کد خبر: ۶۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 02 June 2018

یکی از مهمترین آثار نماز اثر تربیتی و پرورشی است بطوریکه چنانچه نماز به خوبی اقامه شود مهمترین اثر تربیتی آن دوری انسان از فحشا و منکرات است (ان الطلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ) و چنانچه نماز تضیع و بی اهمیت شود شهوات و منکرات در انسان رشد پیدا می کند (اضاعوا الصلوه و التبعو الشهوات)
در واقع نماز میزان سنجش رفتارهای خوب و بد انسانهاست .

انسانی که روزانه ۵ بار در برابر خداوند می ایستد و ادای ادب و احترام می کند در واقع تمرین ادب و فروتنی می کند . انسانی که صبح زود از خواب ناز برای نماز بلند می شود تمرین اراده و دوری از تنبلی می کند . انسانی که روزانه در نماز چندین نوبت اقرار میکند که خداوند صاحب روز جزاست (مالک یوم الدین ) در واقع قبول میکند که قیامتی هست و حساب و کتابی لذا رفتارهایش تنظیم می شود . از خداوند طلب کمک می کند برای چه ؟

برای اینکه در مسیر مستقیم قرار بگیرد نه انحرافی برای اینکه در زمره گمراهان و مغضوبین قرار نگیرد به صالحین سلام می کند تا در زمره و گروه افراد شایسته و با صلاحیت قرار گیرد .

در نماز انسان تمرین میکند که با وضو پاک و مطهر باشد در مکان غصبی نباشد تا حق دیگری را ضایع کند به کسی ظلم نکند تا نمازش قبول شود .

و این اثرات نماز وقتی به اوج خود می رسد که اقامه شود نه فقط خوانده شود و بهترین مصداق اقامه نماز هم نماز اول وقت . نماز با جماعت . نماز در مسجد یا نمازخانه می باشد .

زمانی که خداوند می فرمایند اگر به کسی تمکن دادیم اولین وظیفه اش اقامه نماز هست ( الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه ) یعنی اگر کسی وزیر شد و یا مدیر و معلم و استاد و استاندار شد اولین و مهمترین وظیفه او اقامه نماز هست یعنی اینکه نه فقط نماز خود بلکه باید امکانات و اعتبارات خود را در جهت ترویج فرهنگ نماز در مخاطبین و جامعه اطراف خود بکار ببندد و اینکه اولویت اقدامات او ترویج و توسعه وضعیت نماز باشد و این است که حضرت علی علیه السلام به استاندار خود نمی گوید معیار ارزیابی تو اقدامات آموزشی و عمرانی و اقتصادی و...است بلکه میزان همت تو به نماز است یعنی اگر به نماز اهمیت بدهی و اولویت کارهایت باشد سایر امور را خداوند به تو کمک میکند تا سر وسامان بگیرد .

اگر دستگاه مهمی مثل آموزش و پرورش نماز در اولویت و مهمترین برنامه هایش باشد و مدیران و معلمین اولین کسانی باشند که صف اول نماز جماعت در کنار دانش آموزان باشند و اعتبار و امکانات کافی برای حضور روحانیون و ارتباط آنان با نسل نو را فراهم کنند آنوقت می توانیم اثرات تربیتی بسیار مهم و غیر قابل رقابت نماز را با سایر روشها شاهد باشیم و چه خوش گفت آن رهبر حکیم و فرزانه حضرت امام خمینی که نماز کارخانه انسان سازی است .

دکتر محمود مظفر
قائم مقام ستاد اقامه نماز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار