کد خبر: ۵۸۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 07 April 2018

نظام توزیع کالاکشور ، پاشنه آشیل حمایت از کالای ایرانیمهندس عبدالله مهاجرعضواتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی براین باور است که حمایت ازکالای ساخت داخل کشور ، منتج به تحقق اقتصادمقاومتی خواهدشد و باعزم دولت و بخش خصوصی واحاد جامعه دست یافتنی است همچنین این کارشناس اقتصادی از گذشته تاکنون پدیده سیاه قاچاق را پاشنه آشیل اقتصاد ایران می داند و تاکید دارد پیش نیاز بهبود اقتصادی کشوردرمرحله نخست حل و فصل پدیده شوم قاچاق می باشد خبرنگار ماگفتگویی باموضوعیت چگونگی تحقق حمایت ازکالای ساخت داخل کشور با ایشان انجام داده، که اهم دیدگاههای ایشان باهم می خوانیم

 

--- بعنوان اولین سوال خودتان معرفی بفرمائید، ؟ عبدالله مهاجر هستم درزمینه تجارت بین المللی و بهبود کسب وکار داخلی انجام وظیفه می کنم

--- جایگاه اتاق بازرگانی وصنایع معادن ایران را در جایگاه جهانی چگونه ارزیابی میفرمایید؟

قابل قبول است والبته باید تلاش کنیم بیش از گذشته هم بخش خصوصی و دولتی در مجامع جهانی حضور بیشتری داشته باشیم.و ارتباطمان با اتاق‌های جهان را بیشتر کنیم و به دنبال تکیه به بازوی خودمان و تقویت کار و حمایت از خریدکالای ایرانی این امروزه یک ضرورت جدی می باشد و همچنین برای دستیابی به بازارهای جهانی وبرای بالا بردن توان ملی کشور مان قویتر کردن روابط که این عامل خود به‌عنوان راهبرد بلندمدت کشور باید مورد توجه قرار بگیرد و به هر صورت سعی کنیم از تمام پتانسیلها بهره وری کنیم و توان داخلی‌مان را افزایش دهیم.

-- جناب آقای مهاجر جنابعالی پیشتر اشاره داشتید دیگر تفاهم نامه امضا نخواهم کرد وبقدرکافی تفاهم نامه امضا کردم لطفا بفرمائید عدم تحقق دستیابی مطلوب به اهداف ترسیم شده چه بوده است ؟

واقعیت های اقتصادی بایددرنطرگرفت فضای کسب وکار ، پدیده نفرت انگیز قاچاق ،اقتصادغیررقابتی، ضعف بازاریابی ایران درعرصه بین المللی ، پایین بودن کیفی برخی کالاها دراستاندارهای جهانی ، وجود قوانین پیچیده گمرکی وبانکی و بوروکراسی های پیچیده اداری از مواردی هستند که بایدتسریعا حل و فصل شود تا مذاکرات و تفاهم نامه های منعقده شده به حصول نتیجه رضایت بخش برسد

-- جنابعالی همواره ازپدیده قاچاق گلایه دارید خواهش دارم راههای عملی مبارزه باپدیده قاچاق را بفرمایید؟

بله، بنده عمیقا باور واعتقاد دارم پدیده نفرت بار قاچاق هرگز با برخوردهای پلیسی وبخشنامه ای حل و فصل نخواهدشد باید کارکنیم که برای قاچاق چیان پدیده قاچاق کالا یک شبه سودآوری هنگفت درپی نداشته باشد وسیاستهایی که ریسک پذیری صرفه اقتصادی کالای قاچاق رابالاببرد تسریعا اتخاذ گردد و همراستا ان متولیان فرهنگی و افرادهای تاثیرگذار وپیشرو جامعه کارهای فرهنگی وتبلیغاتی انجام دهند واحاد جامعه برای حمایت ازکالای ایرانی و تحریم کالاهای قاچاق بسیج عمومی شوند چنانچه تک تک افراد جامعه به این باور برسند که خریدکالای قاچاق هرچندباقیمت نازلتر سبب خواهد شدفرزندانشان باتحصیلات دانشگاهی همچنان خانه نشین میشوند طبیعتا برای فردای بهتر فرزندان خود و نسلهای بعدی از خرید کالای باکیفیت وبی کیفیت خارجی دوری می کنند و دیگر استفاده ازکالای خارجی را نوعی فرهنگ و پرستیژ قلمداد نمی کنند

----جناب اقای مهندس مهاجر طبیعی است که کارفرهنگی کار تاثیرگذار وماندگار اما زمان بر است چگونه ازمردم انتظار دارید که انتخاب اول وگرایش آنان نسبت به کالاهای کم کیفیت تر ایرانی باشد؟

بنده ازفرهنگسازان عمیقا گلایه مندم این طیف تاثیرگذار پیشرو جامعه باید وارد عرصه فرهنگ سازی شوندوباورها و تعصب های مردم را سمت وسو دهند اینکه می‌فرمائید آیا خریدکالای ایرانی توسط ایرانیان قابل تحقق است باید
بگویم ، بله من خوش بین هستم همانطور که مردم به تیم های فوتبال باشگاهی و ورزشهای ملی وبومی تعصب دارند حالا اهالی فکرواندیشه و بازاریابان ،اساتید تبلیغات پا کاربیایند تبعات عدم خرید ونیزبرکات خریدکالای ساخت داخل کشور بازبان فرهنگ وهنر به باور مردم برسانند طبیعتا در اینصورت تعصب مردم نسبت به کالای ایرانی بیشتر از تعصب ورزشی شان خواهدشد.

--- درراستای حمایت از تولیدکنندگان جایگاه حقوق حمایت از مصرف کنندگان چگونه بایدباشد؟

تولیدکنندگان و برنامه ریزان بایدمشتری مداری رادرالویت قرار دهند مشتری نیازمندخدمات شایسته تولید است تولیدکنندگان باید مانند تمامی دنیا مشتری مداری را بعنوان اصل اولیه سرلوحه کار خودقراردهند و خدمت و احراز رضایت به مصرف کننده را به عنوان وظیفه اصلی خود قلمداد کنند متاسفانه فاصله بین تولیدکننده ومصرف کننده هنوز فاصله پیچیده وطولانی است ، کالای تولیدی تازمانی که بدست مصرف کننده می رسد پروسه طولانی را طی می کند ازاین رو ضرورت نظام توزیع در ایران باید تصحیح گردد واین فاصله غیرضروری تغییر قیمت زیادی را ایجاد می کند وکالای ایرانی رابه لحاظ رقابت پذیری با مشکل مواجه می سازد ، و اینها جز حقوق مردم است اما باید این را هم توجه داشته باشیم که در تحقق شعار امسال مردم بیشترین نقش را ایفا می کنند

--- اقای مهندس برخی اقلام ایرانی نظیر دارو و ماشین آلات صنعتی و... ازنظر کیفیت قابل جایگزین ندارند ودرصورت کم رنگ شدن این قبیل اقلام وارداتی طبیعتا تبعات غیرقابل جبران نظیر ضرر غیرقابل جبران سلامت مردم درپی خواهد داشت؟ لطفا بفرمایید نظر جنابعالی دراین خصوص چیست ؟

بله کاملا موافقم به زرس قاطع عرض می کنم منظور و نظر شعار امسال ، تحقق اقتصادمقاومتی است ونیایداینگونه در ذهن متبادر شود که شعار سال به معنا سیاست تولید برای جایگزینی واردات می باشد، واین نیست که مجبور باشیم که صرفا کالاهای ایرانی مصرف کنیم البته در برخی موارد نظیر اقلام دارویی نیاز و ضرورت، ونیز معناومفهوم خاص خودش رادارد و هرگز به معنا ترجیح کالای ایرانی به کالای خارجی نیست اما نکات حائز اهمیت این است کشورهایی که درگذشته همین شعار رادر جامعه تقویت واشاعه دادند و مردم آن کشورها کمر همت بستند تغییرات شگرف وشگفتی بنیادین در اقتصاد و جامعه آن کشورها بوجود آمدهاست
-- برخی ازواردات نظیر ورود ماشین الات باتکنولوزی روزدنیا الویت نیاز اقتصادایران است لطفا بفرمایید برای حمایت از این قبیل مواردضروری که منجربه کاهش هزینه تولیدخواهدشد چه سیاستهای حمایتی دراین زمینه دارید؟

دراین‌باره بزرگ‌ترین کمکی که برای تحقق شعار سال می‌توانیم انجام دهیم این است که برای ورود فناوری، بازسازی و نوسازی صنعت ایران تسهیلات کاملاً ویژه‌ای را فراهم کنیم و برای ورود مواد اولیه و تولیدات ایرانی تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیریم. این قضیه به‌سرعت می‌تواند فناوری روز را به کمک تولید بیاورد و قیمت تمام‌شده کالای ما را کاهش دهد و آن را رقابت‌پذیر کند البته مسئله دیگری که در تولیدات و صنعت ما می‌تواند اثرپذیری قابل‌توجهی داشته باشد مساعد کردن فضای کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری در کشور است چراکه تا وقتی فضای کسب‌وکار مساعد نباشد نه سرمایه‌گذاری داخلی و نه خارجی توسعه پیدا نمی‌کند و رقابت‌پذیری واقعی اتفاق نمی‌افتد. بهبود فضای کسب‌وکار در بخش تولید یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای تولید کالای بهتر و قیمت بهتر در آینده خواهد بود.

--- در همین بحث بهبود فضای کسب‌وکار برخی فعالان اقتصادی از ناپایدار بودن و بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی یا به‌طور جزئی‌تر از بازار گلایه دارند.بنظر جنابعالی راهکار چیست ؟

بله در همین بحث بهبود فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری چه خارجی و چه داخلی که باعث توسعه بخش تولید می‌شود مهم‌ترین موضوع پیش‌بینی پذیر بودن آینده است. سرمایه‌گذاران باید بتوانند حداقلی از آینده را پیش‌بینی کنند. پیش‌بینی پذیر بودن بخش تولید در کشور حائز اهمیت است و سرمایه‌ها را از بخش غیر مولد به بخش مولد سوق دهد. زمانی که نتوانیم حداقلی از آینده اقتصاد را پیش‌بینی کنیم، امنیت برای سرمایه‌گذاری متزلزل می‌شود و مانند گذشته منابع به سمت کارهای زودبازده و غیرمولد و دلالی پیش می‌رود . تولید مغفول می ماند و کالای ایرانی رقابت‌پذیر نمی‌شود. دست کم باید پیش‌بینی عوامل قیمتی تمام‌شده کالا را داشته باشیم. بعنوان مثال لازمست بدانیم سال آتی مالیات بر تولید و قیمت ارز و عوارض بر تولید بر چه اساس خواهد بود . اگر نتوانیم این موارد را پیش‌بینی کنیم، امنیت برای سرمایه‌گذاری دچار خدشه می‌شود، تولید توسعه پیدا نمی‌کند و مشکلات گذشته کماکان ادامه خواهد داشت.

--- بنطر می رسدبیشترین گلایه در مقوله نوسانات نرخ ارز، بالا بودن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی است چه راهکاری پیشنهاد میفرمایید؟

بله دراین زمینه اتاق بازرگانی وصنایع معادن اقداماتی انجام داده است که خواستار آن شده است که تفاوت نرخ ارز و تورم باید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و باتوجه به قانون نرخ ارز اقدام شود. ونوسانات ارزی را در چرخه با مسائل اقتصادی و واقعیت‌های اقتصادی حل و فصل کنیم . دولت و برنامه ریزان اگر اطمینان دهند که با اجرای شعار سال اقتصاد ما در یک نقطه مطلوب به برنامه‌ریزی جامع می‌رسد، ولو همه مردم در یک مدتی حتی اگر ضرر می‌بینند باید این کار را کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم و در این زمینه نیازمند حرکت جمعی در کشور هستیم و تولیدکنندگان ما از این قضیه حسن استفاده را می‌برند.

--- جنابعالی همواره از تعاملات بخش دولتی وخصوصی تاکیددارید و از لزوم رفع مشکلات زودهنگام بخش خصوصی اشاره داشته اید، لطفا بفرمایید مردم در این میان چه حقوقی دارند؟

تولیدکنندگان و برنامه ریزان باید مشتری مداری را در اولویت قرار دهند. مشتری نیازمند خدمات شایسته تولید است و تولیدکنندگان باید مانند تمام دنیا مشتری مداری را به‌عنوان اصل اولیه در کار خود قرار دهند و مشتری را مالک اصلی کار خود بدانند و خدمت به مصرف‌کننده را به‌عنوان وظیفه اصلی خود قلمداد کنند. همچنین فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هنوز پیچیده و طولانی است، کالای تولیدی تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد پروسه طولانی را طی می‌کند. ازاین‌رو نظام توزیع در ایران باید اصلاح شود باناسف، اکنون ما واردکننده بسیاری اقلام لوکس و غیرضروری از برخی کشورها می باشیم اما برای پیشرفت کشوروبهبودی اقتصادی چاره ای نداریم که ازکالاهای ساخت داخل استفاده کنیم اگرچه ریاضت اقتصادی باشد حتی اگر شده این کالاهای ساخت داخل را گرانتر بخریم باید چنین کنیم تادراینده دربازارهای جهانی سهم داشته باشیم وباااین اقدام کشوررابسوی پیشرفت سوق می دهیم والبته در باره شعار امسال، تقویت بخش عمومی بیشتراز بخش اقتصادی اش اهمیت داردوتقویت کمپین های " نه به کالای خارجی"و تقویت شعار" ایرانی کالای ایرانی بخر" از سوی طبقات مختلف اجتماعی جامعه پذیرفته شده است وباید عمومی تر تقویت نیز شود وبرای رسیدن به این هدف متعالی نیاز به یک تفاهم ملی داریم و برای رسیدن به این هدف خاص باید باعزم ملی متعهد باشیم وتولیدمان را جهانی کنیم مشکلاتمان را مرتفع سازیم واز این موقعیت بهره برداری کنیم تا همتراز جهان شویم

-- جنابعالی ازعزم ملی برای حمایت ازکالاهای ایرانی اشاره کردید ، نقش طیف تحصیلکرده نخبه که دارای ایده و خلاقیت می باشد اما فاقد سرمایه می باشتد چگونه است ؟

ما فرصت زیادی نداریم باید یکبار با عزم و تعصب ملی تصمیم بگیریم و همه باهم اعم از مردم، برنامه ریزان، بخشهای دولتی وخصوصی و تک تک افراد جامعه بطور جهادی کارکنیم وکشور بسوی پیشرفت سوق دهیم واین حرکت جهادی همان حمایت از شعار امسال می باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار