مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: هوای استان در سال گذشته ۲۰ روز و امسال ۱۱ روز در اثر ورود ریزگردها ناسالم بود.
کد خبر: ۵۷۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 07 March 2018

ریزگردها امسال ۱۱ روز میهمان ناخوانده مردم قزوین بودند
سیاوش شمسی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت آلودگی هوا در استان اظهارداشت: برای نظارت بیشتر بر آلودگی هوا ایستگاههای سنجش در مناطق مختلف فعال شده تا شاخص های محیط زیست کنترل و ثبت شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۲۰ روز در استان شاهد گرد و غبار و هوای ناسالم بودیم وامسال تعداد روزهای آلوده و ناسالم ناشی از ریزگردها ۱۱ روز بود.

 شمسی پور در خصوص عوامل آلودگی هوا بیان کرد: توسعه شهرنشینی، شهرسازی نامناسب، ناکافی بودن فضای سبز شهری، نبود استانداردهای حامل های انرژی، نبود پارکینگ در بافت فرسوده و تردد بیش از حد خودروها، آلودگی صنعتی و استفاده نکردن از سوخت های پاک در واحدهای تولیدی و نیروگاهی و ترددخودروهای فرسوده از مهمترین عوامل آلودگی محیط زیست و هواست.

وی اضافه کرد: باید سهم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی حداقل به ۵۰ درصد افزایش یابد و سالانه ۱۰۰ هکتار از باغستانهای سنتی احیا شود تا بخشی از مشکلات کاهش یابد.

شمسی پور یادآورشد: در حال حاضر دو ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهر قزوین مستقر شده و در شهرهای بویین زهرا، البرز و تاکستان هم ایستگاه داریم و لازم است دو ایستگاه دیگر به تجهیزات سنجش موجود اضافه شود تا بررسی وضعیت هوا دقیقتر انجام شود.

 وی بیان کرد: از رده خارج کردن سالانه ۲۰ درصد از خودروهای فرسوده از دیگر راهکارهایی است که می تواند به سالم سازی هوا کمک کند و در کنار آن اجرای طرح «کهاب» در مخازن سوخت و تانکرها و نازل های سوخت، تامین حداقل سالانه ۵ مگاوات برق مصرفی در دستگاههای اجرایی با انرژی خورشیدی و افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها از راههای سالم سازی محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهارداشت:کنترل آلاینده های صنعتی، الزام واحدهای صنعتی در کنترل آلاینده ها، راه اندازی شبکه استانی پایش آلودگی ها از دیگر برنامه های استان برای کنترل آلودگی هاست.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده ۵۰ واحد صنعتی استان آلاینده هستند که باید به تجهیزات کنترلی مجهز شوند که در این زمینه پیگیری لازم صورت می گیرد.

 شمسی پور یادآورشد: پایش آلودگی امواج ماهواره ای، حمایت از سمن ها و جلب مشارکت مردم و تامین زیرساخت های الکترونیک در دستگاههای اجرایی، توزیع سوخت یورو ۴، تامین سوخت ۱۰۰ درصدی نیروگاه شهید رجایی با گاز، معاینه فنی خودروهای دیزلی از برنامه هایی است که می تواند به سالم سازی هوا و کاهش آلودگی ها کمک کند که در اجرای آنها پیگیری لازم صورت می گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار