سرپرست اورژانس کشور توضیحاتی در مورد قارچ‌های آلوده،‌ آمبولانس‌های بدون پلاک و دیزلی، تخلفات بخش خصوصی، بالگردهای دید در شب و اجرای طرح ۲۴۷ ارائه داد.
کد خبر: ۶۰۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 22 May 2018

پیرحسین کولیوند مرد ۴۷ ساله عملیاتی حوادث را کمتر کسی است که نشناسد. پای ثابت اخبار در رسانه‌های کشور است و هر روز خبرهای زیادی به نقل از وی منعکس می‌شود. عملیات‌های نوروزی، زمستانه و اربعین به غیر از ماموریت و عملیات‌های ناشی از وقوع حوادث بخشی از فعالیت اوست وبا وجود سختی کار و مشغله فراوان خود را خدمتگذار مردم دانسته و از اینکه گامی جهت کمک به مردم بردارد بسیار خرسند است. هدفش رسیدن سریع‌تر نیروهایش بر بالین بیماران است و بی وقفه پیگیر مطالبات آنها؛  در ارتباط با برنامه‌های سازمان اورژانس کشور با وی به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح زیر است:

خرید بالگردهای دید در شب به کجا رسید و در حال حاضر اورژانس چند بالگرد دارد؟ 

اکنون اورژانس دارای ۳۴ بالگرد بوده و طی دو هفته آینده نیز ۶ فروند بالگرد به این مجموعه اضافه می‌شود در مورد بالگردهای دید در شب امسال به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم که یک درصد از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و یا شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی را جهت تهیه بالگرد دید در شب اختصاص دهند که متأسفانه این موضوع سال گذشته رأی نیاورد و نتوانستیم بودجه لازم را در این زمینه تهیه کنیم.

خرید این بالگردها امکانپذیر بوده و نیاز اصلی اورژانس کشور است به ویژه در شهرهای بزرگ و یا دور افتاده که سرعت امدادرسانی بسیار حیاتی است و بنابراین دولت و مجلس باید کمک کنند تا اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد. طی چند سال گذشته ۲۰ هزار نفر از طریق بالگرد به مراکز درمانی اعزام شده‌اند و ۶۵ درصد آنها مستقیم برای جراحی انتقال یافتند که این اقدامات همه به همت وزیر بهداشت صورت گرفته و مردم بدون اینکه یک ریال هزینه پرداخت کنند از خدمات اورژانس هوایی بهره‌مند می‌شوند.

برخی از مردم روستاها دسترسی به بالگرد ندارند و از طرفی مار گزیدگی و عقرب گزیدگی در  این  بخش‌ها زیاد است چه تمهیداتی در این زمینه پیش‌بینی شده است؟

تقریباً برای همه استان‌ها بالگرد در نظر گرفته شده و در استان کرمان نیز فعال است ولی این موضوع پروتکل‌های لازم خود را دارد و برای گزش حیوانات خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند البته طی هماهنگی که با معاون درمان و معاون بهداشت وزارت بهداشت انجام گرفته قرار شده که در مراکز جامع پایگاه‌های اورژانس نیز راه‌اندازی شود و توسعه اورژانس روستایی نیز در دستور کار است. 

 

مشکل پلاک کردن آمبولانس‌ها به کجا رسید؟

البته ما بدون پلاک هم از آمبولانس‌ها استفاده کردیم هر چند که این اقدام قانونی نبود ولی برای نجات بیماران نمی‌توانستیم معطل شویم در این زمینه به دلیل همکاری پلیس راهور تشکر می‌کنیم. همچنین اکنون قسمت اعظمی از این آمبولانس‌ها پلاک شده و مشکلی وجود ندارد.

چرا برخی از آمبولانس‌ها دیزلی هستند؟

این موارد بسیار کم است البته در تهران دسترسی برای دریافت گازوئیل وجود دارد و خرید آمبولانس‌های دیزل برای استفاده به دلیل اینکه توان خودرو خوب بود در نظر گرفته شد که تهیه گازوئیل در برخی از نقاط مشکل بود و اکنون این مسأله در حال برطرف شدن است.

دلیل اصلی مسمومیت افراد با قارچ چه بود و آیا به مورد مشکوکی در این زمینه دست یافته‌اید؟

تا امروز ۱۰ نفر به دلیل مصرف قارچ در کشور فوت شده و ۸۶۲ نفر مسموم شدند که ۳۵ نفر از مسمومان برای دریافت خدمات بهتر و یا نیاز به پیوند کبد به شیراز منتقل شدند. قارچ‌های استفاده شده از نوع قارچی بوده که در دشت و کوه رشد کرده و بعد از بارش‌های اخیر و رعدوبرق مورد استفاده برخی از مردم قرار گرفته که خوشبختانه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی لازم را تاکنون در این زمینه انجام داده‌اند.

بنده نیز مسئول ستاد پدافند غیرعامل بوده و در این زمینه اعلام می‌کنم که تاکنون به مورد مشکوکی که مرتبط با حملات بیولوژیکی و زیستی باشد نرسیده‌ایم ولی این موضوع باید کامل رصد شود. همچنین سال گذشته نیز تعدادی مسمومیت در این زمینه داشتیم ولی به این شدت نبود. 

نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی به چه صورت است؟

دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون مکلف به نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی بوده و تعرفه این مسأله را ما پیشنهاد می‌دادیم و معاونت درمان مصوب می‌کرد و هر کسی که خلاف آن را دریافت کند تخلف کرده و قابل پیگیری است. در آمبولانس‌های خصوصی سیستم نظارت دقیقی را در حال برنامه‌ریزی داریم و با فناوری‌های جدید این نظارت راحت‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد. متأسفانه برخی از آمبولانس‌های خصوصی تاکنون تعدادی از آنها تخلف کرده و کار را آن طور که باید انجام نداده‌اند که از این پس با دستورالعمل جدید و سیستم نظارتی دقیق بیشتر آن را نظارت می‌کنیم.

افراد جدیدی را نیز برای آمبولانس‌های خصوصی مشغول به کار کردیم و در خراسان رضوی دو تخلف اعلام شد و ما به جد برخورد کردیم که دادستان نیز تصمیم خوبی در این زمینه گرفت البته در زمینه نظارت باید دستگاه‌های دیگر هم کمک کنند تا به نظم بهتری دست یابیم.

برخی از بیمارستان‌های خصوصی برای اعزام بیمار به بیمارستان‌هایشان تخلف‌هایی دارند در این زمینه چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟

در اورژانس کشور هیچ مریضی را به بخش خصوصی اعزام نمی‌کنیم مگر جان در تهدید باشد البته خانواده شهدا و جانبازان هر جا بخواهند آنها را منتقل می‌کنیم و آن افتخاری برای ما به شمار می‌رود و در مورد اینکه گفته می‌شود برخی از آمبولانس‌ها با پزشکان هماهنگ می‌کنند که بیمار را به بیمارستان خاصی منتقل کنند باید توجه داشت که بیماران اورژانسی به مراکز خصوصی منتقل نمی‌شوند و تنها ممکن است بیماری‌های غیراورژانس یا الکتیو باشند.

چه برنامه‌هایی در اورژانس کشور در دستور کار  است؟

سازمان اورژانس اساسنامه آن به تصویب دولت رسید و این مسأله هر چند تکلیف ما را بیشتر کرد ولی اقدام بزرگی بود و جای تشکر از وزیر بهداشت به دلیل حمایت شخصی‌شان از این موضوع دارد اورژانس اکنون چابک و قوی‌تر از گذشته وارد عمل شده و مأموریت‌های اخیر مؤید این مسأله است. به دنبال ایجاد اورژانس ریلی، اورژانس ریلی مترو، اورژانس دریایی و شکل‌گیری و تقویت سیستم هدایت عملیات هستیم. همچنین سیستم هدایت بیماران راه‌اندازی می‌شود و بر اساس آن به یک نظام یکپارچه در فوریت‌های پزشکی با سرعت و دقت بالا دست می‌یابیم.

برنامه کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی به خوبی پیش رفته و استفاده از موتورلانس‌ها شاه‌بیتی برای اورژانس بوده است که در حال حاضر در حال خرید این موتورها برای بسیاری از شهرهای بزرگ هستیم. در پایتخت قبل از بکارگیری موتورلانس‌ها ۴۰ دقیقه طول می‌کشید که بر بالین بیمار برسیم و امروز این میزان به کمتر از ۱۰ دقیقه رسیده است در زمینه ارتباط با کشورها نیز موفقیت‌های زیادی برای تبادل اطلاعات و اخذ تجارب انجام گرفت به طوری که اکنون طی تفاهم‌نامه‌ای که با اورژانس کشور آلمان انجام گرفت آنها از تجارب ما در مورد زلزله و ما از تجارب آنها در مورد سیل و حوادث کوهستان بهره‌مند می‌شویم و مرکز آموزش تحقیقاتی مشترک در این راستا راه‌اندازی می‌شود.

اجرای طرح ۲۴۷ در اورژانس چه موفقیت‌هایی به همراه داشت؟

اجرای این طرح سبب ارائه بهتر خدمات به بیماران دچار سکته حاد قلبی و مغزی می‌شود و صد درصد در جهت تحقق شعار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد حمایت از کالای داخلی است. چرا که تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی تولید شده و با اجرای این طرح بیماران سکته قلبی سریعاً به بیمارستان‌های مرتبط اعزام و رگ قلب آنها باز می‌شود در صورتی که اگر این افراد دیر به بیمارستان برسند یا فوت شده و یا دچار عوارض ناشی از سکته قلبی می‌شود.

همچنین بیماران دچار سکته مغزی در صورتی که در کمتر از ۳ ساعت به بیمارستان منتقل شوند فلج نخواهد شد و به زندگی عادی باز می‌گردند که تاکنون ۸۰۰ نفر تنها در تهران به این روش از سکته مغزی نجات یافتند و در واقع اجرای این طرح به صورتی بوده که با مجهز شدن آمبولانس به دستگاه‌هایی همچون نوار قلب و ... نتیجه‌ای به پزشک متخصص ارسال و در صورت نیاز در اسرع وقت به بیمارستان و در نهایت به اتاق عمل منتقل می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار