نمی‌توان گفت آن واقعه، یک عملیات سازمان‌یافته علیه جناح حاکم بوده است یا واکنش علیه یک پهپاد اسباب‌بازی! اگرچه نشانه‌ها برای ادعای نخست، معنادارتر است.
کد خبر: ۵۹۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲ 22 April 2018

آیا بن سلمان سرانجام ترور می‌شود؟

آیا بن سلمان سرانجام ترور می‌شود؟به گزارش «تابناک تهران»؛ به نقل از اندیشکده راهبردی تبیین آن‌چه در ساعات ابتدایی روز یکشنبه در ریاض اتفاق افتاد، هم‌چنان محل بحث است و با وجود این‌که پلیس ریاض هم روایت خود از این ماجرا را بیان کرده، اما باید گفت این روایت هم در کنار سایر روایت‌ها قرار گرفته و حائز قطعیت نیست. لذا هم‌چنان نمی‌توان گفت آن واقعه، یک عملیات سازمان‌یافته علیه جناح حاکم بوده است یا واکنش علیه یک پهپاد اسباب‌بازی! اگرچه نشانه‌ها برای ادعای نخست، معنادارتر است.

درهمین‌زمینه:
جزییات تازه از تیراندازی در کاخ سلطنتی سعودی


اما به صورت تحلیلی آن‌چه قابل بیان است این‌که؛

• اصلاحاتی که از سوی بن سلمان در حال اجراست، قطعا مخالفانی در عربستان دارد. اگرچه ولیعهد می‌کوشد این مخالفت‌ها را کاهش دهد، اما بعید است بتواند آن‌ها را به صفر برساند.

 قدرت‌یابی رو به افزایش و تثبیت این قدرت از سوی بن سلمان، باعث می‌شود تا جناح‌های دیگر در خاندان آل سعود که گمان می‌کردند در نخستین انتقال قدرت از پدر به پسر (برخلاف برادر به برادر) سهمی خواهند داشت، اکنون ناراضی باشند.

 در تاریخ عربستان، هر دو مخالفتی که ذکر شد، منجر به کنش‌های معنادار، ساختارشکن و خشن شده است. چه آن‌جا که جهیمان العتیبی در کنار کعبه فریاد سر داد و چه آن‌جا ملک فیصل ترور شد. لذا امکان مواجهه‌ی سخت رقبا و مخالفان بن سلمان با او وجود دارد.

این تحلیل که عاقبت بن سلمان را کشته‌شدن از طریق ترور می‌داند و بعضا در ایران نیز طرح می‌شود، ارزشمند است و می‌توان برای آن زمینه‌هایی یافت اگرچه قطعیتی در کار نیست. آن‌چه اما کمتر در این قسم تحلیل‌ها گفته می‌شود، هوشمندی بن سلمان است. او بنا را برای پادشاهی طولانی مدت بسته و منسجم حرکت می‌کند. همین، حذف او را برای رقبایش سخت‌تر می‌سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار