معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش :
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش حذف آزمون های ورودی به پایه هفتم مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را گام مهم بزرگی در تعلیم و تربیت کشور دانست و گفت: با این تصمیم شادابی و نشاط به دوره ابتدایی بازگشته و استرس آزمون ها برداشته می شود.
کد خبر: ۵۶۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ 05 February 2018

رضوان حکیم زاده اظهار داشت: با توجه به اثرات نامطلوب برگزاری آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بر دانش آموزان دوره ابتدایی که آنها را از سنین پایین درگیر یک جریان فرسایشی و استرس زا برای آمادگی در این آزمون ها می کرد، تصمیم گرفته شد آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از پایه هفتم حذف و این آزمون ها صرفا برای ورود به پایه نهم برگزار شود. 
وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت در این تصمیم، محور قرار گرفتن آموزش دوره ابتدایی با توجه به الزامات سند تحول بنیادین است که در آن سند به صراحت اولویت دوره ابتدایی و تربیت به عنوان رکن اصلی تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی مورد تاکید قرار گرفته است. 
حکیم زاده ادامه داد: برگزاری این آزمون ها باعث می شود ارزشیابی توصیفی و کیفی در دوره ابتدایی بی اثر شود حال آنکه هدف از برگزاری ارزشیابی به شیوه های کیفی توصیفی، حذف رقابت استرس زا و آسیب رسان به دانش آموزان است تا آنها در یک فضای مشارکت و همدلی امکان رشد و توسعه داشته باشند و توسعه متوازن همه دانش آموزان برای ما اهمیت فراوانی دارد. 
وی اضافه کرد: حذف این آزمون ها گام ارزشمندی است تا دوره ابتدایی با توجه به حساسیت و اهمیت آن، نشاط و شادابی خود را مجددا پیدا کند و دانش آموزان از زیر بار فشار انتظارات بالا برای قبولی در این آزمون ها رها شوند. 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین این فرصت به معلمان داده می شود تا بدون دغدغه برای آماده سازی دانش آموزان به منظور قبول شدن در یک سری آزمون های تستی فرصت بیشتری داشته باشند و مهارتهای اصلی با دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر کار شود. 
حکیم زاده اظهار کرد: اکنون با توجه به شرایط و حساسیت دوره ابتدایی تلاش بر این است تا این دوره تحت تاثیر آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار نگیرد و از این پس دانش آموزان در یک محیط فراگیر در کنار هم به تحصیل ادامه می‌دهند. 
وی با تاکید بر اینکه جداسازی دانش‌آموزان به هیچ وجه به نفع تعلیم و تربیت کشور و دانش آموزان نیست، گفت: ما نمی‌توانیم 140 هزار دانش‌آموز این مدارس را مبنا قرار داده و هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز دوره ابتدایی را فدا کنیم. 
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره اول متوسطه اول از هر 16 نفر، یک دانش‌آموز پذیرش می شد و این مساله فشار و استرس زیادی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها وارد می‌کرد. 
وی با بیان اینکه دانش آموزان پایه های هشتم و نهم که اکنون در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی تحصیل می کنند همچنان به تحصیل خود در این مدارس ادامه خواهند داد، گفت: هدف از حذف آزمون برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ایجاد شادابی و نشاط در میان دانش آموزان دوره ابتدایی است زیرا از یک طرف دانش آموزان در دوره ابتدایی با ارزشیابی توصیفی مورد سنجش قرار می گرفتند اما از سوی دیگر باید خود را برای شرکت در آزمون های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی آماده می کردند و امروز یک روز فوق العاده برای تعلیم و تربیت ایران است. 
اکنون از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، حدود هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی تحصیل می کنند. 
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیأت امنایی»، «تربیت بدنی»، «معارف اسلامی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار