در حالیکه مسئولان بهشت زهرا قیمت قبر بالای 15 میلیون تومان در بهشت زهرا را رد می‌کنند اما در همین قبرستان پول های نجومی برای قبر رد و بدل می شود و فروشندگان راه کارهای قانونی برای واگذاری پیش روی مشتریان می‌گذارند.
کد خبر: ۶۱۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 09 June 2018

خانه آخرت برای تهرانی ها متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت زمین و مسکن تصاعدی می شود.

به گزارش فارس، سالانه حدود 56 هزار تهرانی با دنیا وداع می کنند و به دیار باقی کوچ می کنند. البته این میانگین آمارهای سه سال اخیر است. بزرگترین آرامستان پایتخت نیز همچنان بهشت زهرا در کنار اتوبان تهران – قم است که میزبان مرده های تهرانی است.

 

به نظر می رسد که بهشت زهرا نیز در سال های اخیر و با تغییر الگوهای رفتاری در زندگی شهروندان به سبک و سیاق جدید بالا شهر و پایین شهر دارد و برخی ترجیح می دهند تا به هر نحو شده قبرهایی با موقعیت بهتر برای خود یا عزیزان شان در نظر بگیرند. قیمت های نجومی برای قبر در چند سال گذشته بیشتر در گزارش هایی مربوط به مرقد امامزاده ها بود ولی جدیداً در بهشت زهرا صحبت از قبرهایی با قیمت‌های نجومی می شود.

آگهی هایی که در فضای مجازی و حتی در برخی از املاک فروشی ها به چشم می خورند گویای رونق گرفتن بازار سیاهی است که عده ای به فکر سودجویی از قبرفروشی در بهشت زهرا هستند.

هرچند سعید خال؛ مدیرعامل بهشت زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس وجود قیمت های نجومی برای قبرها را تکذیب کرده ولی گشت و گذاری در بازار سیاه قبرفروشی نشان از وجود چنین قیمت هایی دارد.

خال اظهار داشته : « در طول تاریخ 47 سال بهشت زهرا تا کنون گران ترین قیمت قبر در بهشت زهرا 15 میلیون تومان آن هم در قطعات 1 تا110 بوده که قدمت آنها بیش از 30 سال است. هرگونه خرید و فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع است، برخی اعلام کردند که ما قبر 500 میلیونی داریم که اصلاً اینطور نیست و از اساس این موضوع کذب است. هر کس یک قبر نجومی در بهشت زهرا معرفی می کند 4 برابر قیمت آن جایزه می گیرد.»

 

علی رغم ممنوعیت خرید و فروش قبر در بهشت زهرا، تماس خبرنگار فارس با آگهی دهندگان نشان داد که این افراد به روش های خاص دست به چنین اقداماتی می زنند. یکی از فروشندگان قبر به خبرنگار فارس، گفت: «در قطعه 10 در طبقه سوم قبر را به قیمت 13 میلیون به فروش می‌رسد.»

این فروشنده نیز بر ممنوعیت خرید و فروش قبر تاکید داشت ولی از یکی از روش های معاملاتی قبر رونمایی کرد. وی در خصوص نقل و انتقال قبر گفت: «در بهشت‌زهرا نقل و انتقال ممنوع است ولی من داخل محضر به صورت رسمی قبر را به شما هدیه می‌کنم و به این ترتیب دیگر مشکلی وجود ندارد.»

 

یکی دیگر از فروشندگان قبر به خبرنگار فارس، گفت:« قبر ما سه طبقه است اگر هر سه طبقه را بخواهید 400 میلیون تومان قیمت آن است البته بنده دلال نیستم از سر ناچاری قبرها را می‌فروشم اما اجازه دهید یک قبر دیگر هم دارم که یک طبقه آن پدرم و در طبقه دیگر آن برادرم دفن است، یک طبقه آن را به قیمت 17 میلیون تومان می‌فروشم. »

وی با بیان اینکه در محضر نقل و انتقال را انجام داده و وکالت تام می‌دهم، گفت: «شما می‌توانید آنجا خود را دخترخاله بنده معرفی کنید سازمان بهشت زهرا هم قبول می‌کند چرا که ما می‌توانیم به بستگان این قبر را واگذار کنیم.»

یکی دیگر از فروشندگان به خبرنگار فارس، گفت: «یک قطعه قبر ویلایی دارم در قطعه یک بهشت‌زهرا که از قطعات قدیمی است، قبلاً به اینجا بلوک می‌گفتند، قبرها همه یک طبقه است البته شهرداری اجازه دفن سه طبقه می‌دهد قیمت هم حدود 400 تا 450 تومان است.»

وی با بیان اینکه شما یک قبر می‌خرید ولی سه مرده آنجا دفن می‌کنید، گفت:« چون بهشت زهرا اجازه خرید و فروش نمی‌دهد به صورت محضری معامله می‌کنیم سپس شما را به بهشت زهرا می‌برم و آنجا این قبر را به شما وقف می‌کنم البته باید مبلغ یک میلیون و 16 هزار یا یک میلیون و 600 هزار به بهشت‌زهرا بدهم، مطمئن باشید این قبر تضمینی است اصلاً نگران نباشید.»

این فروشنده  با بیان اینکه شما می‌توانید با تلفن 552010--  تماس بگیرید و در مورد نقل و انتقال صحبت کنید، گفت:« یکی از بستگان ما در بخش پذیرش بهشت‌زهرا است به من زنگ زد و گفت اگر این قبر را نفروشم تا دو سال دیگر بهشت‌زهرا آنجا را تخلیه می‌کند چرا که بالغ بر 50 سال قدمت دارد.»

وی با بیان اینکه حاضرم این قبر را 300 میلیون تومان هم بفروشم گفت:« نمی‌خواهم دست بهشت‌زهرا برسد اگر قرار است پولی برسد به ما برسد.»

این فرد در خصوص قیمت قبر در قطعه 23 گفت:« چون این قطعه روبروی قطعه شهداست بالغ بر 600 میلیون تومان قیمت آن است.»

به نظر می رسد سرمایه گذاری بر روی خانه آخرت در تهران به یک سرمایه گذاری کم ریسک تبدیل شده که واسطه ها و دلالان در این بین برای سودجویی قیمت ها را تعیین و بالا و پایین می کنند. وجود تقاضا در این بازار سیاه باعث شده تا عرضه نیز وجود داشته باشد و افزایش تقاضا منجر به بالا رفتن قیمت ها و دست باز واسطه ها برای تعیین نرخ قبر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار