موزه ها به عنوان نمایشگاهی از داشته های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت اهمیت بسزایی در ترسیم چهره ملی و بین المللی آن ملت دارند.
کد خبر: ۵۸۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ 26 March 2018

به گزارش تابناک : در این میان موزه خراسان بزرگ به واسطه ویژگیهای خاص در ابعاد گوناگون از جمله آثار به نمایش درآمده ارزشمند از خطه شرق ایران زمین، تجهیزات به روز نگهداری و حفاظتی و همگام با استانداردهای جهانی، کتابخانه غنی و آرشیو فیلم وعکس و نیز نمایش آثار تاریخی 14 قرن دوره اسلامی ایران همه ایام و به خصوص تعطیلات نورزی میزبان دوستداران آشنایی بیشتر با تاریخ و هویت است.

* نمایش تاریخ ایران در وسعت 18 هزار مترمربع 
موزه خراسان بزرگ در زمینی به وسعت 4900 مترمربع در 13 طبقه و فضایی در مجموع به وسعت 18 هزار مترمربع بنا است. این موزه با چنین کیفیتی قرار بود پیش از انقلاب اسلامی در محل پارک ملت مشهد راه اندازی شود اما با اهدای زمین از سوی شهرداری این مرکز نمایش تاریخ و هویت ایرانی در پارک کوهسنگی مشهد برپا شد. 
نقشه ساختمان موزه که طراحی آن برگرفته از کاخ خورشید در کلات نادری است توسط دکتر محمدامین میرفندرسکی انجام شد که در زمان پیشرفت 30 درصدی پروژه موزه دار فانی را وداع گفت و موفق نشد حاصل نهایی هنرو طراحی خود را ببیند. 
موزه بزرگ خراسان یکی از 13 موزه منطقه ای در ایران است و بزرگترین موزه کشور محسوب می شود. تجهیزات حفاظتی، ویترینهای نگهداری، امکانات امنیتی و حفاظتی این موزه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیاست و در این زمینه هیچ موزه ای در کشور به پای موزه خراسان بزرگ نمی رسد. 
وجود کارگاه و آزمایشگاه مرمت تخصصی اشیاء تاریخی در این موزه با امکان قرنطینه و مرمت فوری اشیاء و آثار تاریخی یکی از ویژگیهای مهم ترکیب بندی و تجهیزات آن است. 

* کتابخانه تخصصی و آرشیو فیلم و عکس خراسان 
موزه خراسان در کنار ویژگیهای خاص خود و آثار تاریخی ارزشمند و بلند آوازه ای که به نمایش گذاشته، محل استقرار تخصصی ترین کتابخانه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرق کشور است که افزون بر 6 هزار جلد کتاب تخصصی را در خود جای داده است. 
علاوه بر این، مخزن عکس و فیلمهای تاریخی و قدیمی مربوط به آثار و بناهای تاریخی خراسان از دهها سال پیش در این موزه وجود دارد که شامل بیش از 100 هزار عکس و قطعه فیلم می شود که در کشور منحصربفرد است. همچنین این موزه راهنمایان باتجربه ای دارد که گردشگران و بازدید کنندگان را راهنمایی کرده و توضیحات لازم را به آنان ارائه می دهند. 

* 50 هزار شی تاریخی 
مدیر موزه خراسان بزرگ به خبرنگار ایرنا گفت: افزون بر 50 هزار شی تاریخی اصیل و ارزمشند در مخزن این موزه وجود دارند که تا پایان اردیبهشت ماه آتی بخشی از آنان به مجموعه آثار به نمایش درآمده افزوده می شوند. 
محمدرضا پهلوان افزود: به قدری آثار تاریخی در مخزن موزه خراسان فراوان است که اگر هر ماه شماری از آنها در معرض دید عموم قرار گیرد 20 سال زمان لازم است تا آثار برای بار دوم به نمایش درآیند. 

* هنر و تمدن 14 قرن دوره اسلامی 
نفیسترین آثار موزه ای 14 قرن تاریخ و هنر ایران و خراسان برای نمایش در تالار فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی خراسان در دوره اسلامی به مناسبت رویداد مشهد 2017 وارد مشهد شده و هم اکنون در محل موزه خراسان بزرگ قابل بازدید است. 300 شی فرهنگی و تاریخی شامل اشیا، آثار فرهنگی و تاریخی و مجموعه ای از نفیسترین آثار هنری موزه های تحت پوشش میراث ملی ایران در این چارچوب در موزه خراسان به نمایش درآمده است. 
از این تعداد، 146 نمونه از گونه های مختلف شامل قرآنهای نفیس خطی قرون اولیه اسلامی تا دوره قاجار، آثار سفالی، فلزی، ظروف شیشه و آبگینه، کتب خطی و هنرهای کتاب آرایی، آثار هنری قطعات خوشنویسی خوشنویسان ایران شامل سلطانعلی مشهدی، علی هروی، میرعماد سیفی قزوینی، میرزا غلامرضا اصفهانی و سایر هنرمندان خوشنویس نامی ایران است. 
بخشی از این آثار اختصاص به هنر نقاشی ایران دارد که شامل آثاری در زمینه های مصورسازی شاهنامه فردوسی، بوستان و گلستان سعدی و سایر شاعران نامی کشور می باشد. 
به لحاظ تنوع در جنس اشیاء و تکنیک اجرا و همچنین در برگرفتن تمامی دوره های تاریخی اسلامی این نمایشگاه بی نظیرترین آثار فرهنگی، تاریخی و هنری 14 قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی را شامل می‌شود. این آثار تا اردیبهشت ماه امسال در موزه خراسان بزرگ در معرض دید علاقمندان است. 

* معرفی برخی گنجینه های موزه بزرگ خراسان
کاسه سفالی لعابدار دوره تیموریان یکی از اشیاء ارزشمند این موزه است که در آن می توان تزئین چند رنگ را مشاهده کرد. از هزاره چهارم پیش از میلاد سفالهای چند رنگ با تزئینات هندسی و نقوش حیوانات بدست آمده که اغلب تزئینات آنها با رنگ سیاه و چند ته رنگ قرمز روی خمیر مایل به زرد مشاهده شده است. تولید ظروف چند رنگ اواخر دوره عباسیان دوباره تجدید شد و تا دوران صفوی متداول بود. 
کاسه سفالی لعابدار متعلق به دوره تیموریان در این موزه در قالب اشیاء تاریخی 14 قرن هنر و تمدن اسلامی به نمایش درآمده است. 

* در چوبی با نقوش اسلیمی 
در چوبی منبت و مشبک که روی آن نقوش اسلیمی و طرح ستاره یا شمسه بکار رفته است و در بالای آن تاریخ ساخت و نام سازنده آن کنده کاری شده یکی دیگر از آثار به نمایش درآمده در موزه بزرگ خراسان است. محل کشف این در چوبی مازندران و قدمت تاریخی آن مربوط به دوره تیموریان است. طول آن 205 سانتیمتر و عرض 149 سانتیمتر می باشد و کوبه روی آن مخصوص بانوان یا زنکوب است. 

* تکوک سفالی هزاره اول پیش از میلاد 
تکوک یا ریتون ظرفهایی بوده اند که در دوران کهن به شکل جانوران ساخته می ‌شدند. اینگونه ظرفها برای شراب مقدس استفاده می شد و کاربرد مذهبی و گاهی تزئینی داشته اند. در این ریتون بخش ساغر از بدنه مجسمه جدا نبوده و مجسمه توخالی ساغر را نیز تشکیل می‌دهد. در ساخت ریتونها معمولا از طبیعت الهام می گرفتند و با توجه به حیواناتی که در محیط اطراف آنان زندگی می کردند و از نظر آنها مظهر زیبایی و قدرت به شمار می آمدند، شکل مورد نظر را برای ریتون انتخاب می نمودند. 
در مناطق کویری و گرم و خشک 'شتر' طرح ریتونها راشکل می داد. سابقه هنر ریتون سازی به هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی به حدود 6000 سال قبل باز می‌گردد. از هزاره چهارم پیش از میلاد تا قرون هفتم و هشتم پیش از میلاد(2800 سال قبل) تعداد ناچیزی ریتون کشف شده‌ است. در طول دوران حکومت مادها، هنر ریتون سازی پیشرفت بسیار کرد. این هنر در دوران هخامنشیان به اوج خود رسید. با ورود اسلام و به دلیل باورها و اعتقادات خاص دین اسلام از جمله منع شراب خواری، مخالفت با چهره نگاری انسان و حیوان در هنر عملا هنر ریتون سازی به فراموشی سپرده شد. 

* سپر زرکوب دوره صفوی 
این سپر دارای فرم مدور و محدب و دارای چهار قبه بر سطح خارجی و چهار عدد حلقه در پشت آن و نیز دارای تزیینات کنده کاری و طلاکوب است. سراسر سطح خارجی سپر دارای نقوش اسلیمی، گل، بوته می باشد. دورتا دور سپر شکار شیر و آهویی در حال فرار به تصویر کشیده و برجسته کاری شده است. در این دوره از فولاد برای ساخت ابزار و سلاحهای رزمی و جنگی استفاده فراوان می کردند. 
استادکاران دوره صفوی که بیشتر در غرب و شمال غرب ایران و اصفهان حضور داشتند در بکارگیری فولاد صیقل خورده بی همتا بودند. روش تزئین این سپر طلاکوبی است که ابتدا تمام قسمتهایی را که برای طلاکوب شدن در نظر گرفته اند به وسیله کارد مخصوص خش انداخته و طرح مورد نظر را بر روی سطح فولاد حک می کردند سپس سیمی از جنس طلا به ضخامت یک تار موی انسان در شیارهای حک شده قرار داده و به وسیله چکش کوبیده می شد تا در شیار مورد نظر کاملا فرو رود سپس با یک قطعه سنگ یشم آن قدر بر روی کار می کشیدند تا طلا و فولاد به یکدیگر جوش بخورند. 

* انگشتر طلا دوره سلجوقی 
انگشتری از جنس طلا بدست آمده از گرگان مربوط به دوره سلجوقی در موزه بزرگ خراسان به نمایش گذاشته شده است. با وجود ممنوعیت استفاده از طلا و نقره در دورهی اسلامی، جواهرات و زیورآلات هنر اسلامی ایران کماکان به ظرافت و زیبایی ساخته ‌می‌شدند. هرچند استفاده‌ از این متاع مختص زنان است اما مردان نیز در استفاده از انگشتر، بازوبند یا کمربندهای نقرهی مطلا از محصولات این هنر گرانبها بهره‌مند می‌ شدند. زیورآلات دوره‌ی سلجوقی در برخی موارد در امتداد سنتهای ساسانی هستند. 

* سکه شاه طهماسب 
این سکه معادل 100 دینار می باشد و به نام محمدی رایج بوده است. روی سکه شعر 'بگیتی سکه صاحبقرانی / زد از توفیق حق طهماسب ثانی' نوشته و پایین سکه مکان ضرب و تاریخ آن حک شده است. پشت سکه نیز شعار 'لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله' است. جنس این سکه نقره و دارای وزن 2.7 گرم و 22 میلیمتر قطر می باشد. 
شاه طهماسب دوم دهمین پادشاه دودمان صفوی بود که از 1101 تا 1111 خورشیدی (10 سال) شاهنشاه سلسله صفویه بود. او فرزند و جانشین شاه سلطان حسین بود. وی پس از اشغال اصفهان بدست افغانها و قتل شاه سلطان حسین برای مدتی بر بخشی از ایران بطور ناقص حکومت ‌کرد و در پی شکست از عثمانی و بستن قرارداد صلح، توسط نادرشاه از سلطنت برکنار و کشته شد. 

* قرآنهای منسوب به حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) 
قرآنهای منسوب به ائمه(ع) بر روی پوست آهو قدیمی ترین نسخ موجود در موزه خراسان هستند که به خط کوفی نگاشته شده اند. در زمان حضرت محمد(ص) قرآن کریم بر ورق پاره ها، چرم پاره ها و سفال و سنگ مکتوب بود. تا سده چهارم هجری قمری دنیای عرب ترجیح می داد نسخه نویسی قرآن کریم روی پوست نازک آهو یا گوسفند و بز انجام گیرد. همین روال در ایران نیز معمول شد گرچه آگاهی بر فن کاغذسازی از زمانی بس پیشتر یعنی ثلث اول سده دوم هجری قمری در سمرقند رواج یافت. 
این قرآنها که به منظور عرضع در نمایشگاه چهارده قرن هنر و تمدن اسلامی از موزه ملی ایران به امانت گرفته شده در حال حاضر در گالری قرآن و نفایس موزه بزرگ خراسان به نمایش در آمده اند. 

* اسکلتهای پنج هزار ساله 
اسکلتهای پنج هزار ساله یافت شده از شهرسوخته سیستان و برخی اشیاء تاریخی مدفون با آنها در گورستان دوران پیش از تاریخ نیز در موزه بزرگ خراسان از جمله اشیاء تاریخی است که به مناسبت تعطیلات نوروز به نمایش گذاشته شده اند. در این چارچوب سه اسکلت به موزه بزرگ خراسان منتقل شده که در ایام نوروز گردشگران و علاقه مندان می توانند از آنها دیدن کنند. 
شهرسوخته از وسیعترین زیستگاههای فلات ایران و به عبارتی آزمایشگاهی بزرگ در بیابانی به وسعت 51 هکتار است که به لحاظ موقعیت به صورت تپه های پیوسته در فاصله 56 کیلومتری زابل در کنار کهنترین دلتای هیرمند قرار گرفته و از مهمترین مراکز آغاز شهرنشینی است که پنج هزار سال پیش مسکونی بوده است. 
قبرهای انتقال یافته از سایت موزه باستانشناسی شهرسوخته به موزه بزرگ خراسان نمونه ای از آیین و رسوم تدفین و اعتقادات انسانهای دوران پیش از تاریخ ایران در حوزه فرهنگهای پیش از تاریخ منطقه شرق و شمال شرق کشور به شمار می روند. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار