عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از تعطیلی برخی از موزه‌ها در تهران در روز جهانی موزه‌ها و نیز وضعیت پیش آمده برای آرامگاه لطفعلی‌خان زند در بازار تهران انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۰۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 20 May 2018

به گزارش فارس، حجت نظری، در جلسه علنی امروز شورای شهر در تذکری اظهارکرد: همانطور که مستحضرید، موزه نقشی بسیار مهم در انتقال میراث گذشته به نسل‌های بعدی دارد. اقدام ارزنده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای افزایش تعامل شهروندان با موزه‌ها، همزمان با گرامی‌داشت روز جهانی موزه، همچون رایگان شدن بهای بازدید از موزه‌ها و نیز افزایش ساعت بازدید که با استقبال بسیار گسترده شهروندان نیز مواجه شد، درخور تقدیر و تشکر است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شهر تهران این اقدام مبارک را تنها در موزه‌های زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشاهده کرد و در کنار آن، خانه موزه‌های زیر مجموعه شهرداری نیز پذیرای شهروندان تا 10شب بودند، گفت: موزه‌های مربوط به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اعم از موزه گمرک، موزه سکه، موزه ارتباطات، موزه ملک، موزه استاد صنعتی که بنده شخصا به آنها مراجعه کردم، اجازه بازدید به شهروندان را نمی‌داد و همه بسته بودند.

نظری اضافه کرد: عدم وجود مدیریت واحد و قوانین یکسان برای نظارت بر موزه‌ها و قواعد ناهمسان از جمله روز و ساعت بازدیدها، باعث شده بسیاری از موزه‌های شهر تهران میزبان شهروندان تهرانی نباشد و قطعا باید سازمان میراث در راستای مدیریت واحد موزه‌ها اقدامات جدی انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: زمانی که با رایگان کردن و افزایش ساعات بازدید، مخاطب زیادی به سمت موزه‌ها جذب می‌شوند، چه بهتر است که از این ظرفیت بیشتر استفاده شده و اماکن تاریخی-میراثی هم مشمول این طرح شود. برای مثال، روز جمعه برای بازدید از برج طغرل واقع در شهر ری نیز مراجعه کردم اما اعلام شد که پس از ساعت 5 بعدازظهر این مجموعه تعطیل است و مردمی هم که به آنجا مراجعه کردند، با در‌های بسته مواجه شدند و این، احتمالا برای سایر اماکن تاریخی هم قابل مشاهده بود.

وی به وضعیت نامناسب آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار تهران نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی گزارش‌های واصله سال‌هاست که مقبره لطفعلی خان زند در امامزاده زید مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است و در مقاطعی انبار سنگ و سپس انبار فرش امامزاده بوده است. همانطور که مستحضرید لطفعلی خان زند از پادشاهان خوشنام سلسله زندیه است که به دست آغا محمد خان قاجار کشته شد، اما سوای این موارد مقبره این شخصیت بخشی از میراث شهر تهران است و به نوعی این بی توجهی و بی مهری به میراث ارزشمند شهر تهران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مقبره، در آستان مقدس امامزاده زید قرار دارد و تولیت آستان برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است، انتظار می‌رود شهرداری تهران گزارشی دقیق در ارتباط با وضعیت فعلی این مقبره و طرح‌های مرمت و توسعه امامزاده زید و نقش این مقبره در این طرح‌ها تهیه کند و با هماهنگی سه جانبه بین شهرداری، سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی، در راستای احیای این میراث ارزشمند اقدام عاجل صورت گیرد.

نظری در ادامه تذکر خود اضافه کرد: نکته سوم؛ در مورد گورستان تاریخی ظهیرالدوله است که در سال 1377 به عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده است. متاسفانه در حال حاضر نظارت مشخصی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر آن صورت نمی‌گیرد و ورود به آن در اکثر مواقع ممنوع است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حتی متاسفانه بازدید کنندگان این گورستان در همان ساعات محدود بازدید هم با موارد عجیبی مواجه هستند که بیشتر از مشی کشوری مثل عربستان سعودی برمی‌آید، گفت: ساعات بازدید بانوان از آقایان مجزا شده و فقط روزهای پنج‌شنبه در ساعات محدود و جداگانه امکان بازدید برای شهروندان وجود دارد.

به گفته وی این آرامستان ظرفیت بالایی برای اقتصاد شهری و جذب گردشگر دارد.

نظری تاکیدکرد: در ارتباط با این گورستان تاریخی که اکثرا افراد شاخص و به نام در آن آرمیده‌اند، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواسته می‌شود تا هرچه سریع‌تر، به صورت جدی به این مهم ورود کند و مطالبه شهروندان را در راستای حفظ و مرمت این مجموعه تاریخی و بازدید از این میراث ارزشمند، مورد توجه قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار