«پویش ملی دوباره دانشگاه» با همفکری و همراهی گروهی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۵۴۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 24 December 2017
به گزارش تابناک تهران: راه‌اندازان این پویش بر این باورند که بسیاری از استادان، از آنچه در سال‌های اخیر بر آموزش عالی گذشته و می‌گذرد ناخشنودند. برخی از صاحب‌نظران این حوزه، به شیوه‌های گوناگون، سیاست‌ها و رویکردهای آموزش عالی را در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی، میزگرد تلویزیونی، مصاحبه مطبوعاتی و مانند آن مورد نقد قرار داده‌اند. 

با وجود بازخوردهای خیرخواهانه و نقدهای مشفقانه، سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دهه گذشته تا کنون، تغییر چندانی نکرده است. به همین سبب گروهی از همکاران دانشگاهی بر آن شدند تا با راه‌اندازی یک پویش ملی در نقد وضعیت موجود، مسیری نیازموده را نیز بیازمایند. 

خوش‌بختانه اخیراً جناب آقای دکتر عبدالرضا باقری، معاون محترم وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مسیری را برای دریافت مستقیم نظرات، پیشنهادات و انتقادات اساتید دانشگاه های کشور گشوده‌اند؛ که اگر صرفاً تبلیغاتی نباشد، به معنای آمادگی وزارت علوم برای دریافت نقدهای اساتید دانشگاه است. اگرچه پویش، قبل از این، کار خود را آغاز کرده بود، اما همراستا با این فراخوانِ وزارت علوم، می‌تواند به‌طور منسجم و نظام‌مند، دیدگاه‌های اساتید سراسر کشور را در اختیار سیاست‌گذاران علمی کشور قرار دهد.

بیانیه «پویش ملی دوباره دانشگاه» در چند بند کلی تنظیم شده است که عناوین آن عبارتند از:
1. کمّی‌گرایی لجام گسیخته در آموزش عالی؛  
2. اولویت‌زدایی از وجوه آموزشی و تربیتی دانشگاه؛ 
3. خانه‌سازی در زمین دیگران؛ 
4. یکسان‌سازی حوزه‌های علمی مختلف؛
5. ارزش‌زدایی از علم؛
6. افول مرجعیت و اقتدار حقوقی استادان دانشگاه.

اساتیدی که برای راه‌اندازی این پویش تلاش کرده‌اند، به هیچ گروه، حزب و تشکل سیاسی و صنفی وابسته نیستند. هدف این پویش فقط و فقط، نقد و ارائه بازخورد به مسئولان و سیاست‌گذاران علمی کشور است و بس. این پویش همانند یک سمن (سازمان مردم نهاد) در راستای نقد، اصلاح و ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی به تلاش خود ادامه خواهد داد.

با وجود آنکه برخی اساتید به خاطر پاره‌ای محافظه‌کاری‌ها و برخی هراس‌ها اجتماعی موهوم، حاضر به تأیید بیانیه نیستند،  خوشبختانه تا این لحظه 685 عضو هیات علمی دانشگاه، از طریق سایت پویش و تکمیل فرم، متن نامة پویش را تأیید کرده‌اند؛ از این میان، 22 نفر استاد تمام و بیش از 80 نفر دانشیار و تعداد بیشتری استادیار و مربی هستند. از بین اساتید صاحب‌نام و نظریه‌پرداز کشور، که از پویش حمایت کرده و از سر لطف حاضر شده‌اند اسامی آنها اعلام شود می‌توان به اساتید محترم زیر اشاره کرد:
- دکتر «مهدی گلشنی» از دانشمندان و اندیشمندان بزرگ کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد دانشگاه صنعتی شریف.
-  دکتر «خسرو باقری»، استاد تمام رشته فلسفه تعلیم و تربیت، و چهره صاحب‌نام دانشگاه تهران.
- دکتر «محمود مهرمحمدی»، استاد تمام رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرس.
- دکتر «سید حسن اسلامی اردکانی» استاد تمام رشته دین پژوهشی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.
- دکتر «ابولفضل رنجبر نوعی» استاد تمام رشته برق، دانشگاه نوشیروانی بابل.
- دکتر «بهمن زندی» استاد تمام رشته زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور.
این پویش، تصمیم دارد که کار جمع‌آوری امضاء را تا انتهای دیماه ادامه دهد. در انتها، متن نامه به صورت مکتوب، به دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارسال و نتیجه آن پی گیری خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار