بی ثباتی بازار ارز نگرانی هایی را در جامعه پدید آورده است و برخی معتقدند تغییر ترکیب تیم اقتصادی می تواند اقدامی موثر برای ایجاد ثبات در بازار ارز باشد اما مخالفان این دیدگاه می گویند پدیده التهاب بازار ارز با تغییر ترکیب تیم اقتصادی التیام نمی یابد.
کد خبر: ۵۸۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 10 April 2018

نامه نیوز: شب گذشته با حضور حسن روحانی جلسه ای تشکیل شد که مصوبه اش بسیار مهم بوده است . بر اساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شده قرار است از امروز ارز به صورت تک نرخی ارائه شود ؛ آن هم با قیمت 4200 تومان .

این تصمیم البته بعد از تلاطم بسیار زیاد در بازار ارز گرفته شده به گونه ای که در چند روز اخیر با افزایش بی سابقه قیمت ارز  و عبور آن از کانال 6000 تومان رو رو شدیم. 

تغییر تیم اقتصادی دولت ثبات را به بازار ارز برمی‌گرداند؟/ حاتمی‌یزد:شاهد فرار سرمایه از کشور هستیم/این یک اتفاق سیاسی است و ربطی به تیم اقتصادی ندارد/ ترامپ دنبال به هم ریختن اقتصاد ایران است/ عدالتیان:مردم جلوتر از ترامپ برای خراب کردن اقتصاد کشور اقدام کردند/ باید روی ثبات قیمت ارز اصرار کنیم / کاهش بهره بانکی یکی از عوامل هجوم به بازار ارز بود

در این میان البته برخی معتقدند این تصمیم راهکار نهایی نیست ودولت باید تغییراتی در تیم اقتصادی خوب بدهد . در همین ارتباط خبرنگار نامه نیوز با دو چهره اقتصادی گفت و گو کرده است. احمد حاتمی یزد درباره بی ثباتی بازار ارز و میزان تأثیرگذاری تغییر در تیم اقتصادی دولت برای برون رفت از این وضعیت به نامه نیوز گفت: این اتفاق اصلا ربطی به ترکیب تیم اقتصادی دولت ایران ندارد بلکه اتفاقی بیشتر سیاسی است بنابراین تغییر یا عدم تغییر تیم اقتصادی دولت مسئله ای را حل نمی کند.

وی افزود:درحال حاضر ترامپ و طرفدارانش در منطقه فشار شدیدی به ایران می آورند تا اقتصاد ما را بی ثبات کنند. زمانی که حتی تصور بی ثباتی هم ایجاد شود شاهد فرار سرمایه توسط ثروتمندان کشور خواهیم بود. در این شرایط بازار آزاد از بین می رود و قیمت ها در بازار سربه فلک می زند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه عده ای ثروتمند با دارایی های کلان در حال خروج سرمایه های خود از ایران هستند یادآور شد: بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه راه حلی غیر از کنترل کامل ارز(تخصیص ارز) ندارند. کنترل کامل ارز یعنی دولت فقط به کسانی پول بدهد که کالا وارد می کنند به هر وارد کننده بابت هرکالا تعداد مشخصی ارز با نرخ دولتی تخصیص داده می شود. 

وی در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی است که با خروج آمریکا از برجام شاهد افزایش جهشی قیمت ارز نباشیم؟ ادامه داد: این ناامنی را در بازار ارز ترامپ ایجاد کرده است و با تعیین ضرب العجل 20 اردیبهشت برای خروج از برجام، قطعا بازی ارز و دلار ادامه خواهد داشت و نرخ ارز هم افزایش بیشتری می یابد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: رییس جمهور آمریکا شخص بی ثباتی است و معتقدم از برجام خارج نشود. او بیشتر از این موضوع برعلیه ایران استفاده می کند تا اقتصاد ما را بهم بریزد. بنابراین تا وقتی که ناامنی باقی بماند نوسان ارز هم به قوت خودش خواهد ماند.

حاتمی یزد بیان کرد: در مجموع ترامپ بعید است اعلام خروج برجام می کند چون به نظر خود می خواهد این اسلحه برنده را روی سر بخشی از جامعه ایران نگه دارد، به احتمال قریب به یقین روز 20 اردیبهشت می گوید بنا به اصرار اروپا 3 ماه دیگر حضور در برجام را تمدید می کنم تا این بی ثبات در بازار ارز ایران ادامه پیدا کند.

وضعیت کنونی بازار ارز خارج از تصور و انتظار خود ترامپ بود

جمشید عدالتیان نیز با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار ارز مربوط به ترکیب تیم اقتصادی دولت نیست، گفت: این مشکل فقط منحصر به این روزها نیست ما چهل سال است که مشکل بازار ارز داریم و فقط آنچه اکنون به چشم می آید بی نظمی و رشد و نوسانات عجیب و غریب قیمت ها در این بازار است که قدرت برنامه ریزی را سلب کرده و باعث نگرانی شده است.

وی افزود: کسی امروز در بازار جنس نمی فروشد و عملا بازار تعطیل بود چون هنوز معلوم نیست مواد اولیه وارداتی برای تولید اجناس در داخل چه قیمتی پیدا می کنند و ثانیا عرضه کالاهای وارداتی با چه قیمتی قابل مناسب است، پس بنابراین بازار خوابیده است.

این عضو اتاق بازرگانی درباره چرایی بی برنامگی و بی تدبیری دولت در مدیریت بازار ارز یادآور شد: زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز یک دفعه قیمت دلار از 1226 تومان به 3500 تومان افزایش یافت. به عبارت دیگر آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت دهم نتوانست کاری کند.

وی افزود: وقتی مردم و جامعه اقتصادی فکر کنند دلار 7 یا 8 هزار تومان می شود هرنوع سیاستی را که دولت به کار بگیرد خنثی می کند چون سوداگران سریع به سراغ این بازار می روند، البته دولت نیز بانی این اتفاق شد. بهره بانکی را 6 درصد کاهش داد و نقدینگی از بانک ها خارج شود و به سمت بازار ارز و سکه برود. حالا دیگر دولت نمی تواند این وضعیت را جمع و جور کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت بیشتر دنبال بازار می رود تا آنکه بازار بخواهد دنبال بانک مرکزی باشد اظهار کرد: الان قیمت ارز مسئله اصلی نیست مسئله اصلی آن است که قیمت ارز به ثبات برسد چون نوسان امروز باعث دردسر شده و در این وضعیت هیچ برنامه ریزی نمی توان انجام داد.

وی افزود: در اوضاع نوسان قیمت، هرچه دولت به بازار ارز تزریق کند فایده ای ندارد چون اعتقاد عمومی آن است که قیمت ارز همچنان افزایش پیدا می کند، به همین خاطر عرضه کم و تقاضا زیاد است و بازار به سمتی می رود که مردم فکر می کنند. با این اوصاف زمانی روند صعودی قیمت ارز متوقف می شود که ذهنیت مردم اصلاح شود.

اعتمادیان درباره تأثیر تصمیم ترامپ راجع به برجام بر بازار ارز گفت: ترامپ یک تاجر است او همیشه درباره کشورهای دنیا حداکثر درخواست ها را اعلام می کند تا حداقل های مدنظرش را به دست آورد متأسفانه وضعیت کنونی بازار ارز خارج از تصور و انتظار خود ترامپ بود. یعنی عکس العمل ها در کشورما به شکلی بود که مردم جلوتر از ترامپ برای داغان کردن اقتصاد کشور اقدام کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار