رییس پیشین کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران روایت احمد حکیمی‌پور از ماجرای عدم نامگذاری معبری به نام دکتر محمد مصدق که اخیرا منتشر شده را ناقص خواند و جزییات آنچه در شورای چهارم در این رابطه رخ داد را بازخوانی کرد.
کد خبر: ۵۶۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 12 February 2018

مجتبی شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار یادداشتی به قلم احمد حکیمی‌پور، عضو شورای چهارم شهر تهران درباره علت عدم نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق تاکنون، گفت: به رغم اینکه او در این یادداشت بنا داشته روایت صحیحی از آنچه رخ داده را نقل کند، اما آنچه منتشر شده یک روایت ناقص و نیازمند توضیح است.

وی ادامه داد: در شورای چهارم شهر تهران به رغم اینکه گهگاه صحبت از نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق در قالب تذکرات در صحن به میان می‌آمد، اما تقاضایی از سوی اعضا واصل نمی‌شد، تا اینکه در نیمه دوم عمر شورا نامه‌ای به امضای 15 نفر که عموما از اصلاح‌طلبان شورای چهارم بودند به کمیسیون نامگذاری رسید و طی آن درخواست جانمایی برای نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق به شکل رسمی مطرح شد.

شاکری یادآور شد: بنده به عنوان رییس کمیسیون نامگذاری شورای چهارم با بیانات امام خمینی (ره) درباره شخصیت دکتر مصدق روبرو شدم که ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود فرموده بودند: «اولش هم وقتی مرحوم آیت‌الله کاشانی دید که اینها خلاف دارند می‌کنند و [با آنها]‌ صحبت کرد. اینها این کار را کردند که یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را آیت‌الله گذاشتند. این در زمان آن [مصدق]‌ بود که اینها فخر می‌کنند به وجود او. او هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده‌اند و به اسم آیت‌الله توی خیابان‌ها می‌گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست. این سیلی خواهد خورد و طولی نکشید که سیلی را خورد و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می‌زد».

شاکری با یادآوری اینکه همان زمان بیانات امام درباره دکتر مصدق را طی نامه‌های جداگانه برای یکایک 15 نفر امضاکننده درخواست نامگذاری ارسال و از آنها تقاضا کردم با توجه به این فرمایش امام (ره) کمیسیون را راهنمایی کنند که چگونه در عین حفظ صیانت از آرای امام، به این درخواست نامگذاری پاسخ دهد، افزود: پس از گذشت چند هفته از این مکاتبه هیچ پاسخی دریافت نکردم؛ تنها با توجه به همجواری صندلی بنده و آقای حکیمی‌پور، او به طور جنبی این مساله را مطرح کرد که آیت‌الله زنجانی نکته‌ای را درباره مسلم بودن مصدق عنوان کرده و این طور گفته‌اند که وی وجوهات شرعی پرداخت می‌کرده پس مسلمان مقیدی بوده است. این موضوع ظاهرا در خاطرات جلال‌الدین فارسی نیز نقل شده که اوایل انقلاب بحث بر سر مسلم بودن یا نبودن مصدق مطرح و در نهایت مشخص شده که وی مسلمان بوده است.

این عضو شورای چهارم شهر تهران تاکید کرد: از آنجا که بر اساس وصیت‌نامه امام راحل، هر گونه نقلی از ایشان صرفا از منبع آرشیو رسانه ملی یا موسسه نشر آثار ایشان قابل قبول است، این نقل قول‌ها و خاطرات واجد اعتبار نبود و مستنداتی در رد نظریه امام درباره شخصیت دکتر مصدق در اختیار کمیسیون نامگذاری قرار نگرفت. در نتیجه پرونده این نامگذاری در کمیسیون مفتوح باقی ماند و دوره چهارم شورا به سرانجام رسید، چراکه 15 عضو درخواست کننده این نامگذاری هرگز نتوانستند در رد نظریه امام مستنداتی ارائه کنند.

وی ضمن ابراز تعجب از اینکه حکیمی‌پور در یادداشت اخیر خود در روزنامه آرمان اصلا به جملات امام در وصف مصدق اشاره‌ای نکرد، گفت: اصلی‌ترین علتی که موجب شد شورای چهارم نتواند این نامگذاری را در دستور کار قرار دهد، همان بیانات امام خمینی (ره) بود.

شاکری با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام دعایی نیز در مجلسی این درخواست ار از شورای چهارم مطرح کردند، گفت: من مکاتبه‌ای هم خطاب به وی نوشتم و استمداد خواستم که با توجه به نظر امام بنده را راهنمایی کنند که چگونه نامگذاری به نام دکتر مصدق صورت گیرد، اما این نامه هم بی پاسخ ماند.

عضو سابق شورای شهر تهران در خاتمه تاکید کرد: کمیسیون نامگذاری شورای چهارم تلاش کرد طی دوره چهار ساله تصدی مسوولیت، با رعایت تمام الزامات و ملاحظات ضروری رسالت خود در زمینه زنده نگه داشتن نام شخصیت‌های نظام و قهرمانان ملت را زنده نگه دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار