رونامه‌های روز شنبه ۲ دی ۹۶ عناوین خود را به زمین لرزه تهران، بودجه سال ۹۷ کشور و عبور جهان از آمریکا در سازمان ملل متحد اختصاص دادند.
کد خبر: ۵۴۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 23 December 2017
روزنامه جام جم تیتر «نور افکن روی بودجه» را برگزید و نوشت: لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که نخستین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه دولت حسن روحانی است، با نقد‌ها و حاشیه‌های بسیار پررنگ‌تری نسبت به چهار لایحه بودجه قبلی مواجه شده است. گران شدن آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل و برخی خدمات دولتی در کنار حذف یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر، از جمله مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده است که با واکنش‌های انتقادی مردم و کارشناسان مواجه شده است. همچنین نسبت به بودجه برخی دستگاه‌ها و برخی بخش‌ها نیز انتقاداتی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.
هفته گذشته حسن روحانی با استقبال از نقد‌های مردم و کارشناسان نسبت به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، خواستار آن شد که مردم روی بودجه نورافکن بیندازند.
رئیس‌جمهور در اجلاس حقوق شهروندی گفت: از نقد بودجه ۹۷ طی چند روز اخیر بسیار خوشحالم و از همه می‌خواهم نقد‌ها را ادامه دهند و روی همه ردیف‌های بودجه «نورافکن» بیندازند. همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که در سال ۹۷ از خزانه و از جیب مردم بودجه دریافت می‌کنند باید به مردم گزارش دهند که آن را کجا و چگونه خرج می‌کنند.
وی افزود: خزانه و وزارت اقتصاد نیز موظفند به هر دستگاهی که بودجه تخصیص می‌دهند، آن را برای اطلاع عموم مردم در وبسایت اعلام کنند.
لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بر‌خلاف لوایح بودجه سنوات اخیر، حاوی تصمیمات مهمی است که از سوی دولت اتخاذ شده و لازم است با دقت و با در نظرگرفتن مصالح کلان کشور در مجلس شورای اسلامی بررسی شود. 
این روزنامه همچنین با تیتر «تلنگر ۵ و ۲ دهم ریشتری» نوشته است: زلزله ۵ و ۲ دهم ریشتری به مرکزیت ملارد چند میلیون شهروند تهرانی را سراسیمه به خیابان‌ها کشاند و سبب شد آن‌ها در مدت حدود ۱۲ ساعت ۱۵ میلیون لیتر بنزین را دود کنند. نقشه ترافیک شهری در نیمه‌شب چهارشنبه پایتخت حکایت از قفل شدن تمام شریان‌های اصلی شهر داشت. بازار شایعات هم داغ بود؛ از پیش بینی زلزله بزرگ‌تری که در راه است بگیرید تا هشدار برخی مسؤولان برای خروج از شهر.
روزنامه آفتاب یزد با تیتر «چقدر بی پناهیم» در گفتگو با جامعه شناسان به بررسی رفتار مردم پس از زلزله تهران پرداخته است.
روزنامه ابتکار با تیتر «ترافیک زلزله، یلدای آلودگی!» از راه‌های کاهش تلفات زلزله احتمالی پایتخت گزارش داده و فرار از تهران را راهکار اساسی معرفی می‌کند.
روزنامه وطن امروز با تیتر «ترس و لرز» از خیابان و خودرو خوابی بخشی از مردم تهران پس از زلزله خبر داده است.
«شب ترس» عنوان گزارش شهروند از حال و روز تهرانی‌ها پس از زلزله است.
روزنامه خراسان نیز با تیتر «خواب آشفته گسل‌های تهران» گزارشی از احتمال فعالیت گسل ها؛ شایعات و واکنش‌های فضای مجازی دارد. 
«خواب آشفته زلزله» تیتر روزنامه شرق است که بازهم از ترک برداشتن مسکن مهر خبر داده است. 
«دومینوی زلزله» نیز تیتر گفتگوی روزنامه آرمان با بهرام عکاشه؛ پدرعلم زمین‌شناسی و زلزله‌شناسی ایران است که خبر داده: زلزله، ۱۵ سال تهران را تعطیل می‌کند. روزنامه اطلاعات نیز با تیتر «احتمال زلزله بزرگ در تهران و البرز همیشه وجود دارد» آب پاکی را روی دست مخاطبان ریخته است.
روزنامه اعتماد با تیتر «شب امتحان» به زلزله‌ای که ارکان مدیریتی و اجتماعی تهران را لرزاند نگاهی انداخته است.
روزنامه جامعه فردا با تیتر «آزمون تهران» زلزله بدون تلفات، مدیریت بحران و رفتار مردم را زیر ذره بین برده است.
روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به ترکیب زلزله با آلودگی هوا «پیش لرزه‌های بی تدبیری» را بحرانی‌ترین گسل خواند که اکنون نمایان شده است. 
روزنامه جوان با تیتر «تهران لرزید» نوشته است: زلزله پایتخت هم مدیریت بحران را تکان نداد! 
اما روزنامه کیهان با اشاره به شب پر اضطراب تهران از «آماده باش قابل تقدیر مسؤولان در کوتاه‌ترین زمان» تجلیل کرده است.
روزنامه آرمان به نقل از حجت الاسلام و المسلمین علی خمینی در مراسم بزرگداشت آیت الله جمی تیتر «برخی دنبال نا امیدی مردم هستند» را منتشر کرده و نوشته است: ساختار شکنی به نفع هیچکس نیست؛ روزنامه آفتاب نیز با تیتر «این چه مرضی است که همه علیه هم بد می‌گوییم» به سخنان نوه امام راحل پرداخته است.
«فکر نکنیم با قراردادن عمامه دیگر نیازی به یادگیری نداریم» تیتر روزنامه ابتکار و «دلسوزان نظام اختلافات را به حداقل برسانند» تیتر روزنامه اطلاعات به نقل از حجت الاسلام و المسلمین علی خمینی در مراسم بزرگداشت آیت الله جمی است.

برخی انتظارات از دولت واقع بینانه نیست
روزنامه اعتماد تمام نیم صفحه نخست خود را به تصویری از کابینه دولت اختصاص داده و با تیتر «مصائب ژنرال ها» این سوال را مطرح کرده که آیا نقاط قوت کابینه، نقاط ضعف شده اند؟ 
روزنامه ابتکار با تیتر «آگاهانه پشیمان نیستیم» در گفتگو با فعالان سیاسی، کمپین‌های موافق و مخالف روحانی را بررسی کرده و روزنامه آفتاب به نقل از شهیندخت مولاوردی نوشته است: برخی انتظارات از دولت واقع بینانه نیست.

برنامه اقتصادی دولت، شکاف میان فقیر و غنی را افزایش داده است 
روزنامه کیهان با اشاره به گزارش سازمان برنامه بودجه، مدعی شده که «برنامه اقتصادی دولت، شکاف میان فقیر و غنی را افزایش داده است» و روزنامه جوان نیز با تیتر «مالیات از سود سپرده» به نقل از دولت و بانک مرکزی نوشته است: دولت: موافقم - بانک مرکزی: مخالفم

نه بزرگ جهانی به تصمیم ترامپ
«۱۲۸ کشور در سازمان ملل تصمیم ترامپ در مورد قدس را رد کردند» تیتر روزنامه جمهوری اسلامی است و روزنامه اطلاعات نیز با تیتر «نه قاطع جامعه جهانی به ادعای ترامپ درباره قدس» از اجماع همه کشور‌های مسلمان، قدرت‌های اروپایی و کشور‌های بزرگی، چون روسیه، چین، هند و برزیل علیه رای مستکبرانه آمریکا خبر داده است. 
«سیلی جامعه جهانی به صورت ترامپ» تیتر روزنامه مردم سالاری و «عبور جهان از آمریکا» تیتر روزنامه صنعت است که از رأی مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره قدس نوشته است. 
یادداشت از مرتضی اذانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار