اعضای بدن یک جانباز شیمیایی و آزاده دوران دفاع مقدس پس از شهادت با رضایت خانواده این شهید به سه بیمار نیازمند اهدا شد.
کد خبر: ۶۰۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 20 May 2018

جانباز علی زلفی، امروز (یکشنبه) پس از خونریزی مغزی دچار عارضه مرگ مغزی شد که با رضایت خانواده اش، 2 عضو کلیه و کبد این شهید به بیماران نیازمند اهدا شد.
دکتر مسعود مظاهری، قائم مقام واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری به خبرنگاران اظهار داشت: مرگ مغزی این جانباز شهید به تایید پنج پزشک متخصص رسیده است که آخرین پزشکی که مرگ مغزی را تایید کرده است پزشکی قانونی به شمار می آید.
به گزارش ایرنا، جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی، پزشکانی هستند که با ابلاغ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرگ مغزی را تایید می کنند.
دکتر مظاهری به رضایت خانواده این جانباز شهید اشاره کرد و گفت: اعضای خانواده این شهید برای اولین بار نیست که ایثار می کنند چرا که پیش تر نیز با جانبازی وی ایثارگری کرده بودند و این برای بار دوم است که از نوعی دیگر یعنی اهدای عضو ایثار می کنند.
وی در عین حال این اطمینان را به هموطنان داد که در واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری، 48 پزشک فعالیت می کنند تا فرق بین کمای عمیق و مرگ مغزی را در بیماران تشخیص دهند و بعد از آن است که موارد مرگ مغزی به تایید می رسد.
31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است . در چنین روزی دکتر ایرج فاضل ( وزیر بهداشت وقت) در سال 68 توانست از امام راحل اجازه پیوند از عضو مرگ مغزی را دریافت کند.
در زمان حاضر هر سال سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور داریم که از این تعداد 2 هزار مورد مرگ مغزی به اهدا نمی رسد و حداقل 6 هزار عضو مرگ مغزی که قابلیت اهدا دارد، به خاک سپرده می‌شود که به گفته دکتر ولایتی هر روز به طور متوسط 10 بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور به دلیل اینکه نوبت پیوند به آنها نمی رسد جان خود را از دست می دهند.
طی سال گذشته اعضای 926 مورد مرگ مغزی در کشور به بیماران نیازمند عضو اهدا شد که در نتیجه آن، هزار و 281 بیمار، توانستند عضو کلیه پیوند بزنند، 765 بیمار عضو کبد، 131 نفر عضو قلب، 10 بیمار عضو ریه و 21 نفر دیگر نیز لوزالمعده را پیوند زدند.
همچنین هر سال 16 هزار تن از هموطنان به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را دست می دهند که شایعترین مرگ مغزی در کشور ناشی از همین تصادفات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار