رئیسی با بیان اینکه ۷۶ درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: ۱۰ عامل مرگ در ایران ناشی از تغذیه نامناسب است.
کد خبر: ۵۷۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 28 February 2018

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش بهبود تغذیه در جامعه کارکنان که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: درصد بالایی از جمعیت کشور را کارکنان و کارمندان تشکیل می دهند که اگر این جمعیت وضعیت تغذیه درستی نداشته باشند بازده پایینی خواهند داشت و این بر عملکرد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری ها بسیاری موثر است و تغذیه سالم عامل پیشگیری از ۸۰ درصد از بیماری های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد از دیابت نوع دو و ۳۰ الی ۴۰ درصد از سرطان ها محسوب می شود.

مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیا

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ییان اینکه بیماری های غیرواگیر،  مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می شود، عنوان کرد: حدود ۴۴ درصد از مرگ و میرها در جهان ناشی از بیماری های غیرواگیر است و این آمار در کشورهای کمتر توسعه یافته به حدود ۴۸ درصد می رسد.

رئیسی عنوان کرد: 44 درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در قبل از هفتاد سالگی رخ می‌دهد و این بیماری‌ها عامل 11.8 میلیون مرگ در سال محسوب می‌شود.

شناسایی 19 عامل شناخته شده مرگ و میر انسان‌ها در دنیا

رئیسی با اشاره به 19 عامل شناخته شده مرگ و میر انسان‌ها در دنیا، گفت: عواملی چون فشار خون، مصرف دخانیات، چاقی، دیابت، کلسترول بالا در زمره مهمترین علل مرگ قرار دارند و 10 عامل از این 19 عامل ناشی از تغذیه نامناسب است و بیش از 50 درصد مرگ‌ها ریشه در تغذیه نادرست دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال 80 در ایران حدود 58 درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بود که این آمار در سال 90 به 74 درصد رسید؛  همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر دار مانند هپاتیت، سل و ... در سال 80 حدود 26 درصد بود که با افزایش آگاهی‌ها واکسیناسیون و بهبود بهداشت به 14 درصد در سال 90 رسید.

 میزان نمک مصرفی در ایران 2 برابر استاندارد جهانی است

وی با بیان اینکه 76 درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های غیر واگیر در ایران رخ می‌دهد، افزود: 10 عامل مرگ در ایران ناشی از تغذیه نامناسباست، کلسترول بالا، مصرف مواد مخدر، چاقی، کم تحرکی، فشار خون بالا، مخاطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از علل مرگ ایرانیان محسوب می‌شوند. در کشور ما 58 درصد مردم اضافه وزن دارند که این اضافه وزن در زنان بیش از مردان و حدود 68 درصد است، 57 درصد مردان نیز از چاقی رنج می‌برند، نکته قابل توجه این است که اکثر افراد چاق از کمبود ریز مغذی‌ها و ویتامین‌هایی چون ویتامین D رنج می‌برند.

رئیسی به مصرف بالای نمک در کشور اشاره کرد و گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که افراد زیر 50 سال روزانه پنج گرم و بیماران و افراد بالای 50 سال روزانه سه گرم نمک مصرف کنند، این در حالی است که میزان نمک مصرفی در کشور ما حدود 9.1 گرم بوده و دو برابر استاندارد جهانی است.

وی ادامه داد: 48 درصد افراد بالای 25 سال که جامعه شاغلین کشور را تشکیل می‌دهند، کلسترول بالا دارند، در واقع از هر 2 نفر یک نفر از کلسترول بالا رنج می‌برد و این رقم در پایتخت نشینان 57.7 درصد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: از هر 2 نفر بالای 50 سال یک نفر فشار خون دارد و این رقم در افراد بالای 25 سال به 25 درصد می‌رسد و یعنی از هر چهار نفر یک نفر فشار خون بالا دارد.

رئیسی با تاکید بر اهمیت تغذیه در محیط کار گفت: بین تغذیه خستگی، خواب آلودگی و عملکرد کارکنان در محیط کار ارتباط مستقیمی وجود دارد و این موضوع بر تعداد روزهای غیبت از کار به دلیل بیماری در کارکنان تاثیر گذار است و بر اساس تحقیقات تعداد غیبت‌های کارکنان چاق 2 برابر افرادی است که وزن مناسب دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار