سخنگوی وزارت بهداشت جزییات تعرفه‌های پزشکی امسال را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۰۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 07 May 2018

دکتر ایرج حریرچی - معاون کل وزیر بهداشت در نشستی خبری با اشاره به افزایش پنج درصدی سبد تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷، گفت: روش تعیین تعرفه این است که وزارت بهداشت و نظام پزشکی پیشنهادات‌شان را به شورای عالی بیمه ارائه می‌دهند و این شورا هم مصوباتی را ارائه می‌کند، سپس با تایید سازمان برنامه و بودجه، دولت تعرفه را تصویب می‌کند. امسال نیز دولت با توجه به سیاست‌های خود تصمیم گرفت که سبد تعرفه‌های پزشکی پنج درصد رشد کند. همچنین امسال این افزایش پنج درصدی برای بخش دولتی و خصوصی به صورت یکسان بوده است.

قیمت ویزیت پزشکان در سال جاری 

وی با بیان اینکه در ویزیت در سال ۹۷ رشد شش درصدی تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود، گفت: بر این اساس ویزیت پزشک عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است. این تعرفه در بخش دولتی به این ترتیب است که ویزیت پزشک عمومی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است. طبق مصوبه دولت مدت زمانی که به طور متوسط باید برای ویزیت بیماران صرف شود به ترتیب برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه برای پزشک متخصص ۲۰ دقیقه و برای پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه است.

حریرچی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت بیمه‌ها در تعرفه خصوصی فقط معادل تعرفه دولتی را پوشش می‌دهند، گفت: بنابراین مردمی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در بخش بستری ۱۰ درصد تعرفه دولتی و در سرپایی ۳۰ درصد تعرفه دولتی را می‌پردازند. اگر مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند باید ما به التفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی را هم پرداخت کنند.

حریرچی ادامه داد: بنابراین در سال ۹۷ ویزیت شش درصد، جزء حرفه‌ای (K) صفر درصد، جزء فنی ۲.۵ درصد، هتلینگ هشت درصد و سبد دارو طی یک سال ۹ درصد که زیر نرخ تورم است، رشد داشته‌اند. این تعرفه‌ها از ابتدای سال جدید اعمال می‌شوند.

حق بیمه هر خانوار؛ ۷ درصد

حریرچی با بیان اینکه حق بیمه سرانه خانوار نیز هفت درصد تعیین شده است، گفت: یعنی خانوار چه یک نفره باشد و چه پنج نفره، یک حق بیمه درمانی پرداخت می‌کند که کل آن هفت درصد است و دو درصدش را کارمند می‌پردازد. همچنین حق بیمه برای روستاییان، عشایر، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص و بیمه شدگانی که به صورت رایگان بیمه شده‌اند، صفر ریال است.

پرداختِ خارج از صندوق بیمارستان‌ها، ممنوع

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند تخلفات تعرفه‌ای را به سامانه ۱۹۰ که به صورت ۲۴ ساعته فعال است اعلام کنند، گفت: مردم باید بدانند که هر مبلغی در بیمارستان‌ها، چه دولتی و چه خصوصی خارج از صندوق و بدون ارائه فاکتور رسمی باشد و دریافت شود، تخلف است. همچنین اعزام بیماران به خارج از بیمارستان برای گرفتن دارو، تجهیزات، انجام آزمایش‌ها و ... نیز تخلف محسوب می‌شود. در عین حال صراحتا اعلام می‌کنم که مردم مطمئن باشند که از نظر کیفیت ارائه خدمات هیچ تفاوتی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد و اگر کیفیت در بخش دولتی بهتر نباشد با بخش خصوصی برابر است.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به یکی از مسائل عمده جمعیتی یعنی افزایش افراد پیر و بالای ۶۵ سال، گفت: در دنیا ۹۶۲ میلیون نفر بالای ۶۵ سال وجود دارد و پیش بینی می‌شود که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر برسند. در کشور نیز تعداد افراد بالای ۶۵ سال در سال ۹۰، ۸.۲ درصد بوده است و این میزان در سال ۹۵ به ۹.۲ درصد یعنی هفت میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. پیش بینی می‌شود که این تعداد در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسند. بر این اساس جامعه ما یکی از سریع‌ترین تغییرات جمعیتی از جوانی به میانسالی و کهنسالی را تجربه می‌کند.

ابتلای یک نفر از هر ۹ نفر به درجاتی از زوال عقل

وی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها با رشد پیری، اختلال حافظه یا دمانس است، گفت: این اختلال شامل دو نقص اصلی است که یا اختلال در حافظه ایجاد می‌شود و یا اختلال در فعالیت‌های اجتماعی که شایع‌ترین نوع آن هم آلزایمر است. تجربه دنیا نشان می‌دهد که ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال دچار زوال عقل یا حافظه می‌شوند؛ یعنی از هر ۹ نفر یک نفر به درجاتی از زوال عقل مبتلا می‌شود.

داروی وارداتی از چین نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره وجود داروهای چینی در بازار دارویی کشور گفت: ما هیچ وارداتی از داروهای چینی نداریم و اگر در جایی داروی چینی دیدید حتما به سامانه ۱۹۰ اعلام کنید؛  چرا که اگر چنین دارویی وجود داشته باشد قاچاق محسوب می‌شود و با متخلفین حتما برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت وزارت بهداشت در تلگرام گفت: ما طبق مصوبه قانونی برخورد می‌کنیم. البته در این زمینه از دولت ابلاغ رسمی نداشته‌ایم اما در پیام رسان‌های داخلی حضور داریم.

علت کمبود داروی تزریقی خارجی تالاسمی‌ها

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره کمبود داروی تزریقی خارجی بیماران تالاسمی، گفت: باید توجه کرد که بعضا داروها از نظر دسترسی دچار نوسان می‌شوند، بنابراین نمی‌توان گفت که هیچ گاه دچار کمبود دارو نمی‌شویم، اما درباره دارو باید با معیارهای علمی روز دنیا حرکت کنیم. برخی بیماران یا پزشکان می‌گویند بیماران تالاسمی باید داروی تزریقی خارجی مصرف کنند. این در حالیست که ما همان دارو را در کشور خودمان تولید می‌کنیم. از طرفی دنیا هم به سمت استفاده از داروی خوراکی برای این بیماران رفته است. البته در حال حاضر هم تا سقف ۱۰ درصد داروی خارجی تالاسمی در کشور وجود دارد، اما به هر حال از نظر قانونی دچار مشکل هستیم؛  چرا که نباید داروی خارجی که مشابه داخلی‌اش وجود دارد، وارد شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۶۵ هزار مرگ و میر داشته‌ایم، گفت: در کشور ما ۱۹ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد. در عین حال باید توجه کرد که میزان مرگ و میر در جمعیت تالاسمی‌ها در کشورهای اروپایی چند برابر مرگ افراد معمولی است و در این افراد هم مرگ‌هایی رخ می‌دهد و نمی‌توان همه این موضوعات را به بحث دارو نسبت داد. البته باید توجه کرد که روند کنترلی بیماری تالاسمی در کشور ما جزء بهترین اقدامات است؛  چرا که با سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه پیشگیری و جلب همکاری عظیم مسئولان مذهبی و فرهنگی، اقدامات موثری را در این حوزه انجام دادیم. بالاخره بسیار سخت است که اقوام و مذاهب مختلف راضی به انجام آزمایش‌های ژنتیکی قبل از ازدواج شوند و در صورت تشخیص تالاسمی با مجوز قانونی سقط جنین انجام شود.

حریرچی با تاکید بر اینکه حتی بروز یک مرگ هم اضافه است و هیچ بیماری نباید فوت کند، ادامه داد: به هر حال ما روند تامین دارو را با روال منطقی پیش می‌بریم. داروی داخلی تالاسمی‌ها تولید شده و صادر می‌شد، اما اکنون دستور داده‌ایم که صادرات آن متوقف شود تا کمبود مصنوعی که ایجاد شده،  برطرف شود. از طرفی خطاب به برخی رسانه‌ها می‌گویم که بیماران و نزدیکان‌شان حساس هستند. کسی فکر نکند با یک تیتر زدن درباره افزایش مرگ و میر در یک بیماری دارد خدمت می‌کند. بلکه با این کارش بیماران و خانواده‌هایشان را مضطرب می‌کنند. باید پرسید این کار چه تاثیری بر سلامت افراد دارد.

افزایش مراجعه به داروخانه‌ها به دنبال افزایش نرخ دلار

وی ادامه داد: با افزایش قیمت دلار و با جوی که ایجاد شد، میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها و مراکز درمانی افزایش پیدا کرد. مسئولان هم اعلام کردند که ما ارز دارو و اعزام بیماران به خارج از کشور را تامین می‌کنیم اما ما گفتیم اصلا اعزام به خارج وجود ندارد. به هر حال در حوزه دارو مردم بیشتر مراجعه کردند؛  چرا که فکر می‌کردند کمبود در دارو ایجاد می‌شود. نتیجه چنین جوی این است که مردم بیش از حد دارو می‌گیرند و دچار کمبود می‌شویم. یعنی با یک جو روانی غیر لازم، در حوزه دارو کمبود ایجاد می‌کنیم. درباره داروهای تالاسمی هم تاکید می‌کنم که داروی تولید داخل‌شان تولید می‌شده، اما به برخی داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی، داده نمی‌شده است و در برخی موارد نیز صادراتش انجام می‌شده که دستور دادیم صادراتش متوقف و در میان داروخانه‌ها توزیع شود.

کمبود تخت بیمارستانی در تهران

حریرچی درباره جلسه وزارت بهداشتی‌ها با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در زمینه وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران، گفت: باید توجه کرد که در تهران خصوصا در ۱۶ شهرستان از نظر تخت بیمارستانی دچار کمبود جدی هستیم و مردم در مضیقه قرار دارند. در این خصوص نمایندگان مجلس قول دادند برای شهرهای اقماری تهران که شهرهای بزرگی هم هستند و ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت بیشتر ندارند، اقدامات اساسی انجام شود.

وی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی و شرکت‌های خارجی برای این ساخت و سازها در کشور گفت: جلب سرمایه گذاری و شرکت‌های خارجی در ایران همراه با انتقال سرمایه و تکنولوژی و ساخت تمام ساختمان‌ها با توان مهندس و کارگر ایرانی است. البته آنها هم منافع اقتصادی خود را دارند، اما ما قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که بیشترین نفع را ببریم.

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر بیمارستان‌های خصوصی مبنی بر ورشکستگی این بیمارستان‌ها با تعرفه‌های جدید، گفت: باید توجه کرد که اشغال تخت بیمارستان‌های خصوصی در کشور طی سال‌های گذشته ۶۰ درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که این بیمارستان‌ها از تمام ظرفیت موجودشان استفاده نمی‌کنند. ما با توجه به نیازی که در این حوزه داریم، دست یاری به سمت بخش خصوصی دراز می‌کنیم تا با قیمت مناسب که مورد استطاعت مردم باشد خدمات را به صورت خرید خدمت ارائه دهند. از طرفی باید توجه کرد که اکثر بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها و تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تهران بیمه پایه یعنی تعرفه دولتی را از دولت دریافت می‌کنند و ۷۰ الی ۸۰ درصد مابقی درآمد بیمارستان‌های خصوصی از بیمه تکمیلی است. بنابراین برای تکاپوی همه هزینه‌ها باید قیمت‌ها را درست تنظیم کنند. از طرفی هتلینگ بیمارستان خصوصی و دولتی هشت درصد افزایش یافته است و برابر نرخ تورم است، اما حق الزحمه کار صفر درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته در برخی سال‌ها تورم سلامت بیش از تورم عمومی بوده و در برخی سال‌ها هم تورم عمومی بالاتر از تورم سلامت بوده است، ‌ ادامه داد: تورم یعنی کالا و خدماتی را که امسال می‌گیریم نسبت به سال قبل چقدر گران شده‌اند. یک جزء ایجاد کننده تورم، دستمزد نیروی انسانی است. بنابراین دولت اعلام کرده که تعرفه هتلینگ را به تورم نزدیک می‌کند، اما دستمزد نیروی انسانی را در ویزیت شش درصد افزایش داده و در K صفر درصد بالا برده است. از طرفی باید بدانیم که بیمارستان اعم از خصوصی و دولتی نمی‌تواند با ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ تخت کار کند، بلکه میزان مناسب تخت ۲۰۰ الی ۴۰۰ تخت است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم تعرفه‌ها را بالا ببریم تا بتوانیم یک بیمارستان ۳۰ تخته را اداره کنیم. در عین حال ابزارهای مدیریتی ما هم باید به ابزارهای مدیریتی نوین دنیا چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نزدیک شود. در دنیا بیمارستان‌ها مستقل هستند و اداره کنندگان‌شان افرادی مدیریتی و اقتصادی‌اند، نه پزشکان.

حریرچی همچنین گفت: باید توجه کرد که یکی از بخش‌های هزینه‌ای بیمارستان‌ها این است که می‌خواهند همه کار را خودشان انجام دهند. در حال حاضر در دنیا بیمارستان‌ها آشپزخانه ندارند. هزینه مواد غذایی بیمارستان‌ها در اکثر جاها بسیار گران تمام می‌شود. زیرا یک بیمارستان ۵۰ تختی باید غذاهای رژیمی و متناسب با بیماران داشته باشد و این برایش مقرون به صرفه نیست. همین موضوعات هزینه بیمارستان‌ها را بالا می‌برد. بنابراین باید مدیریت‌مان را بهبود بخشیم. باید توجه کرد که تولید انبوه، علمی و صنعتی غذا موجب کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود. البته کسانی هم که به این صنعت وارد می‌شوند باید قیمت را طوری تنظیم کنند که نسبت به قیمت تمام شده فعلی کمتر باشد.

نحوه حمایت وزارت بهداشت از بیماران MPS

روابط پیچیده در بازار دارو

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره حمایت وزارت بهداشت از بیماران MPS و تامین داروهای مورد نیاز آنها گفت: ما برای بیماران MPS هزینه‌های قابل توجهی را انجام می‌دهیم. گروه‌هایی از این بیماران که بیماری‌شان تایید شده باشد و داروی موثر برایشان وجود داشته باشد، تحت پوشش وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند. در موارد جدید هم آزمایشاتی را انجام داده و برآورد هزینه می‌کنیم و این هزینه را به بیمه‌ها اعلام می‌کنیم تا بر اساس توان اقتصادی کشور برای پوشش آن تصمیم گیری کنند. البته باید توجه کرد که تعدادی از پزشکان و بیماران می‌گویند که ما داروی خارجی را می‌خواهیم، اما وزارت بهداشت بر اساس قانون باید داروی ژنریک را ارائه کند. طبق قانون برنامه ششم که آئین‌نامه‌اش در دولت تصویب شده است، هر سال باید لیست دارویی کشور را اعلام کرده و هر سه ماه یکبار در آن تجدید نظر کنیم. یعنی یک سری داروها جزء این لیست هستند و برخی از آنها در این لیست قرار نمی‌گیرند. حال فرض کنید آنتی بیوتیکی گران وجود داشته باشد که از نظر تاثیر هم در خط سوم است. شرکت وارد کننده می‌خواهد این داروی گران را وارد کند، اما خودش این موضوع را مطرح نمی‌کند، بلکه بیماران را جلو می‌فرستد و می‌گوید این بیماران به دلیل مصرف این آنتی بیوتیک خاص فوت کرده‌اند. کسی که حسابش پاک باشد از این اقدامات باکی ندارد. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد. یک سری از شرکت‌های تولید کننده دارو، انجمن حمایت از بیماران راه می‌اندازند و از طریق این انجمن‌ها بحث لزوم استفاده از داروی تولیدی خودشان را مطرح می‌کنند. بنابراین روابط بسیار پیچیده‌ای بر بازار دارو حاکم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تولید دارو در کشور گفت: باید توجه کرد که تولید داروی اصلی در دنیا در انحصار چند کشور است، اما برخی کشورها می‌توانند کار فرمولاسیون دارو را انجام داده و مشابه داروی اصلی همان مولکول را تولید کنند و ایران در این حوزه نقش ایفا می‌کند. به عنوان مثال اگر می‌خواستیم واکسن هپاتیت را وارد کنیم، چند صد دلار هزینه برای کشور ایجاد می‌شد، اما ما توانستیم با ۱۰۰ دلار آن را در کشور تولید کنیم. باید توجه کرد که یک دارو برای اینکه وارد بازار شود در دنیا به طور متوسط یک میلیارد دلار هزینه دارد.

حریرچی تاکید کرد: ما بر سر سلامت مردم و کیفیت مواد مربوط به سلامت هیچ مسامحه‌ای نداریم، بنابراین اعلام می‌کنم که هر محصولی که در ایران تولید می‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت است، کیفیتی مطلوب دارد. مردم ایران مطمئن باشند که داروهایی که در کشور موجود است و مورد تایید وزارت بهداشت است، کیفیت مطلوبی دارند. بنابراین به تولید کنندگان و دانشمندان ایرانی اعتماد کنند.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار