یکی از مراجع تقلید با اشاره به وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر گفت: قیمت ارز به صورت غیرمنتظره هر ساعت تغییر پیدا کرد که نشان داد توطئه جدیدی در کار است؛ بر اساس موازین اقتصادی ممکن نیست ساعت به ساعت قیمت ارز افزایش یابد.
کد خبر: ۵۸۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ 11 April 2018

به گزارش فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به وقوع حوادثی در این چند روز درباره مسئله ارز و مسائل اقتصادی اظهار کرد: قیمت ارز به صورت غیرمنتظره هر ساعت تغییر پیدا کرد که نشان داد توطئه جدیدی در کار است؛ بر اساس موازین اقتصادی ممکن نیست ساعت به ساعت قیمت ارز افزایش یابد.

وی بیان کرد: منافقان داخلی با کمک اربابان خارجی آنها دست به دست هم دادند تا کشور را به آشوب بکشند و اقتصاد مملکت را فلج کنند، بنده با صراحت اعلام می‌کنم در این شرایط باید با قاطعیت با مفسدان اقتصادی برخورد کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: بدون قاطعیت در این شرایط خاص مشکلی حل نمی‌شود اگر پیشدستی نکنیم بعدها باید هزینه زیادی بپردازیم.

وی با اشاره نکاتی در این زمینه گفت: چند نفر از مهره‌های اصلی دلالان ارزی که سعی دارند از این طریق کشور را به آشوب بکشند با رعایت موازین اسلامی به عنوان مفسد فی الارض محاکمه و اعدام شوند تا دیگران نیز حساب خود را بدانند و بفهمند مسئله جدی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: باید دادگاه ویژه‌ای تشکیل شود و به سرعت به حساب آنها رسیدگی کنند، نه مانند داستان مفسدان اقتصادی که برای نهایی کردن حکم یکی از آنها چند سال طول می‌کشد؛ لازم است با قاطعیت در این شرایط رفتار کرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: فروختن ارز به افراد عادی که پولشان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و دلار می‌خرند و ذخیره می‌کنند چه معنا دارد؟ ارز باید به کسانی فروخته شود که کار اقتصادی و واردات و صادرات دارند و می‌خواهند از ارز برای کار اقتصادی استفاده کنند و نه اینکه پول‌ها را از بانک‌ها گرفته و با تبدیل به دلار ذخیره کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان باید مدارک بیاورند که کار اقتصادی داریم و ارز نیاز است تا به آنها ارز بفروشند اگر این عمل صورت گیرد در حل مشکل مؤثر است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه دولت باید ضرب‌الأجلی برای تیم اقتصادی خود تعیین کند، گفت: هرگز نمی‌گوییم دولت تضعیف شود ولی دولت نیز باید اشتباهات خود را جبران کند اگر مشکلات را حل کردند بمانند و اگر نکردند دولت عذر آنها را بخواهد و گروهی دیگر با آگاهی بیشتر و قاطعیت بهتر قرار دهد.

وی یادآور شد: یقین داریم اگر نسبت به نرخ تعیین شده قاطعیت به خرج دهند همه چیز در کنترل خواهد آمد. امروز بازی دلار مطرح است و فردا بازی برجام عنوان می‌شود، اگر قاطعیت نباشد برای اداره کشور مشکل خواهیم داشت.

این مرجع تقلید با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان حمایت از اجناس داخلی گفت: نباید به این قناعت کرد در ادارات جنس داخلی می‌خریم نه خارجی، بلکه باید با قاطعیت جلوی ورود اجناس خارجی مشابه گرفته شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل زندگی آرامش است. امروز ثابت شده که اکثر بیماری‌ها بر اثر استرس‌ها و نداشتن آرامش روحی است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است این آرامش را پیدا کنیم تا بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند خداوند آرامش و شادی را در یقین و رضایت به رضای او قرار داده است و غم را در شک و نارضایتی از مسائل گذاشته است.

این مرجع تقلید با اشاره به راه‌های کسب آرامش گفت:‌ انسانی که به ذات خداوند یقین دارد می‌گوید تنها نیستم و او قادر بر همه چیز بوده و نسبت به بندگان رحمان و رحیم است که این امر آرامش را به همراه دارد و حوادث تلخ در زندگی را بر اساس حکمت قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: انسانی که ایمان به خدا ندارد خود را در حوادث زندگی تنها مشاهده کرده و با بدبینی به حوادث نگاه می‌کند. انسان به وسیله ایمان به خدا می‌تواند به آرامش برسد و طوفان‌های زندگی شخصی و اجتماعی را تحمل کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: عقیده به خدا تنها برای قیامت و زندگی جاویدان نیست بلکه در دنیا نیز برای زندگی خوب و سالم و با آرامش، لازم است این اعتقاد را داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار