الف/حمید مقیمی:انتشار تصاویر برخورد اخیر یکی از اعضای نیروی انتظامی با یک دختر بدحجاب، واکنش های مختلفی را در شبکه های اجتماعی و بین مسئولان در پی داشته است. این مطلب بهانه ای شد برای بیان و بررسی چند نکته در این زمینه:

اول: هدف از برقراری این گشت ها پاک کردن معابر عمومی از مظاهر خلاف شئونات دینی و ممانعت از بروز آنها بوده است که البته بیشترین یا ملموس ترین برخوردها در مورد بدحجابی مشاهده می شود. مساله مهم اینجاست که آیا هرگز تصمیم سازان و سیاست ورزان این موضوع از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی چه برای شروع و چگونگی اجرای طرح و چه برای ادامه و بهبود آن کمک گرفته اند یا خیر؟ معمولا در این موارد جمله همیشگی "تقاضای زیاد مردم"، "تماس های مکرر" و ... استفاده شده ولی شاهد آن نبودیم که از جامعه شناسان و روانشاسان نظر خواهی شده و تقاضای مردم در قالب یک جامعه آماری و بر مبنای اصول شناخته شده علمی مشخص شده باشد.

بدیهی است که یک پایش و رصد علمی ودقیق لازم است تا نتایج مورد به دست بیاید چرا که مساله فرهنگ و کار در جامعه موضوعاتی دستوری و از بالا به پایین نیست که بتوان صرفا با قوه قهریه آن را حل کرد، ضمن این که بافت شهری و روستایی و خود شهرها هم با یکدیگر تفاوت داشته و نمی توان یک تصمیم را به صورت سراسری و مشابه در همه جا اجرا نمود.

دوم: موضوع برخورد با جوانان از حساسیت ویژه ای برخودار بوده و کسانی که نسبت به آن اقدام می کنند لذا ترجیح آن است که نیروهای انتظامی وظیفه ذاتی خود یعنی برخورد با سارقان، متعرضان به جان و ناموس مردم و اشرار را برعهده داشته و در اینجا از افرادی دارای فن بیان مناسب، آموزش دیده، ملبس به لباس عادی و آشنا با اصول روانشناسی استفاده کرده و در پشت سر و در صورت نیاز ضروری، از نیروی انتظامی برای برخورد با متجریان کمک گرفت. همانطور که در یک مسابقه فوتبال، آموزش و هدایت توسط مربیان با تجربه و داوری به عهده اشخاص متخصص در امر فوتبال گذاشته شده ولی در صورت درگیری فیزیکی و آشوب، از نیروهای انتظامی کمک گرفته می شود.

سوم: در این برخوردها تعریف و چارچوب مشخصی دیده نمی شود. ماموران دقیقا باید از چه مراحلی عبور کنند تا در نهایت به برخورد فیزیکی یا دستگیری احتمالی برسد یا حقوق شهروندی کسی که برای امر بدحجابی متوقف می شود کجاست؟ مثلا تعریف مانتوی کوتاه چیست؟ بد حجابی تا چه حدی موجب تذکر، تا چه میزانی ثبت مشخصات و چه زمانی منجر به جلب می شود؟ اگر هر دو طرف به صورت مشخص بدانند که حقوق و عواقب اقدام آنها چیست، ابهامات کمتر شده و زمینه برای برخوردهای سلیقه ای از بین خواهد رفت.

چهارم: نیروی انتظامی یا کلا هر نهاد و سازمان و موسسه ای وقتی می تواند با اقتدار عمل کند که خود اولین شاکی افراد متخلف باشد. گاهی دیده می شود که برخی افراد از نگرانی آن که مبادا برای مثال اقتدار نیروی انتظامی خدشه دار شود، از بیان نقایص و تخلفات احتمالی پرهیز می کنند در حالی که این کار دقیقا ابزار مخالفان ماست که می خواهند اشتباه یا جرم یک نفر را به پای همه نیرو بنویسند یا کسانی که یک مشکل شهری و سوء مدیریت را می خواهند بهانه نقص در کلیت نظام معرفی کنند. از این رو نیروی انتظامی یا هر نهاد و اداره و سازمانی که فرد متخلفی در آن پیدا می شود باید با معرفی و برکناری سریع شخص خاطی دامن همه افراد شریفی که زحمت می کشند را از خطاهای موردی دیگران پاک کند.