مادوان که تا سال 86 به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی شهر یاسوج محسوب می شد به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان فعلی یاسوج هیچ گونه زیرساخت و شاخص های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.
کد خبر: ۵۹۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 30 April 2018
 نزدیک به یک دهه است که روستای مادوان درحومه یاسوج در تصمیمی غیرکارشناسی به شهر ارتقا یافت و در این سالها ساکنانش تاوان این اقدام شتاب زده را با بروز انبوهی از مشکلات و چالش های ساختاری می پردازند.


تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رشد شتابان جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت های بی رویه، کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش هایی است که امروز ساکنان و مسئولان شهری مادوان با آن روبه رو هستند.
مادوان که تا سال 86 به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی شهر یاسوج محسوب می شد به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان فعلی یاسوج هیچ گونه زیرساخت و شاخص های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.
اگرچه مسئولان و تصمیم گیرندگان وقت بر این باور بودند که با شهر شدن مادوان، زیرساختها و امکانات رفاهی و خدماتی نیز به سوی شهر سرازیر می شود اما پس از این سالها نه تنها زیرساختی در این منطقه ایجاد نشد بلکه رشد شتابان جمعیت و مهاجرت بی رویه به مادوان شهری با مشکلات و چالش های فراوان اجتماعی ،فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد کرده است.
روستانشینان مادوانی که خیال می کردند با شهر شدن منطقه ، چالش های ساختاری موجود در آن حل خواهد شد این روزها بیش از همه به این باور رسیده اند که روستایی زیبای آنان تنها نام شهر بر خود دارد و حتی زیبایی ها و طراوت پیشین روستا نیز از بین رفته است.
پس از سالها ساکنان شهر مادوان در هفت کیلومتری یاسوج با انتقاد شدید از ایجاد این شهر بدون هیچ گونه مطالعه، طراحی و آینده نگری خواستار بهبود وضعیت خدمات رسانی و کاهش چالش های ایجاد شده در مادوان شده اند.

** رشد بی رویه جمعیت
رشد بی رویه و قارچ گونه جمعیت و مهاجرت های بی رویه را شاید بتوان تلخ ترین نتیجه شهر شدن مادوان دانست.
شهردار مادوان می گوید: جمعیت این شهر با افزایش بیش ازچهار برابری از حدود چهار تا پنج هزار نفر در سال 86 اکنون به حدود 20 هزار نفر رسیده است.
داریوش جهانبخش افزود: هیچ گونه آینده نگری و برنامه ریزی اصولی از سوی متولیان امر در زمان تبدیل شدن مادوان به شهر انجام نگرفته و نوعی نگرش و منفعت خاص حتی سیاسی عامل اساسی و دخیل در این کار غیرفنی وغیر اصولی بوده است.
وی برخی معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در شهر مادوان را یادآور شد و افزود: هیچ گونه آثار شهری و اصول شهر نشینی بر این منطقه حاکم نیست.
وی تصریح کرد: برخی ها بدون هیچ گونه کار کارشناسی و با اهدافی خاص یک سری الزامات را بر یک منطقه جغرافیایی که شرایط پذیرش ضروریات شهری را نداشته حاکم کرده اند و انبوهی از مشکلات و معضلات اجتماعی را برای این شهر به وجود آورده اند.
جهانبخش تاکید کرد: با توجه به بازدیدهای میدانی که از این شهر صورت گرفته و مطالعات انجام شده هیچ آثار و شرایط استانداردی در زمینه شهر شدن آن مشاهده نشده و کمترین پیش بینی و آینده نگری نیز برای توسعه شهرنشینی صورت نگرفته است.
شهردار مادوان تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی به یکی از معضلات و چالش‌های جدی در این شهر تبدیل شده به‌گونه‌ای که حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌کنند.
 
منطقه ای که از


 کمبود فضای سبز
شهردار مادوان کمبود محسوس فضای سبز و نبود پارک و فضاهای مناسب گردشگری را از دیگر مشکلات و چالش های فراروی این شهر دانست و گفت: طراحان و مشاوران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طراحی و پیش بینی های خود در اجرای طرح هادی برای این نیاز ضروری شهروندان اینده نگری لازم را نکرده اند.

** برخی سنگ اندازی ها مانع از توسعه شهری مادوان است
وی همچنین وجود اختلاف افکنی های بین بخشی و سنگ اندازی برخی دستگاه های اجرایی و مسئولان امر را ظرف سال های گذشته در توسعه نیافتگی و بروز بحران های شهر مادوان دخیل می داند.
جهانبخش معتقد است: هنوز اراده و عزمی برای بازنگری مجدد اجرای طرح هادی آن زمان مادوان از سوی مسئولان و متولیان امر به ویژه بنیاد مسکن انجام نگرفته است.
وی گفت: انتظار می رود حوزه معاونت عمرانی و دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نسبت به تعیین تکلیف این موضوع و طرح بازنگری اجرای طرح هادی این شهر اقدام کنند.
وی همچنین نامشخص بودن حریم جاده یاسوج به اصفهان، نبود شبکه جمع آوری آبهای سطحی، نبود ادارات در این شهر، اختلال در شبکه تلفن همراه را از دیگر مشکلات مادوان ذکر کرد.
جهانبخش کمبود فضاهای فرهنگی از جمله مسجد و توزیع نامناسب برخی امکانات رفاهی و خدماتی را نیز از دیگر مشکلات موجود این شهر عنوان کرد.
شهردار مادوان گفت: هم اینک و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته افزون بر 50 درصد خیل جمعیت دانش آموزی و ساکنان روزانه شهر یاسوج مردمی هستند که از منطقه مادوان و روستاهای اقماری و پیرامونی به دلیل نبود امکانات به سمت این شهر سرازیر می شوند.
به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات انجام شده افزون بر 77 هزار نفر از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه‌های یاسوج و دوگنبدان زندگی می‌کنند که آسیب های اجتماعی متعددی برای این شهرها ایجاد کرده اند.
افزون بر 45 هزار نفر از این جمعیت در مناطق حاشیه ای و پیرامونی یاسوج سکونت دارند.
 
منطقه ای که از


** الحاق به شهر یاسوج بهترین راهکار
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: ساماندهی مناطق و روستاهای پیرامونی شهر یاسوج از سر رود شمالی و جنوبی و الحاق آنها به شهر یاسوج از راهکارها و مطالعات فنی انجام شده در این راستاست.
حسین کاظمی افزود: الحاق روستاهای اقماری اطراف شهر یاسوج درقالب نواحی و یا مناطق جدید به این شهر از نظر مسایل فنی و شهرسازی مورد تایید قرار گرفته است.
وی فزود: مسایل سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و امنیتی آن نیز در کارگروه ویژه ای با مدیریت حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری بررسی خواهد شد.
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: قرار است روستاهای مهریان، بلهزار، مادوان های علیا و سفلی در منطقه سررود شمالی در قالب یک ناحیه جدید به شهر یاسوج الحاق شوند.
کاظمی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر شورای فنی استان نیز این است که مادوان علیا همچنان به عنوان یک شهر مستقل باقی بماند و مناطق مهریان، بلهزار و مادوان سفلی نیز به آن الحاق شوند.
به گفته کاظمی البته بر اساس بررسی های انجام شده این پیشنهاد قابل پذیرش و تایید مردم و اهالی مناطق مهریان و بلهزار نیست.
وی بیان کرد: الحاق روستاهای 2 منطقه سر رود شمالی و جنوبی اطراف یاسوج از ماه ها پیش در دستور کار معاونت عمرانی استانداری قرار گرفته بود.
کاظمی ادامه داد: این موضوع اکنون پس از بررسی دقیق، جامع و نظرات فنی کارشناسان تهیه و تدوین شده که نتیجه و برآیند کلی آن حاکی از الحاق این روستاها در قالب نواحی جدید به شهر یاسوج است.
وی گفت: بروز مشکلات و معضلات روزافزون در این روستاها دربخش های مختلف فنی، شهرسازی، فرهنگی، اجتماعی ، بهداشت محیط چالش های زیادی را فراروی متولیان امور قرار داده است.
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: در برخی از این مناطق معابر بالای هشت متر وجود ندارد در حالی که استاندارد باید حدود 40 متر باشد.
وی تصریح کرد: هم اکنون شهر یاسوج علاوه بر ارائه خدمات شهری با جمعیتی افزون بر 115 تا 120 هزار نفر در محدوده خود مشغول خدمات دهی به جمعیت روزافزون مناطق و روستاهای حاشیه این شهر است.
کاظمی اظهار کرد: این مناطق به دلیل رعایت نکردن اصول و ضوابط فنی و اجرایی لازم در ساخت و سازها خدمات دهی سایر دستگاه های خدمات رسان را نیز با معضلات فراوانی مواجه کرده است.

** تبدیل ماداوان به شهر کاری غیراصولی بود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز ساماندهی مناطق حاشیه شهر یاسوج به ویژه شهر مادوان را نیازمند مدیریت یکپارچه و منسجم دانست و گفت: تبدیل مادوان به شهر از همان آغاز کاری غیراصولی ، بدون برنامه ریزی ، ضوابط فنی و شهرنشینی بوده است.
سید محمد کاظم نظری افزود: هیچ گونه آینده نگری و برنامه ریزی اصولی از سوی متولیان امر در زمان تبدیل شدن مادوان به شهر انجام نگرفته و نوعی نگرش و منفعت خاص حتی سیاسی عامل اساسی و دخیل در این کار غیرفنی وغیر اصولی بوده است.
وی برخی معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در شهر مادوان را یادآور شد و افزود: هیچ گونه آثار شهری و اصول شهر نشینی بر این منطقه حاکم نیست.
نظری شهر مادوان را یکی از مهاجرپذیرترین مناطق شهری در استان کهگیلویه وبویراحمد دانست و یادآور شد: بروز برخی مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و حتی امنیتی در این منطقه اکنون به عنوان یکی از دغدغه های اساسی مسوولان اجرایی و حتی انتظامی و قضایی این استان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: برخی ها بدون هیچ گونه کار کارشناسی و با اهدافی خاص یک سری الزامات را بریک منطقه جغرافیایی که هیچ گونه شرایط پذیرش ضروریات شهری را نداشته حاکم کرده اند و انبوهی از مشکلات و معضلات اجتماعی را برای این شهر به وجود آورده اند.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: باید یک طرح جامع و اصولی با رعایت مطالعات دقیق و بررسی میدانی از تمامی مناطق حاشیه شهر یاسوج تهیه و ارایه خدمات و هرگونه تغییر کاربری و توسعه آن مناطق نیز بر اساس این طرح انجام شود.
 
منطقه ای که از


** شورای فنی با ایجاد شهر جدید مخالف است
مدیرکل دفتر فنی اشتانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از دیگر نتیجه بررسی طرح جامع از سوی معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در زمینه روستاهای اطراف شهر یاسوج در منطقه سررود جنوبی نیز این است که روستای سروک به شهر یاسوج ملحق شود.
روستاهای تل خسرو و سرآبتاوه نیز در قالب نواحی و مناطق جدید به شهر یاسوج الحاق شوند.
این در حالی است که کارشناسان و مدیران اجرایی عضو شواری فنی استان نیز از انتخاب عناوین و ایجاد شهرهای جدید در اطراف یاسوج به شدت مخالف هستند و معتقدند که این روستاها در قالب نواحی و به عنوان یک مدیریت واحد به شهر یاسوج ملحق شوند.
اعضای شورا و شهرداری یاسوج نیز که پیش از این موافقت کلی خود را با الحاق این مناطق به شهر یاسوج اعلام کرده بود خواستار تشکیل کارگروه های ویژه برای بررسی دقیق تر این موضوع شده اند.
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج گفت: در صورت موافقت و تایید نهایی آن نیز استانداری باید اعتبارات ویژه ای را برای ساماندهی و کاهش معضلات و مشکلات متعدد این روستاها اختصاص دهد.
فرماندار شهرستان بویراحمد نیز با تایید و موافقت کلی الحاق روستاهای اطراف یاسوج به این شهر، گفت: باید موضوعات و مسایل اجتماعی این مهم نیز با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
شاهرخ کناری افزود: بیش از 17 سال است که موضوع ساماندهی روستاهای اطراف شهر یاسوج در دستور کار متولیان امر در دولت های مختلف قرار گرفته ولی تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.
وی یکی از راهبردهای اساسی برای ساماندهی و برون رفت این مناطق از معضلات و مشکلات موجود را الحاق آنها به شهر یاسوج دانست.
به گفته برخی مسوولان و کارشناسان حوزه اجتماعی بهزیستی بیش از 80 تا 90 درصد آسیب های فرهنگی و اجتماعی از جمله طلاق و گرایش به مواد مخدر و کودکان کار مربوط به مناطق بلهزار و مادوان است و این منطقه علاو بر مشکلات اقتصادی وفرهنگی به عنوان یک نقطه آسیب زا در زمینه مسایل اجتماعی بشمار می رود.
بررسی های میدانی کارشناس حوزه فنی استانداری نیز حکایت از وجود یک فاجعه بزرگ در حوزه های فنی واجرایی روستاهای مجاور شهر یاسوج است.
بوی تعفن ولجن، دفع غیربهداشتی فاضلاب، کنده کاری ها و چاله و چوله های کوچه ها همراه با انباشت نخاله های ساختمانی رها شده در کنار مناطق مسکونی زندگی را سال هاست که بر ساکنان این مناطق تلخ کرده است.
درکنار این ساختار نامتناسب و ناموزون ساخت و سازهای غیراصولی نیز انبوهی از آسیب های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی را باید دراین مناطق جست و جو کرد.
به گفته یک کارشناس دفتر فنی استانداری بیش از 70درصد کوچه ها بویژه در منطقه مهریان و بلهزار بن بست است.
آمارها نشان می دهد که بیشترین مهاجرت های بی رویه روستایی از سایر نقاط استان به همین مناطق بوده است تا جایی که میزان رشد جمعیت در مدت پنج سال از 85 تا سال 92 در منطقه سرآبتاوه حدود 30 درصد بوده است.
جمعیت فعلی روستای سرآبتاوه بر اساس آمار خانه های بهداشت اکنون بیش از 16هزار نفر است.
نرخ رشد جمعیت در روستای سروک اکنون 8/6 با جمعیت حدود چهار هزار و 415 نفر است که ظرف دو سال آینده نرخ رشد در این منطقه به 10 درصد نیز می رسد.
جمعیت فعلی مناطق مهریان، بلهزار و مادوان نیز افزون بر38 هزار نفر اعلام شده است.
بیش از 30درصد جمعیت حدود 243 هزار نفری شهرستان بویراحمد در حریم شهر یاسوج واقع شده است.
کل مساحت و محدوده شهر یاسوج نیز هفت هزار و 782 هکتار است.
گزارش : حمید جهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار