رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه سازمان بهزیستی برای ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر در سال ۹۷، «مدیریت مورد» آنهاست، گفت: این طرح با پیگیری وضعیت معتادان بعد از درمان، از بازگشت آنها به چرخه اعتیاد پیشگیری می‌کند.
کد خبر: ۵۷۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 14 March 2018

فاطمه عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی از سال ۹۶ موظف به نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر در کشور شده است، افزود: بهزیستی در سال گذشته بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر از طریق نیروی انتظامی و با حکم قضایی در مراکز ماده ۱۶ و یا تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ را نگهداری و ساماندهی کرده است. 

وی با بیان اینکه تعدادی از معتادان متجاهر جمع‌آوری شده طی چند ماه گذشته از میان زنان بوده‌اند افزود: این معتادان عمدتا به مراکز اقامتی میان مدت هدایت شده‌اند، با این وجود سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند تمام این مسئولیت را انجام دهد و سازمان‌های دیگر مانند شهرداری و ... نیز باید در زمینه‌های گوناگون به ویژه اشتغال‌زایی به کمک این افراد بیایند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتادان درمان شده بدون داشتن پشتوانه اجتماعی دوباره به سمت اعتیاد برمی‌گردند، اظهار کرد: طرح «مدیریت مورد» معتادان که از سال ۹۷ از طریق سازمان بهزیستی اجرایی خواهد شد، قصد دارد تا با ارجاع معتادان درمان شده به مراکز حمایتی، مددکاری یا رسیدگی به وضعیت مکان اقامتی آنها از بازگشت آنها به سمت مواد مخدر پیشگیری کند. آیین نامه این طرح در حال آماده سازی است و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

عباسی در ادامه با تشریح وضعیت جمع‌آوری معتادان در سال ۹۶ نیز گفت: در طرح جمع‌آوری معتادان در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ معتاد متجاهر زن در تهران جمع آوری شدند، چرا که با آغاز طرح جمع آوری معتادان متجاهر در هر منطقه این افراد به سمت مناطق حاشیه‌ای و شهرستان‌های اطراف می‌روند، بنابراین بهتر است این طرح ها به طور همزمان در استانها اجرایی شوند؛ برای مثال با اجرا شدن این طرح در استان تهران بسیاری از معتادان متجاهر به سمت استان البرز رفتند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مناسب در برخورد با معتادان نباید توام با اجبار و انتظامی باشد نیز افزود: باید شرایطی فراهم شود تا معتادان خودشان برای حرکت به سمت درمان انگیزه پیدا کنند. سازمان بهزیستی نیز تلاش می کند تا این افراد را به سمت مراکز درمان اعتیاد سوق دهد و تا افراد به شکل خود معرف به این مراکز مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار