رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: با وضعیتی که بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، بازار تخم مرغ تا پاییز سال آینده به همین شکل است و اگر هم‌وطنان کمی مصرف را کاهش دهند، نیازی به واردات نیست.
کد خبر: ۵۷۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 10 March 2018

هر شانه تخم‌مرغ در بازار ۱۸هزار تومان فروش می‌رسد/ واردات تخم‌مرغ مشکلی را حل نمی‌کند

ناصر نبی‌پور ، در مورد آخرین وضعیت تولید و قیمت تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: هم اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری 7 هزار و 800 تا 8 هزار تومان تعیین شده که تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد (تقریبا هر شانه تخم مرغ حدود 2 کیلوگرم است) 18 هزار تومان قیمت می‌خورد.

وی در پاسخ به اینکه پس طرح تنظیم بازار دولت برای فروش تخم‌مرغ شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان چه تاثیری در این زمینه داشته، گفت: آن‌قدر مرغ تخم‌گذار از بین رفته است که تولید ما روزانه بین 800 تا یک هزار تن کاهش یافته که در قیمت بی‌تاثیر نیست. سال گذشته 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفت ولی امسال رقم بیشتر از اینها است و امسال چیزی بین 25 تا 26 میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفته است.

بیشتربخوانید:

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به این نکته هم اشاره کرد که سن مرغ‌های مادر تخم‌گذار در سال گذشته حدود 60 هفته بود، اما امسال اکثر مرغ‌های جوان تخم‌گذار با سن 35 هفته بر اثر آنفلوآنزا از بین رفته‌اند.

نبی‌پور واردات تخم‌مرغ را هم چندان مناسب ندانست و گفت:‌ واردات 2 هزار تن تخم‌مرغ دردی را دوا نمی‌کند، مضاف بر اینکه ممکن است به دلیل ورود کارتن، شانه تخم‌مرغ و ماشین حمل بیماری جدیدی وارد کشور شود.

وی به هموطنان توصیه کرد، با کاهش مصرف تخم‌مرغ طی 6 ماه به تامین تخم‌مرغ از محل داخل کمک کنند و افزود: سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور بین 10تا 11 کیلوگرم است که در صورت همکاری می‌توانیم آن را به 8 کیلوگرم هم برسانیم که از محل داخل هم قابل تامین است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران همچنین به همکاری برخی مرغداری‌ها در راستای تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: طبق سقفی که دولت تعیین کرده هر مرغداری بین 10،20 و 30 درصد از تولیداتشان را به قیمت هر کیلوگرم 5 هزار و 600 تومان در اختیار میادین قرار می‌دهند، تا طرح تخم‌مرغ شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان اجرا شود.

نبی‌پور تاکید کرد که با توجه به از بین رفتن بخش زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار بعید است، تا پائیز سال آینده قیمت به حالت عادی برگردد و حتی برای افزایش تولید باید جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار را وارد کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، با افزایش شیوع آنفلوآنزای پرندگان در پاییز و زمستان امسال 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار معدوم شدند که همین امر سبب افزایش بی‌رویه قیمت هر شانه تخم‌مرغ شد، تا جایی که این کالا از شانه‌ای 10 هزار تومان به 19 هزار تومان رسید و دولت از اوکراین و ترکیه اقدام به واردات 20 هزار تن تخم‌مرغ با ستاد مجوز تنظیم بازار کرد و طرح هر شانه تخم‌مرغ به قیمت 12 هزار و 600 تومان را نیز در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین به اجرا درآورد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار