر جنسیت را گرفته بودند، اسم خود را در شناسنامه عوض کرده و فقط نسبت به تغییر ظاهر خود اقدام کرده بودند و وقتی از آنها سوال می‌کردم چرا نسبت به تغییر جنسیت خود اقدام نمی‌کنند، می‌گفتند ما به همین قدر بسنده می‌کنیم!


مثلا در ترانس سکسوالیسم مرد به زن، فقط موهای صورت را از بین برده، موهای سر را دخترانه کرده و لباس دخترانه می‌پوشند و مثل دختران در جامعه زندگی می‌کنند و به مراکز زنانه رفت و آمد دارند! بنده نمی‌دانم قانون در این مورد چه می‌گوید. آیا کسی که مجوز تغییر جنسیت می‌گیرد آیا می‌تواند فقط به تغییر اسم و لباس اکتفا کند؟ و اما موضوع مهم‌تر، انجام اعمال جراحی مرتبط با این موضوع است. هدف از ترانس‌ سکسوالیسم تغییر دادن جنسیت فرد است. این بیماران نیاز به اعمال جراحی متعدد دارند.

در مرکزی که بنده آموزش دیدم در تغییر جنسیت کامل حدود 20 نوع اعمال جراحی انجام می‌شد که از صورت شروع و به اندام تحتانی ختم می‌شد. البته لازم نیست همه افراد همه این اعمال را انجام دهند، ولی باید دستگاه تناسلی به شکل جنس مخالف دربیاید. مهم‌ترین قسمت دستگاه تناسلی در زنان واژن و در مردان آلت تناسلی است. بنده تاکنون هیچ موردی که در آن یک واژن طبیعی یا یک آلت تناسلی که بتوان برای رابطه جنسی از آن استفاده کرد، ندیده‌ام.

مخصوصا در تغییر جنسیت مرد به زن دستور داده‌اند به استفاده از دیلاتاتورها (گشادکننده‌ها) که در آن پوست بتدریج گشاد می‌شود و بیشتر شبیه شکنجه است تا یک واژن طبیعی ایجاد شود. اینها هیچ وقت واژنی که مناسب رابطه زناشویی باشد نخواهند داشت. بعلاوه از نظر ظاهری، دستگاه تناسلی نیز به همه چیز شبیه است غیر از آلت تناسلی. اینها موضوعی است که به تعمق و دقت بیشتر در مورد پدیده تغییر جنسیت در جامعه نیاز دارد.

دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار