«در یک شب پولدار شو!»، «میلیونی جایزه ببر!»و« کسب درآمد ۱۰۰ میلیونی در یک روز!»؛ بیشتر کاربران فضای مجازی بارها و بارها با این تبلیغاتی وسوسه انگیز مواجه شده‌اند. تبلیغات وسیع و رنگارنگی که در کانال‌های تلگرامی، صفحه‌های اینستاگرام و حواشی سایت‌های پربازدید جاخوش کرده‌اند.
کد خبر: ۵۷۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸ 14 March 2018

درآمد میلیاردی سایت‌های شرط‌بندی/ هیچ نظارتی بر تبلیغات فضای مجازی نیست

با کلیک روی این تبلیغات به سایت‌هایی ارجاع داده خواهید شد که به راحتی عضو می‌پذیرند و حتی بسیاری از آن‌ها از نرم افزار فیلترینگ نیز جان سالم به در برده‌اند و آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند . آن‌هایی هم که فیلتر شده‌اند به سرعت آدرس اینترنتی خود را تغییر می‌دهند و در کمتر از چند ساعت فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

پس از عضویت در این سایت‌ها می‌توان بازی مورد علاقه از فوتبال گرفته تا سوارکاری را پیش بینی کرد و با حداقل 10 هزار تومان روی برد تیم‌ها شرط‌بندی کرد . هرقدر که مقدار پول پرداختی بیشتر باشد، شانس بردن هم بیشتر می‌شود.

باخت زندگی در قمار اینترنتی

شوت کردن رؤیاها در سایت‌های شرط‌بندی

در حال حاضر بازی‌های فوتبال نسبت به سایر بخش‌ها علاقه‌مندان بیشتری دارد و با توجه به نزدیکی جام جهانی، بدون شک بازار پررونقی پیش روی سایت‌های فعال شرط‌بندی خواهد بود.

در حالیکه فعالیت این نوع سایت‌ها در بسیاری از کشورها مجاز عنوان شده است؛ اما براساس قوانین ایران سایت‌های شرط‌بندی وجه قانون ندارند و فعالیت آن‌ها از پایه و اساس ممنوع است . البته عزم جدی برای مقابله با این قانون شکنی وجود ندارد و این سایت‌ها مثل مزرعه قارچ روزبه روز تعدادشان بیشتر می‌شود.

موضوع از جایی جالب می‌شود که پای بازی‌های آنلاین نیز به میان می‌آید. کاربران با عضویت در این سایت‌ها و پرداخت هزینه، می‌توانند خود وارد عمل شوند و به طور آنلاین به انواع بازی از بیلیارد گرفته تا پوکر سرگرم شوند و در صورت برنده شدن پول‌های جمع آوری شده را با کسر کارمزد سایت، از آن خود کنند. مقدار کارمزد هم حدود 20 تا 40 درصد است که بسیاری از مدیران این سایت‌ها مدعی هستند که بخشی از آن به موسسات خیریه اهدا می‌شود، تا بدین ترتیب هم خود را از کسب درآمد میلیاردی مبرا کنند و هم وجدان کاربران را از بابت واژه‌های مثل «قمار» رهایی بخشند.

محمدحسین شاهرودی نسب کارشناس رسانه‌های نوین درباره میزان درآمد ماهانه سایت‌های شرط‌بندی و بازی‌های آنلاین به اقتصادآنلاین می‌گوید: تا به حال آمار رسمی از درآمد اینگونه سایت‌ها اعلام نشده است؛ اما براساس گزارشاتی که برخی گروه‌های دانشگاهی از بازار این سایت‌ها به دست آورده‌اند؛ نشان می‌دهد که رقم‌های عجیب و غریبی از بازی‌های اینترنتی و سایت‌های شرط‌بندی، به دست می‌آید.

وی افزود‌: درآمد بازی‌های اینترنتی مثل پوکر به علت جذابیت آن‌ها بیش از سایت‌های شرط‌بندی است، ضمن آنکه این نوع بازی‌ها اعتیادآور نیز هستند و کاربران به مرور زمان وقت و هزینه بیشتری برای آن صرف می‌کنند.

شاهرودی نسب ادامه داد: اما سایت‌های شرط‌بندی کاربران چندان متعصبی ندارند و معمولا هر کاربر بعد از چند بار شرکت در موارد شرط‌بندی، از آن خسته می‌شود و از ادامه فعالیت منصرف می‌شود.

به گفته این کارشناس تعداد سایت‌های شرط‌بندی نیز بسیار بیشتر از بازی‌های اینترنتی است و این عامل نیز یکی از دلایل کمتر بودن میزان درآمد سایت‌های شرط‌بندی نسبت به بازی‌های آنلاین است.

وی اظهار کرد: در‌ بازی‌هایی اینترنتی مثل پوکر، چند میز با قیمت‌های مختلف وجود دارد که از 20 هزار تومان شروع و تا بالای یک میلیون تومان ادامه دارد و کاربر می‌تواند برای بازی یکی از آن‌ها را انتخاب کند که از هر میز حدود 2 تا 10 درصد سهم مدیران سایت‌ها می‌شود.

شاهرودی نسب با اشاره به اینکه استقبال خوبی از بازی‌های اینترنتی می‌شود، افزود: با تحقیقات میدانی که اخیرا به دست آمده است می‌توان گفت که هر سایت معروف، حدود 4 میلیارد تومان در ماه از این طریق  کسب درآمد دارد.

اما علت استقبال کاربران از این نوع سایت‌ها چیست؟

فرامز توکلی جامعه شناس در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین گفت: جوان بودن جامعه و میزان بالای شاخص بیکاری، یکی از عوامل مهم در میزان استقبال از سایت‌های شرط‌بندی و بازی‌های قمار است.

به گفته وی در اکثر کشورها محافلی برای شرط‌بندی وجود دارد که گرچه از نظر قانونی فعالیتشان مشکل چندانی ندارد؛ اما با نظارت زیاد به کار خود ادامه می‌دهند و قوانینی برای فعالیت آن‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فعالیت این گونه سایت‌ها را کاهش و یا قطع کرد ؟ گفت : فرهنگ‌سازی نقش بسزایی در این هدف دارد. ما در صدا و سیما شاهد پیش‌بینی‌های فوتبالی هستیم و چه طور انتظار داریم که سایت‌های پیش بینی یا شرط‌بندی در فضای مجازی که نظارتی بر آن نیست به فعالیت خود ادامه ندهند؟

/اقتصاد آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار