اشتغالی که از بین می روند؛
یک واحد تولیدی محصولات لبنی در سال حمایت از کالای ایرانی در حالی در آستانه تعطیلی قرار گرفته، که مسئولان علت آن را سوء مدیریت می دانند و مالکان کارخانه علت را عدم حمایت می خوانند.
کد خبر: ۶۱۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 23 May 2018

 

کارخانه شیر، لبنیات

خبرگزاری مهر: «حمایت از کالای ایرانی» نامی که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۹۷ انتخاب شده و در طی آن ایشان از مردم و مسئولان خواستند، تا با حمایت از کالای ایرانی زمینه اشتغال زایی هرچه بیشتر نیروی کار در کشور را فراهم کنند.

اما تولید برخی از محصولات از سال ها قبل در کشور و به ویژه استان تهران پایه ریزی شده و افراد زیادی در حال ارتزاق در تولیدی ها و واحدهای صنعتی هستند، که انتظار می رفت در سال ۹۷ و با توجه به اهمیت حمایت از کالای ایرانی اوضاع این واحدهای صنعتی بهتر شود، که البته نباید از حق گذشت، واقعیت این جا است، که در بسیاری از موارد نیز شاهد رونق واحدهای صنعتی هستیم.

اما در فهرست کالاهای تولیدی در استان تهران به برخی اسامی کارخانجات بزرگ برخورد می کنیم، که سیر نزولی تولید و سوددهی را طی کرده و در آستانه تعطیلی قرار گرفتند، کارگران این واحدها حقوق های خود را دریافت نمی کنند، تعدیل گسترده در آن ها رخ داده و در مجموع اوضاع خوبی را شاهد نیستیم.

۶۰۰ کارگر شاغل اکنون به ۲۵۰ نفر رسید

نام این کارخانه ، به عنوان یکی از تولید کننده های مطرح در استان تهران در این لیست سبب نگرانی های فراوانی شده است، این کارخانه که در سال ۱۳۸۶ به عنوان مدرن ترین کارخانه تولید شیر کشور، با ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار تن تولید و به کارگیری ۶۰۰ کارگر، آغاز به کار کرده و در سالیان متمادی جزو موفق ترین تولید کننده های این منطقه قرار داشته است، اکنون رو به نابودی و تعطیلی می رود، تا جایی که ورودی شیر آن به روزانه ۲ تن رسیده و اعتراضات متعدد کارگران این کارخانه در مقابل درب فرمانداری ورامین، یکی از متداول ترین اخبار طی یکی ۲ سال اخیر بوده است.

دستگاه های این کارخانه با ارز ۱۲۰۰ تومانی خریداری و وارد کشور شد، اما ۵ سال بعد از افتتاح مالک اصلی این کارخانه فوت کرد و بدهی های آن باقی ماند.

البته اوضاع بحرانی کارخانه مربوط به دیروز و امروز نیست و به گفته کارشناسان روند نزولی سیر تولید و افزایش مشکلات این واحد تولیدی، چند سالی است، که آغاز شده، اما این اوضاع در سال ۹۶ به اوج خود رسید و در سال جاری نیز می رود، تا برای همیشه به تعطیلی این واحد صنعتی بیانجامد.

کارخانه شیر ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است

علت این اوضاع بد اقتصادی در یکی از بزرگ ترین واحدهای تولیدی و صنعتی جنوب استان تهران چیست؟ سوالی که فرماندار ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر سوء مدیریت را پاسخ آن می داند و می افزاید: حمایت های ما از کارخانه مذکور به دلیل سوء مدیریت نتوانست سبب افزایش تولید و رفع مشکلات شود.

محمدرضا یوسفی که پیش از این و در بهمن ۹۵ در جمع کارگران این کارخانه افزایش بهره وری اقتصادی این واحد تولیدی با جذب اسپانسر و نیز اقدامات دیگر را نوید داده بود، ادامه داد: این کارخانه ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی دریافت کرده است و از طرفی به دستگاه های خدمات رسان مانند آب، برق و گاز خواستیم، که برای دریافت مطالبات میلیاردی خود از این کارخانه اقدام نکنند، اما تمام این حمایت ها نتوانست به حل مشکل کارخانه کمک کند.

وی با بیان این که تداوم این سوء مدیریت سبب ضرر ۵۰ میلیاردی کارخانه در سال می شود، گفت: احیاء مجدد کارخانه شیر وارنا از اولویت های ما و سرمایه ملی است، اما حواشی و سوء مدیریت سبب ایجاد مشکلات امروز شده و تا مرز تعطیلی کامل پیش رفته است.

فرماندار ورامین در پاسخ به این سوال که علاوه بر ارائه تسهیلات اقدامات دیگری نیز برای احیاء مجدد کارخانه شیر انجام شده است، یا خیر، گفت: بله، بیش از ۱۰ جلسه با مدیران این کارخانه، دستگاه های مسئول و شرکت های فعال در زمینه لبنیات برگزار کردیم، اما متاسفانه برخی از مسئولان کارخانه وارنا از صداقت لازم برخوردار نیستند و همین امر ما را از رسیدن به نتیجه مطلوب باز می دارد و امروز به جایی رسیدیم که طلب دامداران ورامینی از این کارخانه به نزدیک به ۹ میلیارد تومان برسد.

وی کوتاهی هیات مدیره را ناتوان از انجام وظایف دانست و گفت: ۹۰ درصد سرمایه این کارخانه توسط دولت تامین شده است، دستگاه های اجرایی شهرستان و استان نیز خدمات خوبی به این کارخانه ارائه داده اند، اما هیات مدیره شایستگی اداره این کارخانه را ندارد. 

یوسفی ادامه داد: اکنون مدیران این کارخانه توانایی پرداخت مطالبات شیر فروشان و نیز «حقوق معوق» کارگران را ندارند.

وی گفت: تا اول مرداد ماه تکلیف کارخانه را یک سره می کنیم، یا این کارخانه با همین مالکین احیا می شود و یا ناچاریم این کارخانه را دولتی کنیم، که بتوانیم با کمک دولت مشکلات را حل کنیم.

تسهیلاتی نگرفتیم و حمایت نشدیم

«حقوق معوقه» ، کلید واژه ای که امروز برای کارگران کارخانه شیر بسیار آشنا است، یکی از این کارگران در گفتگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون ۴ ماه حقوق ما معوق شده است و شب عید را بدون پول گذرانده ایم، زندگی ما سخت شده اما کسی گوشش بدهکار حرفهایمان نیست.

وی افزود: حمایت از کالای ملی و تولید داخلی یک وظیفه شرعی است، از مسئولین می خواهیم که به داد ما برسند و پیش از این که این کارخانه به طور کامل تعطیل شود، اقدامی کنند.

این کارگر ادامه داد: در گذشته ما همواره حقوق های خود را به موقع دریافت می کردیم، اما تقریبا یک سالی است، که حقوق ها به صورت معوق پرداخت می شود.

کارگر دیگری نیز از عدم واریز حداقل حقوق کارگران خبر داد و افزود: به تازگی حقوق دی ماه ۹۶ واریز شده است و اکنون وارد ماه چهارمی شده ایم، که حقوق ما کارگران پرداخت نشده است.

یکی از مسئولان این کارخانه در این خصوص با اشاره به فوت مالک اصلی کارخانه در سال ۹۱، به خبرنگار مهر گفت: بدهی تسهیلاتی که در زمان حیات مالک اصلی کارخانه گرفته شده بود، سبب قرار گرفتن این کارخانه در بلک لیست شده و پس از آن هیچ کمکی به ما ارائه نشد.

وی افزود: این کارخانه حدود ۱۰ خط تولید بستنی و ۲۰ خط تولید محصولات لبنی داشت، اما در حال حاضر تنها ۳ خط تولید بستنی فعال است و خط تولید محصولات لبنی به طور کلی تعطیل است.

وی بر خلاف اظهارات فرماندار ورامین، نداشتن سرمایه در گردش و عدم دریافت تسهیلات بانکی را علت وضعیت کنونی کارخانه می داند و گفت: بعد از ۶ سال از فوت مالک اصلی، امروز عملا امکان ادامه فعالیت برای ما ممکن نیست، عملا فرصت های اقتصادی از ما گرفته شد و این مشکلات عدیده دست به دست هم دادند، تا به وضع کنونی برسیم.

کارخانه شیر چند صد میلیارد تومان بدهکار است

حال با تداوم این وضعیت، دیگر خبری از ۶۰۰ کارگری که ابتدا به کار گرفته بودند، نیست و تعداد کارگران مشغول به کار در این واحد صنعتی به ۲۵۰ نفر رسیده است.

« بدهی های این کارخانه به بانک ها، کارگران، دامداران و شرکت های خدماتی آن قدر زیاد است، که سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در آن ندارند، باید راهکاری برای ورود و مشارکت یک سرمایه گذار به صحنه و نجات این کارخانه راه حلی تدارک دید، اقداماتی نیز در این خصوص انجام داده ایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم. » این جملات را نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفته است.

سید حسین نقوی حسینی همچنین می افزاید: بدهی کارخانه وارنا یک یا ۲ میلیارد تومان نیست، بلکه چند صد میلیارد تومان بدهی، سبب مواجه شدن مدیریت کارخانه با مشکلات متعددی شده است و از دست کسی نیز کاری بر نمی آید.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی در خصوص احیاء کارخانه بزرگ تولید شیر ورامین می تواند انجام دهد، گفت: از آن جایی که این کارخانه خصوصی است، دولت نمی تواند کار خاصی جز ارائه تسهیلات و فراهم کردن راهکاری برای ورود سرمایه گذاران به این بخش و تعویق دریافت مطالبات دولتی از این کارخانه در صورت وجود انجام دهد.

استاندار تهران ورود کند

چندی پیش نیز مشکلاتی مانند این کارخانه، برای کارخانه قند ورامین ایجاد شده بود و سبب تعطیلی ۴ ساله این کارخانه شد، اما وقتی مسئولان اجرایی شهرستان پاشنه کفش ها را بالا کشیدند و روزها و ماه ها با مسئولان استانی و کشوری جلسه گذاشتند و در نهایت نظر مدیران کشوری را به سمت کارخانه قند جلب کردند و در نتیجه چراغ کارخانه قند روشن شد و اکنون ۱۰ ماه است، که دیگر خبری از اعتراضات کارگران این کارخانه، تعویق حقوق ها، بیکاری، تعدیل و دیگر مشکلات نیست.

همین تجربه موفق را نیز می توان در خصوص کارخانه شیر ورامین داشت، جلوی دخالت های بی مورد برخی افراد در این کارخانه را گرفت و در این خصوص بیش از هر چیز دیگر نیاز به ورود محمد حسین مقیمی، استاندار تهران و پیگیری وی و تکاپو مسئولان اجرایی شهرستان ورامین و یک صدایی در احیاء این کارخانه و جلوگیری از بیکاری ۲۵۰ نفر احساس می شود.

نماینده عالی دولت در استان تهران دور سوم سفرهای شهرستانی خود را با تمرکز بر حل مشکلات صنعتگران در سال ۹۷ آغاز کرده و طی آن به شهرستان های پاکدشت، رباط کریم و شمیرانات سفر کرده است، اما حالا احساس می شود، شهرستان چهارم باید ورامین باشد و تا دیر نشده می بایست شاهد اقدامات اجرایی بالاترین مدیر اجرایی استان تهران برای نجات چند صد کارگر از بیکاری باشیم.

وی در سفر چند ماه پیش خود به ورامین، بازدیدی از کارخانه شیر وارنا داشته و در جریان مشکل آن قرار گرفته بود و پس از آن نیز جلسات متعددی در استانداری تهران در خصوص رفع مشکل این کارخانه برگزار شده است، اما هنوز در عمل شاهد اتفاقی خوب برای کارخانه شیر ورامین نیستیم.

نباید بگذاریم، سرنوشت کارخانه شیر و کارگرانش به سرنوشت گذشته کارخانه قند تبدیل شود، این یعنی حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار