ایجاد نگرانی از اقدامات نظامی اخیر روسیه در استقرار موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته ای در کالینینگراد، بازار فروش تسلیحات نظامی آمریکا در کشورهای منطقه بالتیک را داغ کرده است.
کد خبر: ۵۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 25 February 2018

به گزارش تابناک تهران به نقل از سی ان ان، نگرانی ها از خطر حمله روسیه به اروپا، میلیاردها دلار از فروش سلاحهای آمریکایی را به سمت کشورهای اروپایی سوق داده و این گسترش فروش سلاح در اروپا، بخشی از تلاشهای گسترده دولت ترامپ برای مقابله با روسیه در منطقه است.
دولت ترامپ روز چهارشنبه از تأیید وزارت امور خارجه این کشور مبنی بر احتمال فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت که شامل ۱۰۰ موشک به سوئد است خبر داد.
این سیستم دفاع موشکی قابلیت رهگیری موشکهای بالستیک دارای بردهای کوتاه و متوسط و همچنین ردیابی پهپادها را دارد.

 اقدامات اخیر نظامی روسیه؛ استقبال از خرید تسلیحات نظامی آمریکایی در اروپا

مقامات اروپایی و آمریکایی اقدام روسیه مبنی بر استقرار موشکهای جدید در کالینینگراد؛ بخشی جدا از خاک اصلی روسیه که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک قرار دارد، اظهار نگرانی کرده اند.
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، مستقر در اروپا در این خصوص گفت: اقدام اخیر روسیه مبنی بر استقرار موشکهای اسکندر(که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند) در کالینینگراد، بزرگترین حرکتی است که در راستای نظامی کردن منطقه بالتیک صورت گرفته است.
این مقام وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: همیشه موشکهای بالستیک در این منطقه وجود داشته، ولی حضور موشکهای با برد بلند، پیش از این بی سابقه بوده است.
وی افزود: استقرار موشکهایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به طور بالقوه بخشهای وسیعی از کشورهای لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی، آلمان و سوئد را تهدید می کند.
مگنوس نوردنمن؛ یکی از مدیران اندیشکده شورای آتلانتیک در اظهارنظری گفت: افزایش فروش سلاح به اروپا نه تنها پاسخ به افزایش اقدامات نظامی روسیه است، بلکه ناشی از این حقیقت است که روسیه به دنبال مدرن سازی و تقویت نیروی هوایی و بمب افکن های راهبردی خود است.
وی افزود: از لحاظ کمی، میزان هواگردها و موشکهای روسیه کمتر از دوران اتحاد جماهیر شوروی است، اما سیستمهای امروز روسیه بسیار توانمندتر از پیشینیانشان در زمان جنگ سرد است.
همپیمانان آمریکا در منطقه به دنبال دستیابی به قابلیتهایی هستند تا به آنها توان مقابله با موشکهای روسی را بدهد.
به دنبال این اقدامات روسیه در منطقه، کشورهایی همچون لهستان و رومانی؛ دو عضو از شش عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های دفاعی می کنند، تمایل خود را نسبت به خرید تسلیحات نظامی از آمریکا اعلام کرده اند.
وزارت امورخارجه آمریکا در نوامبر ۲۰۱۷ از احتمال فروش سامانه دفاع موشکی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار به لهستان خبر داده بود.
از سوی دیگر سوئد؛ به عنوان کشوری که در ناتو عضویت ندارد ولی خواهان تقویت جایگاه خود در منطقه است نیز همکاری خود را با همپیمانان غرب افزایش داده و اقدام به اعزام نیروهای نظامی به جزیره گوتلاند؛ بزرگترین جزیره در دریای بالتیک، به عنوان یک مکان استراتژیک درمنطقه بالتیک کرده است.
ایالات متحده در بیانیه ای از پیشنهاد فروش سامانه دفاع موشکی به این کشور سخن به میان آورده و اظهار داشت: سوئد از سامانه دفاع موشکی پاتریوت به منظور دفاع از تمامیت ارضی خود استفاده خواهد کرد.

 اقدامات اخیر نظامی روسیه؛ استقبال از خرید تسلیحات نظامی آمریکایی در اروپا

فنلاند؛ نیز به عنوان کشور دیگری که در ناتو عضویت ندارد هم از فعالیتهای اخیر مسکو اظهار نگرانی کرده و از تمایل خود برای تقویت نیروی نظامی خود خبر داده است.
وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات دریایی به این کشور را به ارزش صدها میلیون دلار را تأیید کرده است.
نوردنمن در خصوص این حجم بالای فروش تسلیحات به اروپا اظهار داشت: این حجم بالای فروش نه تنها سرمایه گذاری در بخش روابط دفاعی است، بلکه سرمایه گذاری در بخشهای آموزش و ارتباط با ایالات متحده برای دهه های آینده است.

منبع: cnn

مترجم: میثم خاکپور

برچسب ها: میثم خاکپور
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار