رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نقش کرسی های آزاد اندیشی دربررسی موضوع الزامی بودن حجاب می تواند راهگشا باشد.
کد خبر: ۵۷۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 27 February 2018

محسن هاشمی روز سه شنبه در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز در تقویم روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است و بی مناسبت نیست اگر راجع به مساله روز اجتماعی ایران، یعنی الزامی بودن حجاب و موافقین و مخالفین آن صحبت شود.
وی با بیان اینکه مساله الزامی بودن حجاب، موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود، گفت: پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند، اکنون بخشی از آنان دچار تردید و برخی مخالف شده اند. 
هاشمی افزود: البته برخورد با بی حجابی بیش از آنکه مساله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است و بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اما از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب به عنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال 1362 قانون آن مورد تصویب قرار گرفت و مورد حمایت اکثریت جامعه واقع شد.
وی با بیان اینکه اکنون 2 نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد، گفت: نخست متدینینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی شود و بدحجابی و بی حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالفین اجباری شدن حجاب است که اخیرا در قالب هایی نظیر دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود به صورت وسیع کرده اند.
هاشمی عنوان کرد: در رابطه با این موضوع ابتدا باید توجه کنیم، مساله الزامی بودن حجاب یک مساله اجتماعی است و مسایل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی و چند وجهی هستند پس نمی توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری، پیامدهای خاصی در حوزه های فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد و بایست از منظرهای گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در اینجا نقش کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند می توانند راهگشا باشد.
وی گفت: به نظر می رسد مواضع و رویکردهای اخیر موافقان و مخالفان حجاب اجباری، نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است در حالیکه جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوع باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.
هاشمی تاکید کرد: آنچه که باید مدنظر قرار داد این است که مساله حجاب یک امر اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد و تبدیل کردن آن به موضوعی امنیتی و سیاسی، می تواند پیامدهای منفی و خطرناکی در هر دو طرف، برای جامعه به همراه داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اگر مساله الزامی بودن حجاب مورد بررسی قرار گیرد و با انجام نظرسنجی های علمی و صحیح مشخص شود که چه میزان موافقت وجود دارد یا آثار اخلاقی و حد یقه پوشش و مسایل اخلاقی در جامعه در صورت عدم الزامی بودن حجاب روشن گردد شاید مخالفین حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدید نظر کنند.
وی گفت: تجربه جوامع مدرن و غربی نیز نشان داده است که در قرن بیستم، مساله پوشش زنان یکی از مباحث مهم و جنجالی حوزه اجتماعی بود و این جوامع سکولار به جهت رعایت قیود اخلاقی در جامعه، خطوط و حد مرزهایی برای پوشش بانوان و آقایان معین می کردند، بنابر این موضوع حجاب را باید فراتر از مخالفت یا موافقت با یک فتوای شرعی بررسی کرد و همه جوانب آن را سنجید.
وی گفت: البته در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز باید جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه به خصوص نسل جوان نسبت به احکام دینی نگردد.
وی تاکید کرد: نیاز ما در شرایط کنونی تلاش در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه و نه تعمیق و دامن زدن به آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار