رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حرکت پوسته زمین در تمام فلات ایران سال گذشته 60 درصد افزایش یافت و انتظار می رود این رخداد امسال نیز ادامه یابد.
کد خبر: ۵۹۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 22 April 2018

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: محمد شکرچی‌زاده در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور افزود: این لرزش ها ممکن است به دلیل انتقال تنش بین حوزه ای تا ماه ها ادامه یابد و باید راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از زلزله داشته باشیم.
وی اظهار داشت: زلزله‌های سال 96 کشور همچون زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه نشان داد که اگر زلزله بویژه در مراکز پرجمعیت شهری رخ دهد، همه دستگاه های اجرایی بویژه حوزه های راه و شهرسازی درگیر می‌کند و تمامی دستگاه های اجرایی باید در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشند. 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید دانش اولیه کافی در زمینه زلزله داشته باشیم و ببینیم برای به حداقل رساندن خسارت ها چه اقدام هایی باید انجام داد.
شکرچی ‌زاده تصریح کرد: در موضوع مدیریت ریسک ما همواره سه بخش کاهش ریسک موجود با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به ویژه در بافت‌های ناکارآمد، انتقال ریسک از طریق بیمه و جلوگیری از ایجاد ریسک جدید را مورد توجه قرار ‌دهیم و با انجام این سه کار، آنچه از ریسک باقی می ماند، مربوط به حوزه مدیریت بحران خواهد بود.
وی در رابطه با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها خاطرنشان کرد: در بخش کاهش ریسک با مقاوم سازی ساختمان ها در بافت های ناکارآمد، تهیه دستورالعمل هایی که بتواند ریسک خطرات ناشی از زلزله و آتش را کاهش دهد در دستور کار است و این مهم به ویژه پس از حوادث فرو ریزش ساختمان پلاسکو در سال 95 و زلزله های سال 96 در دستورکار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت. 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: دستورالعمل‌هایی در این راستا در دست تهیه است که در آینده از سوی مرکز و ستاد وزارتخانه برای ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور، ارسال خواهد شد.

**آخرین وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب 
این مقام مسئول در مورد زلزله کرمانشاه گفت: اکنون در حال تخریب 3 بلوک از ساختمان‌های مسکن مهر سرپل ذهاب هستیم که در آنها کیفیت بتن مناسب نیست. 
شکرچی زاده اظهار داشت: بتنی که باید حداقل 25 مگاپاسکال مقاومت داشته باشد، در حد 10 تا 15 مگاپاسکال مقاومت داشت و به همین علت ستون های سازه ها خم شده اما ریزش نکرده است.
وی یادآور شد: نظارت عالیه بر ساخت و ساز و کیفیت مصالح ساختمانی از سوی وزارت راه و شهرسازی و به دنبال آن مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور و تمامی شرکت‌های تابعه وزارتخانه هم بر اساس قانون بر عهده همگی ماست و هم اینکه به تازگی با سازمان ملی استاندارد تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندیم تا وزارت راه و شهرسازی برای مصالح استراتژیک همچون سیمان، بتن و فولاد و آرماتور، نظارت داشته باشد.
شکرچی‌زاده در ادامه از تهیه و تدوین الحاقیه‌ای به آیین‌نامه 2800 از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و افزود: زلزله بجنورد و کرمانشاه نشان داد که ما در آیین‌نامه 2800 به دیوار‌ها و میان‌قاب‌ها توجه کافی نکردیم.
وی تاکید کرد: ما این ضعف را در استاندارد 2800 رفع کردیم و الحاقیه‌ای را به آیین‌نامه 2800 اضافه کردیم و حتما برای مهندسان، دست اندرکاران اجرا باید دوره های آموزشی برگزار شود تا با این موضوع به طور کامل آشنا شوند و فرهنگ اجرای صحیح میان‌قاب‌ها جدی‌تر گرفته شود.
شکرچی‌زاده گفت: این الحاقیه به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است و در صورت موافقت نهایی برای استان‌ها ابلاغ و ارسال خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار