با وجودی که ترامپ خواهان بازگشت هر چه سریعتر نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه است، اما خواست وی با اهداف پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در تعارض است و همین موضوع سبب شد که نیروهای سوری که در آستانه بازپس گیری قاطع منطقه دوما از دست تروریست ها بودند با اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی متحمل حملات موشکی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه شدند.
کد خبر: ۵۹۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 16 April 2018

با وجودی که ترامپ خواهان بازگشت هر چه سریعتر نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه است، اما خواست وی با اهداف پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در تعارض است و همین موضوع سبب شد که نیروهای سوری که در آستانه بازپس گیری قاطع منطقه دوما از دست تروریست ها بودند با اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی متحمل حملات موشکی از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه شدند.

کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ می خواهد هر چه سریعتر نیروهای نظامی آمریکایی را از سوریه بازگرداند، البته نه پیش از آن که اهدافمان در سوریه محقق شود. ‘گفتنی است پیش از این رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود که ترامپ را برای ماندن در سوریه قانع کرده است.

سارا هاکِبی سندرز؛ سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای به نقل از رویترز گفت: مأموریت آمریکا تغییری نکرده و رئیس جمهور به طور آشکار می خواهد نیروهای نظامی آمریکا در سریعترین زمان ممکن به خانه برگرداند، اما پیش از بازگشت آنها می بایست مأموریت خود را به اتمام برسانند.

آمریکا حدود ۲۰۰۰ نیروی نظامی و تعدادی پیمانکار نظامی فعال در سوریه دارد.

سندرز افزود: ما مصمم هستیم تا داعش را به طور کامل شکست داده و شرایط را برای جلوگیری از بازگشت آنان فراهم کنیم. در این راستا ما از همپیمانان خود انتظار داریم تا مسئولیت بیشتری را چه از نظر مالی و چه نظامی برای امنیت منطقه فراهم کنند.

اهدافی که سندرز به آن اشاره کرد، پیش از این توسط نیکی هیلی؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه ای با فاکس نیوز مطرح شده بود.

البته اهدافی که هیلی به آن اشاره کرده بود طولانی تر از آن چیزی بود که سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت.
از آن جمله می توان به: کنترل فعالیتهای ایران و اطمینان از عدم کاربرد تسلیحات شیمیایی که خطری برای منافع آمریکا ایجاد کند اشاره کرد.

چنین اهداف مبهم، به همراه رد هرگونه مذاکره مستقیم با دمشق و خواسته های فراوان در خصوص کناره گیری بشار اسد و یا سرنگونی وی، می تواند به سرعت احتمال تداوم حضور نظامیان آمریکایی تا زمان نامعلوم را قوت ببخشد.

همچنین امانوئل مکرون؛ رئیس جمهور فرانسه، یکی از همپیمانان ترامپ در حمله نظامی مشترک به سوریه اظهار داشت: ما او را قانع کردیم که حضور بلندمدت در سوریه لازم است.

مکرون افزود: ۱۰ روز پیش ترامپ گفت که آمریکا باید از سوریه عقب نشینی کند، ولی ما او را ترغیب کردیم که ماندن آمریکا در سوریه ضروری است.

در اواخر ماه مارس ترامپ اعلام کرد که ما از سوریه خارج می شویم و اجازه می دهیم دیگران نگران آن باشند، اما این اظهارات با برنامه های اولیه پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص حفظ نظامیان آمریکایی در سوریه به منظور حمایت از شرکا، جلوگیری از بازگشت گروههای تروریستی و انتقال قدرت به دوره پسا اسد، در تعارض بود.

مدت کوتاهی پس از آن فعالان ضد دولتی سوریه که کلاه سفیدها، جزء آنهاست مدعی شدند که اسد دست به حمله شیمیائی زده و بر اثر آن تعداد زیادی از غیرنظامیان مجروح در دوما؛ واقع در حومه دمشق، کشته شدند و این در حالی بود که نیروهای سوری در آستانه بازپس گیری قاطع این منطقه از دست شبه نظامیان (تروریست) بودند.

همچنین نظامیان روسی که به منظور کمک به دمشق در منطقه حضور داشتند نیز اظهار داشتند که آنها هیچ مدرکی و یا قربانی ناشی از حملات شیمیائی را نیافته و کلاه سفیدها را مسئول انتشار این اخبار کذب دانستند. همزمان ترامپ با لحنی غرورآمیز از پرواز موشکهای زیبا، جدید و باهوش آمریکایی به سوی سوریه خبر داد.

یک هفته پس از جلسات شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه های ناکام و شکست خورده و پیش از انجام مأموریت حقیقت یاب توسط سازمان منع سلاحهای شیمیائی که می توانست به منطقه ی مورد ادعا اعزام شود، ترامپ، به همراه مکرون و نخست وزیر انگلستان، صدها موشک را به سمت سوریه شلیک کردند. اهدافی که برای حمله به سوریه اعلام شد، از کار انداختن تجهیزات ادعایی ساخت سلاح های شیمیائی بشار اسد و انبارهای آن بود، ولی بنا بر گزارشهای موجود یکی از اهداف آنها تجهیزات غیرنظامی از جمله پزشکی و داروئی بوده است.

اکنون نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار داشته که در صورتی که سوریه حملات شیمیائی جدیدی انجام دهد، آمریکا آماده حمله مجدد به سوریه است و با وجودی که مردم آمریکا خواهان بازگشت نظامیان آمریکایی در کمترین زمان ممکن به کشورشان هستند، به نظر می رسد این مهم به سرعت محقق نخواهد شد.

منبع : راشا تو دی (RT)
مترجم: میثم خاکپور

برچسب ها: میثم خاکپور
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار