همسایه جدید تئاتر شهر عید فطر افتتاح می شود
بالاخره بعداز 15سال قرار است سازه مجاور تئاتر شهر به بهره برداری برسد. ساختمانی که ماجراهای پر فراز و نشیبش مثنوی هفتاد منی شده که سر و ته آن برای هیچ کس مشخص نیست. با این همه آنطور که مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده اند بالاخره قرار است همسایه عجیب تئاتر شهر تهران به مناسبت عیدسعید فطر افتتاح شود. ساختمانی که البته برخلاف همه گفته های قبلی و حتی به رغم نام فرهنگی اش به نظر می رسد بیشتر کاربری تجاری و اقتصادی دارد.
کد خبر: ۶۱۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 12 June 2018

براساس اعلام مسئولان شهرداری این ساختمان بیشتر کاربری تجاری دارد

ارزش این ساختمان و زمینش نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان برآورد می شود

پیش از این بارها بر سر کاربری فرهنگی یا مذهبی این مجموعه اختلاف نطر وجود داشت

ماجرای همسایه میلیاردی تئاتر شهر

به گزارش «تابناک‌تهران»؛ داستان عجیب این سازه از همان ابتدا به کار این پروژه آغاز شد. در واقع کلنگ زنی این مجموعه در  قطعه زمینی  چند هزار متری در مجاورت تئاتر تهران سرآغاز حاشیه ها و اعتراضات مختلف به این طرح بود. ابتدا هنرمندان و فعالان تئاتر به دلیل تجاوز به حریم تئاتر به ساخت این سازه اعتراض کردند، بعد از شدت گرفتن اعتراضات طرح اولیه تغییر کرد. اما این جایگزینی و با توجه به مدرن بودن معماری صدای عده ای دیگر را بلند کرد و برخی از اعضای شورای شهر به نبود المان های معماری ایرانی و اسلامی در این سازه اعتراض کردند. این اختلافات حتی به نام و عنوان این مجموعه هم سرایت کرد تا جایی که تا چندی پیش این ساختمان دو نام کاملا مجزا از هم داشت. اما حالا به نظر می رسد، داستان این ساختمان عجیب به پایان خود نزدیک می شود و طی چند روز آینده شهروندان تهرانی می توانند از امکانات این مجموعه در مجاورت تئاتر شهر استفاده کنند.

ماجرای خانه میلیاردی چهارراه ولیعصر

دو نمازخانه به جای مسجد

خبر افتتاح این مجموعه به نقل از سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران منتشرشد. در یکی از روزهای تعطیل هفته گذشته بود که این خبر با جزئیاتی درخصوص امکانات و کاربری های مختلف این مجموعه رسانه ای شد. سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت حدود 400نفر، شبستان ویژه خانم‌ها و آقایان، سالن غذاخوری با ظرفیت بیش از 500 نفر نفر و یک آشپزخانه صنعتی با ظرفیت آماده‌سازی حدود 2000 هزار وعده غذا ازجمله امکاناتی است که در این مرکز وجود دارد. این درحالی که پیش از این بارها درخصوص ساخت مسجد و کاربری فرهنگی و مذهبی این بنا پرهزینه یاد شده بود. اما با توجه به اتمام قسمت های مختلف این بنا، تنها به دو نمازخانه کوچک اکتفا شده است. البته اوضاع بخش به اصطلاح فرهنگی این همسایه گران قیمت تئاتر شهر هم چندان رضایت بخش نیست و آنطور که درتصاویر مشخص است؛ آمفی‌تئاتر ساخته شده ویژگی‌های لازم یک سالن تئاتر استاندارد را هم ندارد. حتی نحوه چیدمان و قرارگیری صندلی ها و مجاورت آن با سالن غذاخوری این بخش را بیشتر شبیه سالن‌های همایش، مراسم های جشن و عزا کرده است؛ که اتفاقا زا لحاظ اقتصادی درآمد بالایی هم دارد.

ماجرای همسایه میلیاردی تئاتر شهر

آغاز ماجرای همسایه تئاتر شهر

اما ماجرای این سازه که حالا مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر(عج) نام گرفته از سال ها قبل یعنی اوایل دهه 80 آغاز شد. قبل از آن این زمین به عنوان پارکینگ «تئاتر شهر» مورد استفاده قرا می‌گرفت که قرار شد که شهرداری، یک پارکینگ طبقاتی در آنجا احداث کند. اما ارتفاع زیاد پارکینگ طبقاتی باعث می شد تا تئاتر شهر تحت تاثیر قرار بگیرد، بعد از آن بود که با تغییر نقشه ها قرار شد که این پارکینگ طبقاتی در زیر زمین احداث شود، اما در نهایت کلنگ این مجموعه به نام مسجد زده شد. مسجدی که به گفته برخی از اهالی قدیمی آن محل از همان سال های ابتدایی بعد از انقلاب زمین آن وقف ساخت مسجد شده بود، رضا وجدانی نژاد یکی از کسبه قدیمی این محل است، مغازه او درست پشت مجموعه تئاتر شهر قرار دارد و آنطور که خودش می گوید از سال 56 به حوالی چهارراه ولیعصر آمده است که آن زمان چهارراه پهلوی نام داشت، این پیرمرد درباره تاریخچه این زمین به تابناک تهران می گوید:«این زمین که حدود پنج‌هزار متر است، از طرف مهندس مدد یکی از معاونان شهردار تهران پس از انقلاب وقف شده تا در آن مسجد ساخته شود، ولی هیچ وقت این مسجد ساخته نشد. خیلی ها اینجا آمدند و رفتند، حتی وقتی می خواستند این ساختمان را بسازند مراسمی برگزار شد و به همه گفتند که قرار است اینجا مسجد ساخته شود. من حتی شنیده ام برای این زمین خطبه مسجد هم خوانده شده است. اما حالا قرار است این ساختمان افتتاح شود، من چندبار همین اواخر داخل آن را دیدم، شبیه هرچیزی بود جز مسجد.»یکی دیگر از اهالی محل که به نظر اطلاع زیادی هم درباره این پروژه دارد به تابناک تهران می گوید:«طرح اولیه این مسجد توسط آقای نقره کار داده شد. در طرح اولیه چند طبقه پارکینگ و سالن کنفرانس هم دیده شده بود، اما کمی بعد پس از اینکه معلوم شد ارتفاع گنبد این بنا از ساختمان ثبت ملی شده‌ تئاترشهر بالاتر می رود، این پروژه متوقف شد. بعد هم طرح را به گروه دیگری واگذار کردند. می گوید طرح فعلی کار یکی از معماران معروف ایران است.»

ماجرای همسایه میلیاردی تئاتر شهر

تغییر طرح مسجد و موج جدید اعتراضات

بعد از آن بود کار به رضا دانشمیر سپرده شد تا طرح جدیدی با توجه به محدودیت ها ارائه دهد. با مشخص شدن طرح مدرن این سازه موج دیگری از اعتراضات نسبت به این بنا به راه افتاد. معترضان معتقد بودند که دراین طرح هیچ شاخصه ای از معماری اسلامی و ایرانی دیده نشده و این سازه یک طرح مدرن، غربی و بی هویت است. حتی برخی چهره های شورای شهر هم به ساخت این سازه اعتراض کردند. مرتضی شاکری به عنوان یکی از معترضان نسبت به روند طراحی و ساخت این مجموعه در شورای شهر قبلی به صراحت افتتاح و بهره برداری از این مجموعه را غیرقانونی و خلاف مصوبات شوار اعلام کرد:«بنا به اشکالات متعددی که در طراحی مسجد وجود داشت کار متوقف شد، چون مسجد به معماری ایرانی - اسلامی هیچ ربطی نداردو هزینه‌های زیادی هم تا الان برای آن شده که تا پایان کار به رقم 50 میلیارد تومان می رسد. یعنی رقم سنگینی که از قِبَل آن می‌شد 10 مسجد در مقیاس محلی ساخت.» به گفته او قرار بوده که مشاور برای طراحی مناره و گنبد تغییراتی را در بیرون وهمچنین داخل بنا ایجاد کند تا نظر شورا تامین شود. اما حالا آنچه درتصاویر مشخص است این سازه نسبت به دو سال گذشته هیچ گونه تغییری نکرده و به رغم تاکیدات اعضای قبلی شورای شهر این مجموعه با همان سر و شکل اولیه خود آماده بهره برداری و افتتاح شده است. مجموعه ای که جدا از 50 میلیاردی که برای ساخت آن هزینه شده، زمین آن هم چیزی در حدود 1500 میلیارد تومان ارزش دارد. شاید هم همین ارزش چند هزار میلیاردی آن باعث شده تا مالکان و سرمایه گذران به فکر تجاری کردن آن باشند.

ماجرای همسایه میلیاردی تئاتر شهر

سازه ای که نه فرهنگی شد و نه مسجد

اما فارغ از این جنجال ها که کمتر جنبه کارشناسی دارد، پس از گذشت حدود ۱۵ سال ساختمانی علم شده که نه مسجد است، نه پارکینگ و آن طور که برخی مسئولان و افراد مطلع به می‌گویندصرفا یک مجموعه تجاری است. حتی برخی شنیده ها از خارج شدن اختیار این مجموعه از دست شهرداری حکایت دارد. یکی از افراد آگاه و مسئولان بلند پایه شهرداری که نخواست نامش فاش شود دراین باره به تابناک تهران می گوید:«مالک یا مالکان اصلی این ساختمان به درستی مشخص نیست، اما هیات امناء و هیات مدیره‌ای دارد که چند نفر از چند جای مختلف در آن منصوب شده‌اند، ضمن اینکه شهرداری و بخش خصوصی هم در قسمتی از مجموعه سرمایه‌گذار هستند.» این درحالی است که چندی پیش احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران درباره این پروژه گفته بود که که به جای ساختمانی که کنار تئاتر شهر بنا شده قرار بوده «تکیه شهر» ساخته شود و طرح آن هم تهیه شده بود که در فرهنگستان هنر موجود است. از سوی دیگر برخی از مسئولان تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی خواستار ارتقا بخش فرهنگی این مجموعه و برگزاری مراسم و برنامه های آیینی در این مجموعه شده بودند حتی برخی از اهالی تئاتر و سینما پیشنهاد کردند که این ساختمان به مجموعه تئاتر شهر اضافه شود.

اما قرار براین بود که این سازه هویت تئاتر شهر را حفظ کند و خودش هم بخشی از میراث فرهنگی کشور باشد. در طول سالیان گذشته با وجود پیگیری های جامعه هنری برای حفظ شان مجموعه تئاتر شهر و نیز تلاش مذهبی ها برای ساخت مسجد در این مکان، نه خواسته هنرمندان توجه شد و نه تلاش طرفداران ساخت مسجد به نتیجه رسید تا پایتخت نشین ها از این به بعد  شاهد بنایی در چهارراه ولیعصر باشند که جنبه تجاری دارد. حالا باید منتظر ماند و دید که تئاتر شهری که سال هاست از حضور افراد غیرفرهنگی و حتی برخی از منحرفان اخلاقی در اطراف خودش در رنج است، درد دیگری هم به دردهایش اضافه می شود؟

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
کوچه .یا همان خیابان بغل پارک اول بستن بعد کار ساخت و ساز شروع شد و کسی هم معترض نبود البته چون اول گفتن میخوان مسجد بسازن کسی جرات اعتراض نداشت و حالا اون ملک گران قیمت اماده بهره برداری شده حالا میگن کار فرهنگی مذهبی بعدا میشه مجتمع تجاری... ببینید چه کسانی پشت این قضیه هستن ... زمانی که پروژه اجرا میشد شهردار سابق چرا به نحوه ساخت معترض و جلوگیری نکردن...همه جای ایران به همین صورت زمین خواری هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
اين شهردار سابق رو با چه سندي مي گي؟ تابناك چرا نظراتي رو كه مستقيم به يك فرد تهمت مي زنه رو منتشر مي كني؟ خجالت آوره براي سايت شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
اخه این کجاش شبیه مسجده؟؟؟؟
Hani
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
نویسنده مقاله، به خودش اجازه داده در حوزه تخصصی معماری حرفهایی بزند که نیاز به پشتوانه فکری فلسفی قوی دارد. بد نیست تابناک حداقل در این موارد، مدرک تحصیلی مرتبط با معماری نویسنده را ذکر کند.
مدرک تحصیلی نگارنده: دکترای تخصصی معماری
ساختمان بی روح
|
Germany
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
در زمان ۱۲ ساله شهرداری سابق لطمه های سنگینی به قد و قواره شهر تهران از جمله تاتر شهر وارد شد و هم حدف ضربه زدن به ساحت تاتر شهر بود که موفق هم شدن متاسفانه ، اول با ایجاد ایستگاه مترو که امکان جایگزین داشت دوم هم همین پروژه بی روح سیمانی که با هیچ وجهی از فرهنگ ایرانی و اسلامی تناسخی ندارد.
در صورتیکه بعد از غریب به چند دهه به بناهای احداث شده اوایل دهه ۱۳۰۰ شمسی نگاه می کنی مثل ساختمان کاخ دادگستری و بانک ملی شعبه مرکزی و کاخ وزارت اقتصاد و دارایی که هنوز بعد از غریب به هفت دهه خوش می درخشند در مقایسه با این بنای بی روح که روح تاتر شهر را هم آزار میده به معمار و محدثین آن چه باید گفت و آیا در وطن پرستی آنها نباید شکی کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
این سازه نه فرهنگی نه مذهبی ولی برای اون رانت خواری که ساخت سرمایه ابدی برای فرزندان
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
ایکاش یک سالن تئاتر مدرن با امکانات روز تو این محل ساخته می شد با یک طراحی که الگوی قدیمی این منطقه رو هم دستخوش تغییر نمی کرد که در کنار سالن های موجود باعث افزایش ارزش کار هنرمندان می شد. یک سازه فضایی که دقیقا الگو برداری از پردیس ملت هست ( طراح هر دو سازه یک نفر هست ) باعث شده که حس نوستالژیک این منطقه تحت تاثیر قرار بگیره. اروپا برای حفظ بافت قدیمی مدرن ترین ساختمان هاش اگر در بافت قدیم باشه مطابق با همون الگو ساخته می شه که اصالت منطقه از بین نره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار