راهبرد «ساخت چینِ ۲۰۲۵» نگرانی‌هایی را برای آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده است چرا که هدف چین موجب قطع واردات طیف گسترده فناوری ها از کشورهای پیشرو عرضه کننده آنها خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 15 April 2018

به گزارش تسنیم به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، هدف چین از انقلاب صنعتی چهارم آن است که این کشور را در طیف گسترده ای از فناوری ها و فعالیت های اقتصادی خودکفا کند.

این راهبرد که موسوم به "ساخت چین 2025" است و توسط لی کی کیانگ نخست وزیر چین معرفی شده است، قصد دارد تا برنامه مدرنیزه سازی صنعتی چین را هدایت کند از جمله جایگزینی فناوری خارجی با نوآوری بومی سازی شده چینی.

این راهبرد که به نسخه چینی "انقلاب صنعتی چهارم" مشهور شده است، نگرانی هایی را برای آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده است چرا که هدف چین موجب قطع واردات طیف گسترده فناوری ها از کشورهای پیشرو عرضه کننده آنها خواهد شد.

موسسه مرکاتور برای مطالعات چین که یک اندیشکده آلمانی است، این راهبرد چین را یک چالش هوشمندانه برای اقتصادهای پیشرو جهان ارزیابی کرده است.

چین در حالی قصد دارد این راهبرد را عملیاتی کند که نگرانی های زیادی درباره جنگ تجاری احتمالی پکن با واشنگتن مطرح شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد تعرفه های 60 میلیارد دلاری علیه واردات کالاها و خدمات چین اعمال کند.

پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید تاکید کرد: تعرفه‌ها علیه محصولات و کالاهای چینی در 10 بخش معرفی شده در راهبرد "ساخت چین 2025" اعمال خواهد شد.

در اینجا به برخی نکات برجسته این راهبرد اشاره می‌کنیم:

این راهبرد ابتکاری چه زمانی مطرح شد؟

این طرح فورا پس از معرفی توسط لی کی کیانگ به مرحلع اجرایی رسیده است.

نخست وزیر چین در گزارش کار سالیانه دولت در سال 2015 میلادی اعلام کرد: ما راهبرد "ساخت چین 2025" را اجرا خواهیم کرد، به دنبال طراحی و توسعه فناوری های بومی هستیم، به دنبال استفاده از فناوری های هوشمند هستیم، قصد تقویت زیرساختها را داریم، توسعه سبز را دنبال می کنیم و تلاش های خود را برای ارتقای چین از یک کشور تولید کننده کمیت به یک کشور تولید کننده کیفیت ، مضاعف خواهیم کرد.

تعرفه های دولت ترامپ چه تاثیری بر این راهبرد خواهد داشت؟

بر خلاف پیشرفت های حاصل شده در صنعت فناوری های پیشرفته، چین هنوز به انتقال فناوری وابسته است تا به اهداف صنعتی اش دست پیدا کند. تحلیلگران بر این باورند که تدابیر تعرفه ای آمریکا می تواند به اجرای اهداف این راهبرد لطمه وارد کند.

10 بخشی که توسط این راهبرد پوشش داده می شوند، کدام هستند؟

اول: فناوری اطلاعات نسل آینده شامل امنیت سایبری

دوم: ابزار کنترل عددی و روباتیک که موجب افزایش بهره وری صنعتی در چین می شود، آن هم در شرایطی که هزینه نیروی کار رو به افزایش است.

سوم: تجهیزات فضایی، که نشانگر عزم چین برای تبدیل به یک قدرت جهانی در زمینه اکتشافات فضایی است.

چهارم: تجهیزات مهندسی اقیانوس و کشتی های فوق پیشرفته که نشانگر برنامه های چین برای امنیت دریانوردی در مناطق مورد ادعا در دریای جنوبی چین و دریای شرقی چین است.

پنجم: تجهیزات پیشرفته حمل و نقل ریلی، که نشانگر ان است که سامانه های قطار سریع السیر چین تاچه حدی پیشرفت کرده است.

ششم: خودروها با مصرف سوخت کمتر و قابلیت استفاده از انرژی های جدید که نشانگر اهداف مهم چین برای جایگزینی خودروهای بنزینی قدیمی با استفاده از سوخت جایگزین است.

هفتم: تجهیزات نیروگاهی که بخشی از برنامه چین برای تولید برق پاک است.

هشتم: ماشین آلات کشاورزی که نشانگر پیشرفت چین در زمینه تولید تراکتورهای بزرگ و کمباین های فوق پیشرفته است.

نهم: مواد جدید که شامل گرافن و مواد نانو می شود.

دهم: زیست دارویی و دستگاه های تجهیزات پزشکی با قابلیت کارایی بسیار بالا که شامل توسعه تجهیزات پزشکی و شیمیایی است.

چین چگونه این طرح را اجرا می کند؟

دولت چین در حال سرمایه گذاری در منابع مختلف و گسترده ای است، از جمله یارانه ها، وام ها و اوراق قرضه، تا از شرکت های فناوری بومی حمایت کند و شرکت‌های چینی بیشتری را تشویق به توسعه فعالیت های برون مرزی نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار