با آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس آتشی هم در فضای مجازی و رسانه‌ای به پا شد و حالا واکنش همان نمایندگان بعد از چند روز به آن اتفاق جالب است؛ برخی مانند کوهکن تمام قد از اقدام خود دفاع می‌کنند و حتی وعده تکرار می‌دهند و عده‌ای هم مانند کوچکی نژاد مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند و برخی هم روزه سکوت می‌گیرند.
کد خبر: ۶۰۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 15 May 2018
فائزه عباسی در خبر انلاین نوشته است :در حالی که همه دنیا از خارج شدن آمریکا از برجام انگشت به دهان در حیرت فرو رفته بود این سر دنیا در مجلس شورای اسلامی که نماد قانون‌گذاری ایران است تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس پرچم آمریکا را به آتش کشیدند؛ حالا نگاه ها از کاخ سفید به ساختمان هرمی شکل بهارستان می چرخد و عکسش صفحه گاردین را پر می کند؛ در داخل هم هنوز قیل و قال ها بر سر چهارشنبه پر حاشیه مجلس ادامه دارد و بعد از انتقادات علی مطهری علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در نطقی به انتقاد آتش زنندگان برجام پرداخت 
 
حالا با گذشت چند روز از این اتفاق صحبت های نمایندگان و پاسخشان به واکنش های مردم جالب است؛
 
باز هم آتش می زنم
 
همه چیز از نطق محسن کوهکن نماینده مردم لنجان شروع شد؛ پشت تریبون آمد تا به خروج از برجام آمریکا انتقاد کند اما انتقادش به فندک کشیدن برای آتش زدن پرچم آمریکا ختم شد.
 
کوهکن سوال خبرآنلاین را که پرسید پاسختان به واکنش مردم چیست را اول با جواب دادن به علیرضا رحیمی آغاز کرد و گفت: اولا ما در انتقادی که انجام می دهیم باید مراقب لحن خود باشیم که توهین آمیز نباشد.
 
او ادامه داد: آنهایی که می گویند منظور از آتش زدن پرچم ملت است و نه دولت، بگویند استنادشان چیست؟ ما استنادمان این است که در عرف بین الملل گاهی این اتفاقات در دنیا رخ می دهد و برداشتی که افکار عمومی از آتش زدن پرچم دارند این است که این رفتار نشان دادن اوج نفرت نسبت به حاکمیت آن کشور است. البته این را هم باید گفت در کشورهایی که رئیس جمهور توسط مردم انتخاب می شود مردم هم باید به گونه ای  پاسخگو باشند؛ البته الان بحث ما این نیست.
 
 کوهکن گفت: کاری که ما انجام دادیم مشابه آن است که بارها در دنیا صورت گرفته و تا بحال هیچ کسی نگفته است این پرچم آتش زدن  توهین به ملت است؛ شما ببینید در ایران وقتی رژیم تغییر کرد پرچم هم عوض  شد؛ اگر پرچم  ربطی به حاکمیت ندارد برای چه ما پرچم قبلی را تغییر دادیم؟ لذا این مغلطه است؛
 
کوهکن بار دیگر انگشت انتقادش را به سمت منتقدان داخلی این رفتار گرفت و گفت: دوستان چرا سوراخ دعا رو گم کرده اند؟ ترامپ این همه به ما توهین کردند، برخلاف تعهداتش عمل کرد به جای آنکه به طرف مقابل معترض شویم باید یقه خودی ها را بگیریم؟ این کجا فهم سیاسی است؟
 
انتقادات کوهکن به هنرپیشه ها و سلبریتی ها هم رسید و در این رابطه گفت: اینکه من پرچمی را آتش بزنم و هنرپیشه ای بگوید "کودک مغزی" است خب بگویند حرف زیاد می زنند اما یک طرف دیگر هم هست  و آن اینکه مخالفان ترامپ که روز اول مقابل کاخ سفید جمع شدند و جایی را هم آتش نزدند و کسی را هم نکشتند اما بیش از 200 نفر بازداشت شدند و برخی به 60 سال زندان محکوم شدند به صرف اینکه گفتند ما ترامپ را قبول نداریم. لذا آنچه ما انجام دادیم اعتراض به دولت آمریکا بود.
 
او گفت: من وظیفه خودم می دانستم بعد از صحبت های توهین آمیز آمریکا اقدامی انجام دهم که اوج نفرت خود را از حاکمیت آمریکا نشان دهم.
 
این نماینده مجلس درباره اینکه آیا برای این کار با کسی مشورت یا هماهنگ کرده بود گفت: من خودم این تصمیم را گرفتم و با کسی مشورت نکردم.
 
کوهکن در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق برعکس افتاده بود و پرچم ایران در کنگره به آتش کشیده می شد آیا می گفتید انتقاد به دولت است یا توهین به ملت گفت: در این شرایط توجیه آنها هم قطعا همین خواهد بود که منظور ما دولت است نه ملت.
 
وقتی بار دیگر از او پررسیدیم برداشت ملت با توجیه طرف مقابل تفاوت دارد گفت: به هر صورت ما منظورمان دولت آمریکا بود و این زشت است که همکار ما عملی را که 39 سال است انجام می دهند تقبیح کنند.
 
بنابراین ما آتش زدن پرچم را که خودم به تنهایی  این کار را انجام دادم و از آن هم دفاع می کنم و تا زمانی که در مجلس هستم باز هم آتش می زنم ان را نشانه اوج نفرت خودم از آمریکا می دانم.
 
همین یک جمله کافی بود تا بپرسیم شما با همه این بازتاب ها باز هم به آن روز برگردید پرچم را اتش می زنید که گفت:  من منطقم برایم مهم است و هر کسی می خواهد هر تفسیری بکند اما امروز اعلام می کنم به همه دنیا هم می گویم اگر بار دیگر این کار را کردم این نشانه اوج نفرت من از آمریکا است شما اگر راه دیگری می شناسید  که این نفرت را بتوان نشان داد به من بگویید آن کار را بکنم.
 
او در مقابل پرسش دیگر  مبنی بر اینکه شما می گویید من به عنوان نماینده مردم این کار را کردم اما همین مردم واکنش نشان دادند و به آن اعتراض داشتند را با پرسش پاسخ داد و گفت: مگر نظر سنجی دارید؟؛ او ادامه داد: در همین فضای مجازی گفتند فلانی فرزندش واردات قطعات کامپیوتر از آمریکا دارد و پرچم هم اتش می زند؛ هرچند این صحبت،  صحت ندارد اما بر فرض هم درست باشد باید به من آفرین گفت که انقدر زرنگ هستم که هم پرچم آتش می زنم و هم قطعات از امریکا وارد می کنم؛ که البته این به جوک شبیه است.
 
او در ادامه گفت: منطق من در آتش زدن پرچم و دوباره آتش زدن آن این است که تا زمانی که آمریکایی ها هیچ ملاحظه ای در مقابل منافع ما ندارند من باید اوج نفرتم را نشان دهم.
 
کوهکن در پاسخ به شایعات فضای مجازی نیز گفت: من هیچ بچه ای در خارج از کشور ندارم و هردو در ایران هستند و هیچ شغل دولتی هم ندارند. و در کنار خودمان یک واحد آپارتمان دارند. من سالها در اتاق بازرگانی بودم و عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نبودم و به جز بازنشستگی از هیچ کجا حقوق نمی گرفتم پیش از نماینده شدن هم وکیل دادگستری بودم.  
 
گرد پشیمانی بر چهره نماینده معترض
 
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت از جمله نماینده هایی بود که در زمان آتش زدن پرچم آمریکا با مشت های گره کرده بالای سکوی سخنرانی در کنار کوهکن و حاجی دلیگانی و ... بود. او شاید در آن لحظه فکرش را هم نمی کرد این اقدام با چنین واکنش هایی رو به رو شود حالا وقتی از او درباره واکنش ها و پاسخش به انتقادات می پرسیم همه مسئولیت آتش زدن پرچم را به گردن کوهکن انداخت و گفت: بعد از اینکه آمریکا از برجام بیرون امد دولت باید سریع برجام را تعلیق می کرد که این کار را هم انجام نداد آن روز هم ما به قصد آتش زدن برجام آنجا نرفتیم حالا یکی از همکاران به صورت خود جوش دست به این کار زده است باید خودش پاسخگو باشد که این آتش زدن آن نیت اصلی را تحت تاثیر قرار داد و اگر این کار را انجام نمی داد شاید بهتر بود.
 
او گفت: ما به آمریکایی ها می خواستیم اعلام کنیم که اگر شما برجام را دور می ریزید ما هم آن را آتش می زنیم.
 
کوچکی نژاد از نطق رحیمی هم دل پری داشت و در پاسخ به او گفت: امروز کسانی که کرنشی نسبت به آمریکا دارند حاشیه این موضوع را بیشتر می کنند و حتی روز یکشنبه در نطق برخی دوستان مشاهده شد در حالی که اصل موضوع روی برجام بود و نه پرچم آمریکا به هر حال اینکه فردی دست به چنین کاری می زند(آتش زدن) خودش باید پاسخ دهد اما معتقدم رفتار مجلس رفتار خوبی بوده است. به نظرم افرادی که روی صندلی های خود می نشینند و حاضر نمی شوند یک شعار " مرگ بر آمریکا" را با مردم ما سهیم شوند آنها باید از مردم عذرخواهی کنند.
 
او در پاسخ به این سوال که اگر به چند روز قبل بازگردید باز همین کار را انجام می دهید گفت: اینکه در راهپیمایی ها و حرکات مردمی بله اینکار را انجام می دهم. همینجا بود که  باز پرسیدیم راهپیمایی با آتش زدن پرچم  در مجلس فرق می کند گفت: در مجلس معتقدم جای این کار نیست اما در راهپیمایی ها قطعا این کار را انجام می دهم.
 
کوچکی نژاد در پاسخ به این سوال که شما می گویید جای این کار در مجلس نیست آیا آن روز در این رابطه توصیه ای به دوستان خود داشتید گفت: این حرکات حرکات خود جوش است و هماهنگی از قبل انجام نشده بود؛ بحث این بود که برویم برجام را آتش بزنیم و به آمریکایی ها اعلام کنیم شما که برخلاف تعهدات عمل می کنید ما هم آن را قبول نداریم. اینکه یک نفر آمد و حرف دیگری زد این یک فرد است و یک جمع نیست.
 
او درباره واکنش ها در فضای مجازی و اینکه می گفتند به جای پرچم آتش زدن یا برجام آتش زدن گرین کارت هایتان را آتش بزنید گفت: من هم معتقدم که هر چیزی که نماد امریکا است و هر کسی که ارتباطی دارد باید با آن برخورد شود فرقی هم نمی کند از کدام جناح باشد.
 
کوچکی نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما پاسختان به مردمی که منتقد این رفتار بودند چیست گفت: مردم نبودند تعدادی در سایت ها مطالبی را نوشتند ما نمی توانیم بگوییم کل مردم بودند حالا 10 نفر نقد داشتند که نمی توان گفت مردم.
 
به او گفتیم به هر حال شما نماینده همان 10 نفر هم هستید که گفت: از این منظر می گویم اینکه یک فردی اقدامی انجام می دهد اول آنکه کارش اشتباه نبوده شاید در ظاهر و عرف کار خوبی نبود و اگر انجام نمی شد بهتر بود چون برجام را تحت تاثیر قرار داد اما حال که این کار را انجام داده است خودش پاسخگو است.
 
روزه سکوت نماینده ای که زیر برجام فندک گرفته بود
 
حاجی دلیگانی که مخالفت هایش در صحن علنی مجلس بیشتر از خودش شهرت پیدا کرده است از جمله نمایندگانی بود که در روز آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس حضور داشت و در آن لحظه خودش را به کوهکن رساند تا به او کمک کند و هرچند فندک با او همراه نبود اما بلاخره توانست آتشی روشن کند. حالا که واکنش ها به این موضوع زیاد شده است وقتی از نماینده شاهین شهر درباره این اقدام و واکنش های مردم سوال کردیم گفت من در این رابطه صحبت نمی کنم معلوم بود حرف و حدیث ها آزارش داده است و شاید هم گرد پشیمانی روی پیشانی اش نشسته باشد برای همین بلافاصله از او پرسیدیم پشیمان شده اید؟ گفت پشیمان نشدم فقط نمی خواهم در این‌باره صحبت کنم.  
 
البته حاجی دلیگانی تنها نماینده ای نبود که ان روز پای سکو حاضر شد و پس از ان روزه سکوت گرفت بلکه حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز از اظهار نظر خودداری کرد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ابوالحسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
بهر دلیل که نمایندگان شورای اسلامی که درمجلس محل قانون گذاریست یک حرکت خشونت امیز انجام دهند شایسته نیست این یک نوع تک روی است ودودش بچشم مردم میرود اگر واقعا این قدرت را دارن با تصویب قوانین به اقتصاد شیطان بزرگ لطمه بزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
انشاالله بمونی و چهل سال دیگه هم پرچم آمریکا را آتش بزنی که این آتش زدن برای اسرائیل و آمریکا آمد داره و برای ما بدبختی آورده که شاهدش هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار