معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در پیامی مجازات جنایت‌کاران خشونت جنسی را خواستار شد.
کد خبر: ۶۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ 13 July 2015
دکتر «باباتونده اوسوتی مهین» در پیام خود گفت: یکی از گزارشات اخیر سازمان ملل متحد در مورد افزایش بی‌سابقه تعداد افرادی که ناچارا از محل سکونت خود دور افتاده و آواره شده‌اند، هشدار می‌دهد و در این میان زنان و دختران جوان در نتیجۀ فقدان امکانات بهداشتی و ضروری مورد نیازشان با تهدیدهای خاصی روبرو هستند.

حتی در شرایط معمول، مشکلات مربوط به بهداشت باروری یکی از دلایل اصلی بیماری و مرگ و میر در میان زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. در شرایط بحران، احتمال می رود از هر پنج زن یکی باردار باشد. به دلیل اینکه معمولا نیروی متخصص کافی و امکانات مراقبتی اورژانسی مربوط به زنان و زایمان در شرایط بحران در دسترس نیست، میزان آسیب پذیری زنان باردار در مقابل مرگ و جراحت در این دوران افزایش می یابد.

وی می‌افزاید: همچنین زنان و دختران جوان در زمان بحران یا بلایای طبیعی، بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر سوء استفاده جنسی، خشونت و ازدواج اجباری قرار می گیرند. علاوه بر این بسیاری از زنانی که از بحران جان سالم به در می برند تبدیل به سرپرست خانوار شده و مسئولیت نگهداری از کودکان را عهده دار می شوند. آنان معمولا مجبورند برای مراقبت از سلامت کودکان خود و نگهداری از بیماران، مجروحان و سالمندان در این شرایط بر مشکلات عظیمی چیره شوند و بار سنگینی را در راه امدادرسانی و بازسازی به دوش کشند. در نتیجه ممکن است در راه خدمت به دیگران به نیازهای خود کمتر اهمیت دهند.

دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد تاکید کرد: از جمله شرایط بحرانی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم درگیری‌های بی‌پایانی است که با تاثیر از عواملی نظیر مدیریت ضعیف و ناکارآمد، عواقب تغییرات اقلیمی و دخالت گروه‌های تندروی مدعی قلمرو، منابع و قدرت، وضعیت وخیم‌تری را ایجاد کرده است. به همین دلیل با در نظر گرفتن "آسیب پذیری در بحران" به عنوان موضوع روز جهانی جمعیت امسال قصد داریم بر نیاز ویژۀ زنان و دختران جوان در بحران‌های بشری و درگیری‌ها تاکید کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت های صندوق جمعیت ملل متحد، توانمندسازی و محافظت از زنان، دختران جوان و به طور کلی جوانان و رسیدگی به نیازها و نگرانی های آنان است. ما با تمرکز بر آمادگی در برابر بحران و از طریق مشارکت نزدیک با دولت ها، نظام ملل متحد، شرکای داخلی و غیره تلاش داریم اطمینان حاصل کنیم که در رویارویی با بحران، مسائل مربوط به بهداشت باروری در نظر گرفته شود.

صندوق جمعیت ملل متحد مجموعه های بهداشتی، امکانات زایمان و بارداری ایمن، افراد مجرب و سایر خدمات را برای جمعیت آسیب پذیر فراهم می آورد. این صندوق همچنین تلاش دارد در شرایط بحران و در دوران بازسازی اطمینان حاصل کند که به نیازهای زنان و دختران جوان و جوانان رسیدگی می شود.

این مقام سازمان ملل گفت: هدف ما این است که مطمئن شویم حقوق سلامت و بهداشت باروری زنان و دختران جوان درنظرگرفته شده و امنیت برای آنان برقرار است. در این روز جهانی جمعیت جامعۀ بین المللی را فرا می خوانیم تا تلاش خود را در حضانت از حقوق و سلامت زنان و دختران دو چندان کند. باید از زنان و دختران جوان و جوانان حمایت کنیم تا در مذاکرات صلح، دسترسی به صلح و بهبود شرایط به طور کامل نقش خود را ایفا کنند و اطمینان حاصل کنیم که دولت‌ها با هماهنگی با قوانین بین المللی، جنایت کاران خشونت جنسی را به سزای اعمال خود می رسانند. با در اولویت قرار دادن بهداشت، حقوق و مشارکت کامل زنان، دختران جوان و جوانان در زندگی اجتماعی به چشم‌اندازی عادلانه‌تر، با ثبات‌تر و دنیایی صلح‌آمیزتر بنگریم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار