این روزها بحث در زمینه نمک دریا بسیار زیاد است و پرسش هایی را در این زمینه ایجاد کرده است که در این مطلب، به آن ها پاسخ داده می شود.
کد خبر: ۵۹۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 30 April 2018

در شیراز، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: تفاوت چندانی به لحاظ ترکیب شیمیایی بین نمک دریا و نمک یُددار وجود ندارد و سدیم و کلر عناصر اصلی هر دو است، اما با توجه به میزان ناخالصی های نمک دریا، میزان ید در این نمک بسیار کم است.

به گزارش "وب دا" مهندس "رضیه شناور" با بیان اینکه نمک دریا از تبخیر آب دریا حاصل شده و تصفیه نمی شود، دانه های درشت تری دارد و به ذائقه بعضی ها خوش تر است؛ به تازگی در مورد خواص حیاتی نمک دریا تبلیغات زیادی می شود، افزود: باید در نظر داشت با آلودگی آب دریا به مواد شیمیایی و سمی مانند فلزات سنگین همچون آرسنیک، جیوه و سرب، غلظت این آلاینده ها در نمک دریا بالا است.

او اضافه کرد: وجود ناخالصی های موجود در نمک تصفیه نشده مانند نمک دریا، می تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی و در مواردی ایجاد مسمومیت و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه، تاکید کرد: مصرف نمک دریا به نفع سلامت نیست و ضررهای آن ممکن است بسیار زیاد باشد؛ در نمک بهداشتی یددار که میزان ید آن در کارخانه تنظیم می شود، تامین ید موردنیاز بدن امکان پذیرتر است.

مهندس شناور اضافه کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده، نمک دریاچه ارومیه، یُد ندارد.

او از مردم خواست تا در هنگام خرید نمک به برچسب آن توجه شود که جمله نمک يددار و تصفيه شده بر روی آن نوشته شده باشد زیرا، نمک‌هاي تصفيه شده يددار به دليل خلوص بالا، ميزان يد را بهتر و به مدت بيشتر حفظ مي ‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار