رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تنها معتادان مراجعه کننده به «مراکز درمان سرپایی» از بیمه اعتیاد بهره‌مند می‌شوند، گفت: درحال رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت هستیم تا مراکز اقامتی میان مدت نیز بتوانند از این حق بیمه استفاده کنند.
کد خبر: ۵۹۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 24 April 2018

فاطمه عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به سه سال است که بودجه مربوط به بیمه معتادان تخصیص داده می‌شود اما فرایند اجرایی آن انجام نمی‌شود، افزود: در حال حاضر تنها مراکز سرپایی می‌توانند بیمه شوند و از برگه بیمه معتادان استفاده کنند اما برای «مراکز اقامتی میان مدت» فرایندهایی وجود دارد که در این خصوص در حال رایزنی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزرات بهداشت هستیم تا این مراکز نیز بتوانند از این حق بیمه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهزیستی از بودجه‌های داخلی خود که مربوط به درمان اعتیاد بوده است، هزینه‌های مراکز اقامتی را پوشش می دهد، اظهار کرد: این بودجه به صورت یارانه در اختیار  معتادانی که هزینه درمان ندارند و یا در شرایط سختی به سر می‌برند، تعلق گرفته است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه یکی از معضلات ما این است که بسیاری از معتادان متجاهر فاقد اوراق شناسایی هستند، تصریح کرد: مراکز اقامتی سازمان که شامل مراکز درمان، تبصره دو و ماده شانزده هستند، عمدتا شامل  معتادان متجاهری هستند که اوراق هویتی ندارند. یکی از علت هایی هم که بیمه آنها را نمی‌پذیرد و بیمه نمی‌کند نیز همین بحث اوراق هویتی آنهاست.

عباسی در ادامه افزود: تاکنون جلساتی با ثبت احوال و قوه قضاییه برگزار شده است و در حال رایزنی هستیم تا از طریق اسکن عنبیه، به عنوان یک کد، این معتادان را شناسایی کنیم. بسیاری از معتادان متجاهر اثر انگشت ندارند اما از طریق اسکن عنبیه می توانیم به آنها یک کد بدهیم و از این  طریق برایشان اوراق هویتی صادر کنیم تا آنها نیز بیمه دریافت کنند. این طرح در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و پایلوت آن در تهران انجام شده و تا یک ماه دیگر مراکز غربال  تهران مجهز به این فن آوری خواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای حل مشکل این دسته از معتادان نیز توضیح داد: حتی ما به بیمه این پیشنهاد را مطرح کردیم که به این معتادان یک کد بدهد تا آنها بتوانند از بیمه استفاده کنند. بیشترین معضل و هزینه ما در بین معتادان متجاهر این است که آنها به بیماریهای زیادی مبتلا هستند و ما باید هزینه بسیار زیادی را برای درمان بیماری های جانبی آنها صرف کنیم.  به همین دلیل اگر بحث بیمه‌های آنها حل شود، می‌توانیم از بخش زیادی از هزینه‌های این بخش بکاهیم و این بودجه را صرف بخش حمایت‌های اجتماعی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار