رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد گفت: در زمینه تولید فرش دستباف یزد مشکلی وجود ندارد و به میزان تولید این فرش، مشتری داخلی برای آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 24 May 2018

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد گفت: فرش دستباف یزد فرش بسیار با کیفیت، با دوام و با قیمت مناسب است و عمدتا در سطح کشور مصرف می‌شود و از استان‌های اصفهان، همدان و اراک مورد استقبال زیادی قرار گرفته و مشتری خوبی دارد.

محمدمهدی نبی زاده عنوان کرد: در سال‌های پیش و قبل از تحریم‌ها فرش دستباف یزد به امریکا، آلمان، کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شد؛ اکنون بیشتر تجار استان‌های دیگر از این فرش خریداری می‌کنند و علاوه بر مصرف داخلی خود، صادرات را  نیز از گمرکات استان خود انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت فرش یزد به دلیل عدم توانایی رقابت با تولیدات خارجی صادر نمی‌شود، تصریح کرد: از آنجا که فرش یزد در داخل بسیار مورد استقبال هموطنان قرار گرفته کمتر کسی به دنبال صادرات آن هست و صادرکننده‌های قدیمی نیز بیشتر شاید به دلیل بالا رفتن سن و کاهش قدرت ریسک دوباره اقدام به صادرات فرش دستباف یزد نکرده‌اند.

نبی‌‌زاده با بیان اینکه در زمینه تولید فرش دستباف یزد مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: به میزان تولید این فرش، مشتری داخلی نیز برای آن وجود دارد و البته کارگاه‌هایی در استان در زمینه ابداع طرح‌های ریزبافت و جدید برای فرش دستباف یزد فعال هستند و در شبکه‌های مجازی نیز فعالیت دارند که می‌تواند در بحث صادرات نیز موثر باشند.

وی با بیان اینکه تقریبا 40 هزار بافنده در استان یزد در این زمینه فعال هستند، اعلام کرد: هم اکنون 48 کارگاه متمرکز قالیبافی، حدود 43 تولید کننده به صورت غیر متمرکز در منازل مردم و 10 شرکت تعاونی روستایی به ازای هر شهرستان یک شرکت در زمینه تولید فرش دستباف در استان فعالیت دارند.

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه فرش یزد و فرش اردکان نیز در دو سال گذشته ثبت جهانی شده است این موضوع می‌تواند به تولید کنندگان کمک کند تا با استفاده از این برند جهانی به صادرات تولیدات خود اقدام و فرش یزد را به جهانیان بشناسانند.

نبی زاده با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه بافنده‌ها و تولیدکنندگان فرش دستباف یزد وجود دارد، گفت: بافنده‌های فرش مشکل بیمه تامین اجتماعی دارند که به دلیل پر شدن سقف اعتبار و عدم تامین آن بسیاری از بافنده‌های واقعی از این بیمه محروم هستند و ارائه تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان نیز می‌تواند بسیارراهگشا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار