در حالیکه بنیاد مستضعفان اعلام کرده به دنبال عدم همکاری و کارشکنی تعدادی از کسبه ساختمان پنج طبقه پلاسکو، شهرداری کارگاه عملیاتی پروژه بازسازی پلاسکو را پلمب کرده است، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان معتقد است که کارشکنی در کار نبوده و کسبه به دلیل نارضایتی از قرارداد یک طرفه‌ای که آن را امضا نکرده‌اند، اقدام به شکایت کرده و جلوی تخریب ساختمان پنج طبقه را گرفته است.
کد خبر: ۵۷۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ 06 March 2018

حدود ۱۴ ماه از آتش‌سوزی و تخریب ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو می‌گذرد و علی‌رغم وعده‌های داده شده هنوز اتفاق خاصی برای این ساختمان ۵۴ ساله تجاری و کسبه آن نیفتاده است. البته اخیرا بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی این ساختمان قراردادی برای کسبه آسیب دیده پلاسکو آماده کرد تا بر اساس آن عملیات احداث ساختمان جدید پلاسکو را آغاز کند اما این اتفاق نیفتاد و بنیاد مستضعفان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "در حال حاضر مسئولان شهری با نصب بلوک‌های بتنی مانع اجرای عملیات خاکبرداری و جابه‌جایی نخاله‌ها شده‌اند، چرا که در پی آغاز عملیات اجرایی در ساخت ساختمان پلاسکو از دهه فجر تاکنون برای بررسی وضعیت لایه‌های خاک و عملیات ژئوتکنیک ۴۸ نمونه‌برداری خاک به عمق ۳۵ متر و ۹۰ نمونه‌برداری با عمق ۹۰ متر و همچنین ۳۰۰۰ متر خاکبرداری صورت گرفته است.

این عملیات از هفته گذشته با استقرار بلوک‌های بتنی عملا کارگاه این پروژه را پلمب و عملیات خاکبرداری را متوقف کرده است. این در حالی است که مجتبی درودیان - رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان - ضمن رد ادعای بنیاد مستضعفعان مبنی بر کارشکنی ساختمان پلاسکو به ایسنا گفت: کسبه ساختمان پلاسکو که بیش از یک سال از آتش سوزی و تخریب مغازه‌هایشان در این ساختمان و وعده‌های عمل نشده مسئولان می‌گذرد، منتظر ساخت این ساختمان هستند تا بتوانند مجددا صاحب مغازه‌هایی شوند که در گذشته در آنجا کاسبی و گذران زندگی می‌کردند.

وی افزود: اگر هم‌اکنون عملیات ساخت ساختمان پلاسکو متوقف شده ارتباطی به کارشکنی کسبه ندارد بلکه آنها حق مسلم‌شان است که بدانند چه حقوقی از ساختمان جدید پلاسکو دارند و در واقع آنها با توجه به قراردادهای یک طرفه‌ای که بنیاد مستضعفان با آنها امضا کرده، اقدام به شکایت کرده‌اند و جلوی تخریب ساختمان پنج طبقه پلاسکو را که بر اساس اعلام نظر نظام مهندسی ساختمان قابل بهره‌برداری است، را گرفته‌اند.

وی درباره قرارداد جدیدی که بنیاد مستضعفان آن را به کسبه پیشنهاد داده این گونه توضیح داد که پیش از این کسبه ساختمان پلاسکو پیشنهاد داده‌ بودند که بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این گونه با آنها قرارداد امضا کند که هر یک از کسبه بتواند دقیقا بر اساس متراژی که پیش از این در ساختمان پلاسکو مغازه داشتند، مجددا صاحب مغازه شوند با این تفاوت که بر اساس هزینه‌هایی که بنیاد انجام داده است، بهای ساخت واحد جدیدشان را هم پرداخت کنند. البته به شرط آنکه بنیاد مستضعفان مغازه‌ها را بر اساس اجاره‌های گذشته به آنها واگذار کند.

وی گفت: اما بنیاد مستضعفان در قرارداد یک طرفه خود این گونه توضیح داده است که واحدهایی که کسبه پلاسکو پیش از این داشتند را بر اساس قیمت امروز به اضافه نرخ تورم سالانه بانک مرکزی قیمت‌گذاری می‌کند اما در سالی که (مثلا ۱۴۰۰) ساختمان جدید پلاسکو آماده بهره‌برداری می‌شود، مغازه‌ها را بر اساس قیمت آن روز به کسبه آسیب دیده واگذار می‌کنند که این به هیچ وجه عادلانه نیست.

درودیان تصریح کرد: حق مسلم کسبه آسیب دیده پلاسکو است که بتوانند از جزئیات قراردادی که با آنها بسته می‌شود، مطلع باشند و شرایط عادلانه‌ای در این قرارداد قید شود. بنابراین نمی‌توان روی شکایت کسبه ساختمان پلاسکو و جلوگیری آنها از تخریب ساختمان پنج طبقه‌ای که قابل بهره‌داری است، اسم کارشکنی گذاشت.

وی تاکید کرد: از مسئولان به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت که در آن زمان توسط رئیس جمهور به عنوان نماینده برای رسیدگی به امور کسبه پلاسکو انتخاب شده‌اند، انتظار داریم که به این مسئله ورود کنند و اجازه ندهند وعده‌های داده شده به این کسبه آسیب دیده با تاخیر بیشتری مواجه شود، چراکه هم‌اکنون بنیاد مستضعفان اعلام کرده که با توجه به شرایط به وجود آمده دیگر تعهدی بابت ساخته نشدن پلاسکو ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار