در حالی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حدود دو هفته گذشته با افزایش حدود ۴۰۰ هزار تومانی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشت که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید این گرانی بیشتر جنبه روانی دارد.
کد خبر: ۶۱۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 12 June 2018

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته همزمان با نوسان قیمت دلار در بازار آزاد قیمت سکه نیز با افزایش همراه شد، به طوری که اکنون تا بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این افزایش قیمت در حالی در تاریخ بازار ارز و سکه عجیب بوده و در حال ثبت رکوردهای جدید است که طی مدت اخیر مسئولان بانک مرکزی به عنوان کنترل‌کنندگان بازار ارز و سکه هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند.

اما رئیس کل بانک مرکزی امروز(سه‌شنبه) در واکنشی به چرایی جریان بازار سکه اعلام کرده که عامل اتفاقات اخیر در بازار روانی بوده و این در حالی است که بانک مرکزی مشکلی در عرضه و تقاضا ندارد و منابع ارزی هم در وضعیت مطلوبی قرار دارد. سیف ابراز امیدواری کرده با توجه به این‌که شرایط موجود بازار تحت تاثیر عوامل روانی قرار دارد، به تدریج برطرف خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی توضیحات دیگری عنوان کرده و گفته که شرایط بین‌المللی، مسائل روانی و بزرگنمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارند توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که محدود به طلا نیست و برای کالاهای دیگر نیز ایجاد شده است. وی البته به اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار چه برنامه‌ای دارد اشاره‌ای نداشته است.

این در حالی است که تحلیلگران بازار دلایل متفاوتی برای گرانی سکه اعلام می‌کنند که عمده آن به گرانی دلار در بازار آزاد بر می‌گردد.

نوسان بازار سکه از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و قیمت هر قطعه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا نرخ‌های فعلی پیش رفته است. در آذرماه سال قبل بود که برای کنترل بازار حراج سکه در دستور کار قرار گرفت و تا فروردین‌ماه امسال ادامه داشت. همچنین از اواخر بهمن‌ماه طرح پیش فروش سکه در بانک ملی و با دستور بانک مرکزی آغاز شد تا فروردین‌ماه ادامه پیدا کرد و در مقطعی برای شش ماهه و یک ساله خواهد بود که در ادامه به دوره‌های یک ماهه، سه‌ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و ۲۴ ماهه به آن اضافه شد. نرخ ها در سر رسیدهای تحویل از این قرار بود که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

در مجموع در طرح پیش فروش حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و در حراج سکه ۵۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که باید به تدریج وارد بازار شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار