«احمد زیدآبادی» در گفتگو با «حسین دهباشی» در برنامه‌ی «خشت خام» در باره‌ی چرایی عدم بهره‌مندی کامل ایران از برجام اشاره‌هایی را به تشابه وضعیت کشور در روزهای پس از برجام و روزهای پس از پذیرش قطعنامه۵۹۸ داشته است.
کد خبر: ۵۹۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 17 April 2018

598-barjam

به گزارش «تابناک تهران»؛ متن کامل این بخش از صحبت‌های این تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار به این شرح است:

«روزی که برجام امضاء شد باید مثل بمب صدا می‌کرد؛ چیز مهمی بود اما همان روز شاخص بورس تهران پایین آمد. معلوم بود که این پایین آمدن با هر حسابی طبیعی نیست. یعنی یک عواملی باعث آن شده[با هدف انتقال این پیام که] فکر نکنید اتفاقی افتاده. بعد هم آن موشک با آن شعار [اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود با زبان عبری] رفت هوا مشخص شد که اساساً دیگر مسوولیت آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور از نظر نظام سیاسی تمام شده و فشارها از همه طرف شروع شد به طوری که ثمراتی که فکر می‌کردند از برجام به دست می‌آید دانه دانه شروع شد به خنثی شدن.

نظام در آغاز مذاکرات تحت فشار شدید اقتصادی بود چون قیمت نفت داشت کاهش پیدا می‌کرد و بانک مرکزی هم تحریم بود و امکان استفاده از پول نفت نبود. دو راه بود؛ یکی اینکه تا جایی برویم که پول نفت وصل شود و بقیه‌اش را به هم بزنیم یا اینکه تا ته‌اش برویم. قسمت اولش فقط انتخاب شده  بود که پول نفت وصل شود. پول نفت که وصل شد، پس می‌توانیم تنفس کنیم، گفتیم دیگر بقیه‌اش را نمی‌خواهیم تن در بدهیم.

این اتفاق اتفاقاً در [پایان] جنگ هم رخ داد، جنگ که تمام شد و قطعنامه۵۹۸ پذیرفته شد خانم تاچر [نخست‌وزیر وقت بریتانیا] این را مقایسه کرده بود با پیاده شدن انور سادات در فرودگاه بن گوریون؛ یعنی یک اتفاق بزرگ و بعد از جنگ [و پذیرش قطعنامه] غیر از آنچه در زندان‌ها گذشت و کسی از آن خبر نداشت فضای کشور باز شد و از مدیریت علمی و گشایش سیاسی صحبت می‌شد و آن مصاحبه‌هایی که آقای مظفر با آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی و آقای موسوی اردبیلی کرد و چاپ شد و…

این فضا وقتی داشت شکل می‌گرفت آقای خمینی متوجه شد که این فضا یعنی تغییر ریل و یک دفعه با فتوای قتل سلمان رشدی همه‌ی ماجرا برگشت. یعنی روابط عادی که داشت پیش می‌رفت با اروپا با رفتن سفرای کشورهای اروپایی یک دفعه برگشت، بحث آقای منتطری پیش آمد، ماجرای اوشین پیش آمد و…»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار