تعدادی از کودکان دست‌فروش خبر داده‌اند که نیروهای شهرداری بابت دست‌فروشی‌شان در چهارراه‌ها، از آن‌ها پول دریافت می‌کنند. برای صحت این خبر با روابط عمومی مدیرعامل سازمان خدمات شهری به گفت‌وگو پرداختیم.
کد خبر: ۵۶۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 13 February 2018

به گزارش خبرگزاری برنا، با گذشت سال‌ها از تعداد کودکان‌کار کاسته نشده که هیچ، بلکه روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با توجه به افزایش تعداد کودکان دست‌فروش نظارت هم بر آن‌ها سخت‌تر می‌شود که در راستا چنین بی‌تفاوتی‌هایی، مشکلات و تخلفات بیشتری از سوی دست‌فروشان و همچنین در نوع برخورد و ساماندهی این افراد صورت می‌گیرد.

تعداد از کودکان دست‌فروش که در محدوده منطقه 3 شهرداری فعالیت دارند از رشوه دادن به صورت هفته‌ای 100 الی 200 هزار تومان به نیروهای ساماندهی شهرداری به خبرنگار برنا خبر دادند و مدعی شدند اگر این مبلغ را به مأموران شهرداری پرداخت نکنند آن‌ها اجازه دست‌فروشی در آن مکان را نمی‌دهند و اجناس‌شان را ضبط می کنند و گفتند : «شهرداری هفته‌ای 100 هزارتومان از ما بخاطر دست‌فروشی در چهارراه‌ها می‌گیرد. اگر یک هفته دیر کنیم و پول ندهیم وسایل‌مان را می‌گیرند.»

 

شهیدیان مدیر روابط عمومی مدیرعامل سازمان خدمات شهری در خصوص ادعا این کودکان اینگونه به برنا گفت : «صحت این خبر را تکذیب می‌کنم. نیروهای ساماندهی شهرداری چنین تخلفات بزرگی را انجام نمی‌دهند زیرا با آن‌ها به طور قاطعانه برخورد می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه تنها وظیفه شهرداری در خصوص کودکان‌کار، در اختیار گذاشتن ماشین برای بهزیستی است، خاطرنشان کرد :«شهرداری ماشین‌های مخصوص خود را در اختیار بهزیستی قرار می‌دهد تا این سازمان کودکان‌کار را جمع‌آوری و به مراکز خودشان انتقال دهند.»

شهیدیان در خصوص اینکه چرا شرایط کودکان کار سامان نمی گیرد و مشکل کجاست که این روزها شاهد ازدیاد حضور آنها در شهر هم هستیم با تأکید بر اینکه شهرداری متولی جمع‌آوری کودکان کار نیست، تصریح کرد: «طبق قانون، شهرداری تنها همکار دستگاهی است که زیر ساخت تعیین می‌کند.»

روابط عمومی مدیرعامل سازمان خدمات شهری در ادامه با اشاره به اینکه هر ماشینی که شهرداری تحت اختیار بهزیستی می‌گذارد، یک مددکار اجتماعی و بهزیستی، نیروی انتظامی و راننده در آن قرار دارند، افزود: «ماشین‌های شهرداری دارای نشانه و آرم مشخصی هستند. هیچکس نمی‌تواند چنین ادعایی کند که نیروهای ساماندهی شهرداری از دست‌فروشان و کودکان‌کار پول دریافت می‌کنند. اگر چنین تخلفاتی رخ دهد مددکاران اجتماعی و نیروهای پلیس حاضر در خودرو تخلفات را می‌بینند و به ما گزارش می‌دهند اما گزارشی مبنی بر این موضوع تا به حال به دست ما نرسیده است. کودکان‌کار ، دست‌فروش یک‌سری باند هستند که متأستفانه بهزیستی برای دستگیری آن‌ها همکاری نمی‌کند. به طور مکرر به نیروی انتظامی و بهزیستی برای دستگیری و جمع‌آوری سرکرده‌های این باندها اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

وی در پایان با اعلام این که چهارراه‌های تهران را اجاره می‌دهند، بیان کرد: «بچه‌هایی که تحت عنوان کودکان‌کار نام برده می‌شوند اکثرا دزدیده شده هستند و مشخص نیست که چه کسانی این کودکان را از چه شهرهایی آورده‌اند در ادامه آنها را در چهارراه هایی که اجاره داده می شوند به کار می گیرند.»

گفتنی است شهیدیان در خصوص کرایه چهارراه های تهران توضیح بیشتری نداد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار