تیم ملی فوتبال ایران تاکنون در چهار دوره از جام‌های جهانی گذشته حضور داشته و ۵ دروازه بان در ۱۲ بازی این تیم در ادوار گذشته جام جهانی به میدان رفته‌اند.
کد خبر: ۶۱۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 09 June 2018
علیرضا حقیقی

به گزارش مهر، تا پیش از شروع جام جهانی روسیه تیم ملی کشورمان در چهار دوره از بیست دوره گذشته جام های جهانی حضور داشته و ۱۲ بار نیز در این مسابقات به میدان رفته است. عملکرد تیم ملی ایران در ادوار گذشته جام‌های جهانی چنگ چندانی به دل نزده و هرگز این تیم موفق به صعود از گروه مقدماتی نشده است. تیم ملی ایران در این مسابقات جمعا از ۵ دروازه بان استفاده کرده که عملکرد آنها را می توان بررسی کرد.

ناصر حجازی نخستین دروازه بان ایرانی بود که در جام جهانی به میدان رفت. وی در جام جهانی ۱۹۷۸ وظیفه حراست از دروازه تیم ملی ایران را بر عهده داشت. او در هر سه بازی ایران مقابل هلند، اسکاتلند و پرو درون دروازه قرار گرفت و در مجموع ۳ مسابقه ای که در این تورنمنت به میدان رفت ۸ گل خورد. با این توضیح که ۴ گل دریافتی از روی نقطه پنالتی بود و یکبار هم مدافعان به اشتباه دروازه خودی را باز کردند. در مجموع حجازی به ازای هر ۳۴ دقیقه بازی در جام جهانی یکبار دروازه‌اش باز شده است.

نیما نکیسا دومین دروازه‌بان ایرانی بود که در جام‌های جهانی به میدان رفت. این دروازه‌بان تنها یکبار در جام جهانی فرصت بازی پیدا کرد تا با تنها یک بازی کمترین زمان بازی را در بین ۵ دروازه‌بان ایرانی در این مسابقات داشته باشد. اما عملکرد نکیسا از نظر آماری بهترین بود و او در تنها دیداری که در جام جهانی برای ایران بازی کرد مقابل یوگسلاوی یکبار دروازه‌اش باز شد تا با آمار یک گل به ازای هر نود دقیقه عملکرد موفقی داشته باشد.

احمدرضا عابدزاده سومین دروازه‌بان ایرانی است که در جام‌های جهانی بازی کرده است. گرچه عابدزاده تنها دو بار در جام جهانی به میدان رفت، اما در تنها پیروزی ایران در این مسابقات (برد مقابل آمریکا در جام جهانی ۹۸ فرانسه) حضور داشت و وظیفه حراست از دروازه تیم ملی بر عهده وی بود. 

سنگربان افسانه‌ای فوتبال ایران اما طی دو باری که در جام‌های جهانی به میدان رفت ۳ گل خورد تا به ازای هر ۶۰ دقیقه بازی در جام جهانی یک گل خورده باشد.

ابراهیم میرزاپور چهارمین بازیکنی بود که بعنوان دروازه‌بان در جام جهانی به میدان رفت. وی نیز در هر سه بازی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ حضور داشت و به ترتیب در بازی نخست برابر مکزیک ۳، برابر پرتغال ۲ و برابر آنگولا یک گل خورد تا ۶ گل خورده در ۳ بازی جام جهانی برای او تمام شود. به این ترتیب میرزاپور به ازای هر ۴۵ دقیقه بازی یک گل در جام های جهانی خورده است.

پنجمین و آخرین دروازه بان ایرانی حاضر در جام های جهانی علیرضا حقیقی بود. وی که تنها دروازه‌بان لژیونر ایرانی است که در جام های جهانی برای تیم ملی ایران بازی کرده است، تنها دروازه‌بان ایرانی است که توانسته در جام‌های جهانی کلین شیت کند و این اتفاق در دیدار ایران و نیجریه در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل روی داد.

حقیقی در دومین بازی تیم ملی در این مسابقات یکبار دروازه‌اش توسط مسی در دیدار مقابل آرژانتین باز شد و در سومین بازی هم مقابل بوسنی و هرزگوین ۳ بار تسلیم شد تا او هم جام جهانی را با ۴ گل به پایان رسانده باشد. به این ترتیب حقیقی به ازای هر ۶۷.۵ دقیقه بازی در جام جهانی یک گل دریافت کرده است.

به این ترتیب می توان گفت از نظر آماری نیما نکیسا با تنها یک بازی در جام جهانی و تنها یک گل خورده بهترین عملکرد را در بین ۵ دروازه‌بانی که در این مسابقات به میدان رفته‌اند داشته است و بعد از او نیز علیرضا حقیقی با ۴ گل خورده در ۳ بازی نفر بعدی است. ناصر حجازی هم با دریافت ۸ گل در ۳ بازی ضعیف ترین عملکرد را در بین دروازه‌بانان ایرانی حاضر در جام های جهانی داشته است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار