کد خبر: ۵۷۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 02 March 2018

تابناک / نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است دست‌هایی پشت پرده نقد کردن اوراق مشارکت نقش دارند که رانت را پیشه کرده و سود هنگفت نهایی را از اوراق می‌برند.

محمدصادق حسنی در دفتر خبرگزاری فارس گیلان با نامطلوب دانستن نحوه بودجه‌بندی سال 97 اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف و مشکل‌ساز بودجه 97 وابستگی بیش‌ازاندازه آن به اوراق مشارکت است.

وی با بیان اینکه انتشار بیش‌ازاندازه اوراق قرضه در بودجه سال 97 مملکت را اوراق می‌کند افزود: بدترین نوع بودجه‌بندی زمانی است که ما بودجه کشور را با تکیه‌بر انتشار اوراق مشارکت و استفاده از آن برای جبران کسری بودجه شاهد باشیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 60 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه در سال 97 برای جبران کسری بودجه فروخته خواهد شد گفت: مجلس اجازه داده تا دولت 38 هزار میلیارد تومان از فروش انتشار اوراق مربوط به سازمان‌های دولتی بودجه را تأمین کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان از وجود رانت و باند در پشت فروش اوراق قرضه خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی اوراق را برای نقد کردن به پیمانکاران واگذار می‌کنند و همین‌که پیمانکاران بدانند دستگاه اجرایی در قبال کارشان پول‌ندارند و قرار است اوراق بدهند کارهایی را پشت پرده می‌کنند که شفاف‌سازی آن سخت است.

حسنی افزود: اگر سود رسمی اوراق 20 درصد باشد، پیمانکاری که اوراق را دریافت کرده آن را تا سررسید نگه نمی‌دارد درنتیجه آن را به بازار عرضه می‌کند و 20 درصد زیر قیمت می‌فروشد.

وی با بیان اینکه اوراق قرضه توسط گروهی از رانتی‌ها که بسیار خاص هستند توسط دو تا سه دست پشت سر هم خریداری می‌شود گفت: برخی‌ افراد پول‌هایی را از جاهای خاصی تهیه می‌کنند و همان اوراق را با 40 درصد سود که در هیچ جای دنیا نمونه ندارد فروخته و به سرمایه هنگفت می‌رسند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکاف طبقاتی ایجادشده از رانت‌های پشت پرده همین اوراق مشارکت ناشی می‌شود تصریح کرد: یکی از دلایل نگرانی ما از توجه بیش‌ازاندازه بودجه به اوراق مشارکت وجود رانت و باندبازی‌های در آن است که برخی‌ها کار با آن را خوب بلد هستند.

حسنی با اشاره به کاهش تکیه دولت بر اوراق مشارکت در مقایسه با بودجه سال گذشته گفت: مردم باید بدانند که سود حاصل از فروش اوراق مشارکت نهایتاً دست چه کسانی می‌افتد و با مملکت آن‌ها چه‌کارهایی می‌کنند که موجب شکاف عمیق طبقاتی در جامعه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار