ساکنان استان تهران در فروردین ماه بیش از 2 میلیون فقره چک کشیدند
تهرانی در فروردین ماه 2/2 میلیون فقره چک کشیدند که ارزش مبادله شده این چک ها 263هزار میلیارد ریال بود. با این وجود در نخستین ماه سال چون سنوات گذشته کم ترین میزان مبادله و جا به جایی چک انجام شده است. تعطیلات دوهفته ای نوروز و تاخبر در از سرگیری فعالیت های اقتصادی از مهم ترین عوامل کاهش چک های مبادله شده در این ماه است.
کد خبر: ۶۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 03 June 2018

به گزارش «تابناک‌تهران»؛ استان تهران همچنان بیشترین سهم مبادله و صادر کردن چک را دارد به طوری که براساس آخرین آمار منتشر شده7/32 درصد از تعداد چک های مبادله در کل کشور به استان تهران اختصاص داشته است. برپایه همین گزارش استان های اصفهان و خراسان رضوی در رتبه قرار دارند. در میزان ارزش مبادله ای چک های صادر شده هم تهران در صدر است. 3/56 درصد ارزش کل چک های مبادله شده در سطح کشور متعلق به استان تهران بوده و استان های خراسان رضوی با ۵.۶ درصد) و اصفهان (۵.۱ درصد) بیشترین سهم را نسبت در مقایسه با استان ها دارند. فاصله ای معنا دار بیش از 50 درصدی ارزش چک های مبادله شده در استان تهران با این دو استان دیگر از نکات جالب این گزارش آماری است.

اما از سوی تهران از لحاظ چک های وصول شده وضع بهتری در مقایسه با استان های دیگر ندارد.استان تهران 9/1 میلیون فقره چک وصولی به ارزش حدود ٢١٥ هزار میلیارد ریال وصول شده است. که این یعنی وصول بیش از 85 درصد چک های صادر شده از لحاظ تعداد و بیش از 81 درصد وصل چک براساس میزان کل ارزش چک های صادر شده است. البته این آمار را به جهت دیگری هم می توان تفسیر کرد. با کمی دقت آمار منتشر شده نشان می دهد چیزی در حدود 300 هزار فقره چک در استان تهران به ارزش 48 هزار میلیارد ریال برگشت خورده است. برگشت خورده است این درحالی است که استان های گیلان، یزد، البرز، سمنان و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای داشته اند. و اگر این نسبت براساس ارزش چک های مبادله شده سنجیده شود استان های بوشهر، کرمانشاه و زنجان در صدر قرار دارند.

 با وجود این اعداد و عجیب و غریب استان تهران در فروردین ماه سال جاری با کاهش میزان صدور و مبادله چک مواجه بوده است. به عبارت دیگر تهرانی در نخستین ماه سال کمتر چک کشیده اند. براساس آمارهای رسمی، در فروردین ماه سال جاری7/6 میلیون فقره چک مبادله شده است که از نظر تعداد کمی بیس از ۳۳درصد و از نظر ارزش هم چیزی در حدود 47 درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته این روند کاهشی در همه استان و در کل کشور امر طبیعی است. سال هاست که فروردین را به عنوان ماه رکود اقتصادی می شناسند. به طوری که  در کل کشور حدو8/5میلیون فقره چک به ارزش بالغ بر ٣٧٦ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از  یعنی اسفهد سال 96 از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4/33 و 6/45 درصد کاهش را نشان می دهد؛ که از این تعداد 8/85 درصد از کله چک های مبادله شده در سطح کشور وصول شده است.   

برچسب ها: چک برگشتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار