رییس انجمن علمی انرژی‌های بادی ایران عنوان کرد:
رییس انجمن علمی انرژی‌های بادی ایران با بیان اینکه باید بپذیریم که دوران نفت و گاز برای تولید انرژی الکتریکی به سر آمده است، گفت: یکی از ویژگی‌های پروژه‌های بادی و مشابه آن، سرمایه‌بر بودن آن‌ها است و اگر بخواهیم برنامه‌ ششم توسعه را در بخش انرژی تجدید‌پذیر اجرا کنیم، سالی شش هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری شود.
کد خبر: ۵۹۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 25 April 2018

 

نیاز به سرمایه‌گذاری 6000 میلیارد تومانی برای توسعه انرژی‌‌های بادی در کشور

سیدهاشم اورعی‌میرزمانی در یازدهمین همایش استانی انرژی‌های بادی که امروز (پنجم اردیبهشت) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه پارلمان اروپا تصویب کرده بود که تا سال 2030، 27 درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی جامعه اروپا از باد تامین شود، اظهار کرد: امروز سهم صنعت انرژی بادی در اقتصاد جامعه اروپا 36 میلیارد یورو شده است که 263 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی افزود: از آن جایی که صنعت انرژی بادی نقش موثری در اقتصاد دارد، یک ماه پیش پارلمان اروپا تصویب کرد که این سهم به 35 درصد برسد که قابل توجه است. ما از لحاظ جمعیتی و اقلیمی مشابه کشور ترکیه هستیم و می‌توانیم خود را با این کشور مقایسه کنیم. این کشور که اقدامات خود در حوزه انرژی‌های بادی را بعد از ما آغاز کرد، امروز شش هزار و 500 مگاوات انرژی بادی متصل به شبکه دارد.

استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در سال 2016 نزدیک به 55 هزار مگاوات برابر پیک بار یک سال ایران به ظرفیت انرژی بادی در جهان افزوده شده است.

اورعی‌میرزمانی با اشاره به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، عنوان کرد: هیچ کدام از انرژی‌های تجدیدپذیر، نرخ رشدی مشابه انرژی بادی ندارند و انتظار می‌رود که این رقم رو به رشد باشد. در ایران ظرفیت منصوبه حدود 77 هزار مگاوات پیک بار در سال گذشته حدود 55 هزار مگاوات و ظرفیت منصوبه باد بین 100 تا 200 مگاوات است.

*برنامه وزارت برای ایجاد 4000مگاوات نیروگاه بادی‌وخورشیدی با امداد غیبی امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه وزارت نیرو ایران تمام هم و غم خود را برای توسعه نیروگاه‌های حرارتی گذاشته است، تصریح کرد: وقتی به روند برنامه وزارت نیرو نگاه می‌کنیم به صراحت می‌توان گفت وزارت نیرو خود را در این زمینه به خواب زده است! این وزارت اعلام کرد که تا پایان دولت دوازدهم، 4000 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی خواهیم داشت که کمتر از امداد غیبی نمی‌تواند ما را به این رقم برساند!

*20 درصد از کل آلایندگی کشور ناشی از نیروگاه‌های حرارتی است

رییس انجمن علمی انرژی‌های بادی ایران ادامه داد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر امروز فراتر از تولید انرژی الکتریکی است. ما در مسایل زیست محیطی با مشکلات عجیبی روبرو هستیم و آمار وزارت نیرو می‌گوید که نزدیک به 20 درصد از کل آلایندگی کشور ناشی از کار نیروگاه‌های حرارتی است. باید بپذیریم که دوران نفت و گاز برای تولید انرژی الکتریکی به سر آمده است.

اورعی‌میرزمانی با اشاره به نقش صنعت انرژی بادی در اقتصاد کشور، گفت: در بررسی که در انجمن انجام دادیم، 13 پارامتر مورد نظر قرار گرفت که توسعه صنعت انرژی بادی در اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت، امنیت مناطق مرزی، پدافند غیرعامل، برقراری توازن اقتصادی در نقاط مختلف کشور و... نقش ایفا می‌کند و مساله فراتر از تولید انرژی الکتریکی است.

وی عنوان کرد: ما ظرفیت تولید انرژی بادی اعم از زمین، نیروی متخصص، زیرساخت‌های صنعتی و... را داریم اما مشکلی که وجود دارد بحث تامین مالی و بوروکراسی یا دیوان سالاری است. یکی از ویژگی‌های پروژه‌های بادی و مشابه آن، سرمایه‌بر بودن آن‌ها است. اگر بخواهیم برنامه‌ ششم توسعه را در بخش انرژی تجدید‌پذیر اجرا کنیم، باید سالی شش هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.

*شبکه بانکی کشور چوب لای چرخ توسعه صنعتی کشور می‌گذارد

استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از شبکه بانکی ایران، افزود: شبکه بانکی کشور نه تنها موتور محرکه اقتصاد کشور نیست، بلکه چوب لای چرخ توسعه صنعتی کشور می‌گذارد. صندوق توسعه ملی نیز برای پروژه‌های ملی تاکید بر زیرساختی بودن آن دارد اما اندازه این صندوق هر ساله در حال کوچک شدن است و اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

*سیاست خارجی ما با جذب سرمایه‌گذاری خارجی همخوانی ندارد

اورعی‌میرزمانی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، عنوان کرد: پروژه‌های تجدیدپذیر در ایران از جذابیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردارند و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از نمره یک تا 10 نمره پنج را دارد. مشکل کار اینجا است که بین تخصیص اعتبار و جذب آن در کشور فاصله است. نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم که سیاست خارجی ما با جذب سرمایه‌گذاری خارجی همخوانی ندارد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار