روزنامه آرمان با انتشار گزارشی تحت عنوان «استخدام 3 روزه در شهرداری» اعلام کرده که سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به تازگی 5 نیروی جدید را در سطح مدیرکل استخدام کرده است.
کد خبر: ۶۰۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 16 May 2018

سازمان بازنشستگی شهرداری‌تهران در هفته اخیر اقدام به استخدام پنج نیروی جدید در سطح مدیرکل کرده است. این افراد که همگی نسبت فامیلی نزدیک با مدیران سطوح بالای کشور دارند، قبل از حضور شهردار جدید و در زمان سرپرستی حسینی‌مکارم جذب این سازمان شده‌اند.شهربانو امانی یک عضو شورای‌‌شهر با اشاره به این خبر بر شفاف‌سازی شورای‌پنجم تاکید کرده و رابطه‌بازی در استخدام شهرداری را تقبیح می‌کند. معاونت منابع انسانی شهرداری تهران نیز هرگونه اظهارنظر در این رابطه را منوط به بررسی بیشتر دانست. حال باید منتظر هرگونه اظهارنظر رسمی از سوی سازمان شهرداری در ارتباط با این خبر ماند.
جذب چهار‌هزار و 200 نفر نیرو بدون‌آزمون و مصاحبه در شرکت مترو تهران در دوره آقای قالیباف اعتراضات بسیاری را برانگیخت و نام شهرداری تهران را سر زبان‌ها انداخت. علاوه بر این استخدام 300 نفر بدون هیچ‌گونه تجربه و پیوستن آنها به ساختار نیروی‌انسانی شهرداری آمار استخدام‌های غیرقانونی در دوره قالیباف را به چهار‌هزار و 500 نفر رساند. بسیاری از این افراد حتی دیپلم هم نداشتند، اما با آنها قراردادهای سنگین مالی بسته شده بود. در دوره‌ای که مساله اشتغال به یک بحران‌عمومی در جامعه بدل شده است استخدام این میزان از نیروی بی‌تجربه و غیرمتخصص در ساختار شهرداری خشم‌عمومی را نسبت به قالیباف و یاران او برانگیخت. 
هنگامی که پای شهردار جدید تهران به بهشت باز شد بسیاری دلیل حضور او بر مسند شهرداری را سال‌ها فعالیت سیاسی در عین پاکدستی دانستند. شاید این پاکدستی، مبارزه با فساد و شفافیت در عملکرد بود که بسیاری را عصبانی و دلخور می‌کرد و نجفی به این دلیل یا بیماری عطای شهرداری را به لقایش بخشید. چند روز از انتخاب شهرداری را جدید تهران می‌گذرد و خبر موثق از استخدام پنج مدیر رده بالا در دوره سرپرست شهرداری تهران به گوش می‌رسد. این درحالی است که شهرداری تهران در دوره قالیباف به میزانی بزرگ شد که اکثر صاحب‌نظران راه‌حل را تعدیل‌نیرو در این سازمان می‌دانند. حال باید دید حسینی‌مکارم براساس چه استناد قانونی پنج مدیر‌ارشد را در سازمان بازنشستگی تهران به استخدام درآورده، آن هم در حالی که تاریخ موافقت با شروع به کار این مدیران از زمان درخواست تنها سه روز بوده و این مدیران برای حضور در این سمت حداقل به 15 سال سابقه کار در شهرداری نیاز داشته‌اند.

استخدام‌ نیرو پیش از حضور شهردار جدید
سازمان ‌بازنشستگی شهرداری تهران در روزهای اخیر، نامه‌ای با موضوع عقد قرارداد پرسنل به دبیرخانه شهرداری ارسال کرده که در آن استخدام پنج مدیر جدید آن‌هم قبل از حضور شهردار جدید را تصویب کرده است. آن‌گونه که از محتوای نامه برمی‌آید، تاریخ درخواست و ثبت‌نامه، 19 اردیبهشت و تاریخ دریافت آن نیز همان روز بوده است. جالب‌تر آنکه تاریخ موافقت و شروع به کار مدیران جدید تنها سه روز بعد بوده است؛ یعنی فرآیند استخدام مدیران‌شهرداری در دوره سرپرستی حسینی‌مکارم، با رتبه‌های 17 و 18 فقط سه روز طول کشیده است. مدیر منابع‌انسانی شهرداری تهران در گفت‌وگویی کوتاه درباره استخدام‌های‌شهرداری اعلام کرده بود که شهرداری تهران استخدامی‌جدید ندارد اما سازمان‌بازنشستگی که البته زیرمجموعه منابع‌انسانی محسوب می‌شود، پیش از حضور شهردار جدید با حضور نیروهای‌جدید به‌عنوان مدیر موافقت کرده است.ابراهیم شیخ افزود: «بر پایه قوانین‌شهرداری، نیروهای‌پرسنلی زمانی بیش از 15 سال را باید در شهرداری بگذرانند تا بتوانند به رتبه 17 یا 18 برسند، این درحالی است که قرارداد‌استخدامی نیروهای جدید از همان آغاز با رتبه 17 بسته شده است.»

نباید فردی«یواشکی» استخدام شود
یک عضو شورای‌شهر تهران نیز در واکنش به انتشار این اسامی با تاکید بر اینکه باید صحت و سقم این اسامی تایید شود، هرگونه استخدام خارج از اصول را منتفی دانسته و گفت: شعار محوری شورای پنجم شفاف‌سازی است و این به معنای شفافیت در همه امور است. همه امور مالی، قراردادها و استخدام‌ها باید شفاف و روشن باشد و مردم باید بدانند شهرداری در چه شرایطی است. شهرداری بیش از نیاز خود نیرو دارد و با انباشت نیرو مواجه است و میزان نیرو در این سازمان در حد ‌استاندارد نیست.
شهربانو امانی ادامه داد: از آغاز کار شورای پنجم، بحث بر سر این بود که میزان نیروی‌انسانی بسیار زیاد است و وابستگان برخی افراد وارد شهرداری شده‌اند. این موضوع یکی از چالش‌های جدی شورای‌شهر و شهرداری تهران است. قرار نیست تعدیل نیرو در شهرداری اتفاق بیفتد اما یک عده «یواشکی» با رابطه‌‌بازی، افرادی را استخدام کنند، آن‌هم افرادی که هیچ‌فرایند و سلسله‌مراتبی را طی نکرده‌اند. این اقدام چه در دولت چه در شهرداری بسیار ناپسند است. شورا و جامعه به هیچ‌وجه این اتفاقات را نمی‌پسندند، توسط هر کسی هم باشد، فرقی نمی‌کند. او با بیان اینکه اگر قرار است در شهرداری تعدیلی هم صورت گیرد باید در شرایط مساوی، عادلانه و طبق ضابطه باشد، افزود: شورا باید از میزان نیروهای‌ورودی به شهرداری گزارشی تهیه کند و این کمیسیون تخصصی باید این موارد را لحاظ کند. چنین مواردی نهایت سوءاستفاده از مرحله گذار است و معاونت منابع‌انسانی باید ورود پیدا کرده و به شهرداری گزارش دهد.

راه‌حل، برنامه‌محوری شهرداری است
یک نماینده‌مجلس تهران در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به خبر استخدام سه روزه مدیران‌ارشد در زیرمجموعه شهرداری می‌گوید: نکته ضروری، توضیح و ارائه‌گزارش از سوی شهرداری تهران است و هرگونه قضاوت بدون ارائه‌گزارش از سوی این سازمان می‌تواند از دقت و کفایت کافی برخوردار نباشد و نقصان در قضاوت را ایجاد کند. محمدرضا نجفی می‌افزاید: انضباط اداری یکی از ضرورت‌های امروز شهرداری است و این سازمان باید فعالیت‌های خود را براساس یک برنامه‌راهبردی و اولویت‌های‌استراتژیک تصویب‌شده در شورای‌شهر صورت دهد. از اجزای چنین برنامه راهبردی، ساختار نیروی‌انسانی متناسب با ضرورت‌های شهر است. 
او خاطرنشان می‌کند: از هر اقدام منجر به بی‌نظمی و انتظارات خلاف‌قاعده در شهرداری باید اجتناب کرد و اگر استخدام‌های فوق‌الذکر در چارچوب برنامه‌ها، مجوزها، اسناد بالادستی، راهبردی و نیازهای شهرداری تهران نیست باید جبران مافات و اشتباه رخ داده اصلاح شود، زیرا این رخداد می‌تواند نقطه بدعت و آغاز اشکالات مشابه در بخش‌های دیگر شهرداری باشد و حد یقفی برای آن متصور نشویم. 
نجفی می‌افزاید: هرگونه اقدام مانند تخصیص‌منابع، جذب، برنامه‌ریزی و تعریف پروژه باید براساس برنامه جامع و استراتژیک شهرداری و بودجه سنواتی باشد. مراحل تصویب این برنامه‌ها باید بسیار دقیق، عمیق و گسترده‌ باشد و ورود دستگاه‌های مسئول و بالادستی مانند شورای‌شهر به آنها نیاز است. اگر شهرداری قصد بهره‌وری حداکثری از منابع خود را دارد، انضباط کاری خود را باید براساس اهداف، برنامه‌ها و چشم‌انداز تعریف شده دنبال کند و ناگزیر نسبت به اسناد بالادستی مانند برنامه و بودجه‌سنواتی متعهد باشد. در این صورت منابع مالی، هزینه‌ای و تعداد نیروی‌انسانی در بخش‌های مختلف ساختار شهرداری مشخص می‌شود. او تاکید می‌کند: بنابراین از شهرداری درخواست داریم نسبت به نظامات اداره شهر از جمله برنامه و بودجه‌سنواتی، ضوابط و آیین‌نامه‌های اداری‌و‌استخدامی متعهد باشد. البته با پیشینه‌ای که از شورای‌شهر و شهرداری تهران داریم بسیاری از این برنامه‌ها و اسنادی مانند قواعد و ضوابط اداری و استخدامی به‌نظر واجد اشکلاتی هستند که در آن چارچوب بسیاری از جذب نیروهای نامربوط ممکن شده است. نجفی می‌افزاید: شهرداری تهران و شورای شهر تلاش کنند در یک زمان کوتاه نسبت به بازنگری این اسناد، چارچوب‌ها و ضوابط کاری اقدام و در مواقع موردنیاز آنها را اصلاح کنند. در این صورت زمینه بروز خطاها، اشتباهات و اشکالات مرتفع شده یا به حداقل می‌رسد. راه‌حل برنامه‌محور‌بودن و تنظیم نظامات‌اداری براساس برنامه‌های استراتژیک و راهبردی شهرداری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار