گزارش میدانی «تابناک‌تهران» از تعطیلی بی سابقه بازار بزرگ تهران در اعتراض به افزایش قیمت ها
بازاریان تهران دست از کار کشیدند. اصناف مختلف بازار بزرگ تهران در اعتراض به افزایش بی رویه نرخ ارز و رکود گسترده مغازه ها را تعطیل کردند و در تجمعات مسالمت آمیز خواستار بازگشت ثبات به قیمت ها شدند. این برای نخستین بار در چند دهه اخیر است، که همه اصناف بازار به این شکل نسبت به وضع اقتصادی و نوسانات بی ضابطه ارز واکنش نشان دادند. این درحالی است که روز گذشته هم کسبه بازار موبایل علاالدین در اعتراض به افزایش نرخ ارز و گرانی بیش از اندازه قیمت تلفن همراه اقدام به تعطیلی مغازه هایشان کرده بوند.
کد خبر: ۶۲۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶ 25 June 2018

قلب اقتصادی پایتخت از تپش افتاد

به گزارش «تابناک‌تهران»؛ امروزدوشنبه چهارم تیرماه بازار تهران شرایط متفاوتی داشت و خیلی زود تعطیل شد. از روگذشته و همزمان با اعتراضات بازار موبایل تهران نسبت به رکود و گرانی های اخیر، خبرهای درخصوص واکنش مشابه بازاریان در فضای مجازی دست به دست می شد. این که قرار است بازاریان با تجمع در خیابان 15 خرداد نسبت به وضع موجود اعتراض کنند. درخواست زیادی هم درخصوص پیوستن همه صنوف به این اعتراض دیده می شد. تا این که صبح امروز در اتفاقی نادر بازار تهران به طور هماهنگ به حال تعطیل درآمد و بیشتر مغازه داران در بخش های مختلف بازار دست از کار کشیدند و در بیشتر نقاط بازار بزرگ تهران، فقط بانک ها باز بودند. از نخستین ساعات امروز از چهارراه گلوبندک به طرف سبزه میدان بیشتر مغازه تعطیل بود و جمعیت قابل توجهی از کسبه و شهروندان با تجمع در پیاده راه خیابان 15 خرداد نسبت به وضع اقتصادی و التهاب قیمت ها اعتراض می کردند. بازار زرگرها که بیشترین تاثیر از افزاش قیمت ارز و طلا طی چند هفته اخیر تجربه کرده بود، زودتر همه جا تعطیل شد. بازار پارچه فروشان و فرش فروشان هم تعطیل بود وکسبه با حضور در خیابان 15 خرداد نسبت به افزایش بی رویه قمیت ها معترض بودند. کسبه چهارسوق هم از نخستین کسانی بودند که با بستن مغازه هایشان خواستار ثبات قیمت ها شدند.

یکی از پارچه فروشان بازار که خودش را رضا معرفی می کند درباره اوضاع امروز بازار تهران به «تابناک‌تهران» می گوید:«واقعا وضع نگران کننده است. من یک فروشنده هستم، با سود این کار زندگی من می چرخد. اما الان چند وقت است که کار ما هیج سودی ندارد. هر روز قیمت ها گران می شود، کار ما هم کساد تر می شود ما دنبال آشوب و به هم ریختگی نیستیم، فقط می خواهیم صدای ما به گوش مسئولان برسد شاید چاره ای بیاندیشند.» محمد یکی دیگر از کسبه بازار همه در ادامه صحبت های رضا به تابناک‌ تهران می گوید:«قیمت ها هر ساعت تغییر می کند. من فروشنده نمی دانم که جنسم را با چه قمیتی بفروشم تا ضرر نکنم. از طرف دیگر مردم هم قدرت خرید ندارند. چند وقت است که ماشین لباس شویی خانه ام خراب شده، دراین مدت هر بار با دوستانم در امین حضور تماس گرفتم گفتن قیمت ها نوسان دارد و فعلا فروش ندارند. با ادامه این وضع نمی شود کاسبی کرد، همان بهتر که تعطیل کنیم و درخانه بمانیم، شاید این طوری اوضاع بهتر شود و قیمت ها ثبات پیدا کند.»

در همین زمینه:

بازار طلا فروش ها هم حوالی ساعت 11 به کلی تعطیل شد. به گفته برخی کسبه اعتراضات امروز از داخل بازار و راسته پارچه فروش و چهارسو آغاز و رفته رفته به طرف خیابان 15 خرداد کشیده شد. مهران یکی از طلافروشان بازار که درحال تعطیل کردن مغازه اش بود در توضیح وضع پیش آمده به«تابناک‌تهران» گفت:«از دیروز صحبت هایی درباره اعتصاب و تعطیلی بازار شنیده بودم. در شبکه های اجتماعی هم خبرهایی در این باره بود. الان هم کل بازار تعطیل شده و ما هم مجبوریم که مغازه رو ببندیم.» او درباره علت تعطیلی و وضع بازار طلا هم گفت:«از قبل ماه رمضان تا امروز ما اصلا کار نکردیم. قیمت طلا هر روز افزایش پیدا می کند. سود من طلا فروش در اجرت ساخت و فروش طلاست. وقتی امروز طلای خام 230 هزار تومان است و فردا 240 هزارتومان می شود، من برچه اساس امروز به مشتری طلا بفروشم. طلا فروش باید به همان وزن طلا خام به طلاساز تحویل دهد. وقتی قیمت هر ساعت افزایش پیدا می کند، من هم مجیورم چیزی نفروشم تا ضرر نکنم.»

قلب اقتصادی پایتخت از تپش افتاد

سایر راسته ها و دالان های بازار هم وضعی مشابه بازار طلافروشان داشت. بازار آهنگران، بزازها، کفاش ها و تیمچه هم تعطیل بود. مرد میان سالی به نام جواد یکی دیگر از کسبه بازار است که به سرعت درحال بازگشت به خانه است. در مسیر برای دقایقی با خبرنگار تابنک هم صحبت می شود:«من وبرادرم در پله های نوروزخان پلاستیک فروش هستیم. کیسه و گونی های پلاستیکی می فروشیم. تولید کننده ها  قیمت ها را افزایش داده اند. البته آن ها هم چاره ای ندارند، مواد اولیه محصولات ما از پتروشیمی ها تامین می شود، اما نبود ارز و نقدینگی باعث بالارفتن قمیت تمام شده تولید کننده شده. خیلی از تولیدکننده ها چند ماه است که کارخانه ها را تعطیل کرده اند. آن هایی هم باقی مانده اند با چنگ و دندان خودشان را به روز در این شرایط نگه داشته اند. اما وضع فروش اصلا خوب نیست. ما چکی یا همان عرف از تولید کننده خرید می کنیم،اما آن ها مجبورند نقدی مواد اولیه بخرند، نوسان قیمت باعث بالارفتن قیمت مواد اولیه می شود. در نهایت جنس با قیمت تمام شده بالا به مشتری می رسد. مشکلات و گرانی باعث رکود و سردرگمی شده است. باید مسئولان و دولت نسبت کاری کنند، با این وضع همه کارها می خوابد.»   

قلب اقتصادی پایتخت از تپش افتاد

ناصرخسرو و کوچه مروی تعطیل بود. بسیاری از شهروندان هم امروز بی خبر از همه جا برای خرید به این کوچه آمده بودند از تعطیلی مغازه های مروی شوکه شده بودند اما از طرفی هم با این اقدام بازاریان موافق بودند. درست مثل مریم که مشتری لوازم آرایشی چند ساله کوچه مروی است:«شنیده بودم که قرار است بازاریان به گرانی ها اعتراض کردند، اما فکر نمی کردم که به این صورت همه جا تعطیل باشد. البته با این وضع فقط همین کار را می شود.»او ادامه می دهد:« من تقریبا هر دو هفته یکبار برای آرایشگاه هم خرید می کنم. در چند ماه گذشته قیمت ها واقعا بالارفته. کرمی که من 4 ماه پیش 120 هزار تومان تهیه می کردم، الان یه 200 هزار تومن رسیده. بقیه اجناس هم گران شده.دلار به طور مستقیم روی کار ما تاثیر دارد. بیشتر محصولات و مواد کار ما وارداتی است و با این قیمت دلار همه چیز سربه فلک گذاشته.با این وضع دوراه بیشتر نداریم یا باید قمیت ها را بالا ببریم که بیشتر مشتری ها اعتراض می کنند و به جاهای ارزان تر می روند یا باید مواد با کیفیت پایین تر تهیه کنیم که آن هم مشکلات دیگری دارد.»


فرمانداری تهران: جلسه با معترضان برگزار می‌شود

به گزارش ایلنا، عبدالعظیم رضایی با اشاره به ناآرامی‌های دیروز و امروز تهران عنوان کرد: با توجه به تشکیل جلسه شورای تامین استان تهران هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا از طریق وزارت صنعت و معدن و اصناف با معترضان و صنف‌های معترض جلساتی برگزار شود.


هیچ فردی در اعتراضات بازاریان مقابل مجلس دستگیر نشده است

معاون امنیتی- سیاسی فرماندار تهران با اشاره به تجمع امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در این تجمع هیچ فردی دستگیر نشده است.

به گزارش «انتخاب»، «عبدالعظیم رضایی» تاکید کرد: تجمع به صورت مسالمت آمیز پایان یافته، هیچ فردی نیز مصدوم نشده و اینک مشکلی وجود ندارد.

معاون فرماندار تهران گفت: باتوجه به حساسیت های موجود عوامل انتظامی برای تامین امنیت مراکز تجاری محدوده بازار حضور دارند تا مغازه داران احساس ناامنی نکنند، مورد تهدید قرار نگیرند و مغازه هایشان را نبندند.

وی اضافه کرد: خواسته های کسبه، موارد اقتصادی است اما عده ای از افراد سعی کردند با ورود به جمع تجمع کنندگان شطینت و مسیر این اعتراض ها را از مسائل اقتصادی خارج کنند که برای جلوگیری از اقدام این افراد ماموران انتظامی در محل حاضر شده اند.

رضایی گفت: نگرانی از نوسانات بازار و احساس بلاتکلیفی ازجمله موارد مطرح شده توسط کسبه بازار است اما عده ای سوءاستفاده گر قصد دارند مسائل دیگری را وارد این موضوع کنند.

امروز برخی کسبه بازار تهران برای مطالبات صنفی و اقتصادی مغازه هایشان را به حالت نیمه تعطیل درآوردند و عده ای نیز مقابل مجلس حضور یافتند.

 


سوء‌استفاده اوباش از تجمع مسالمت‌آمیز کسبه در بازار

این اعتراضات در حال فروکش و پایان بود که بار دیگر رسانه‌های معاند و بیگانه به میدان آمده و دست به تحریک شهروندان و معترضان زدند.

به گزارش فارس، در کنار تلاش شبکه‌های معاند و رسانه‌های بیگانه، بودند عده‌ معدودی آشوبگر که خود را به صفوف مردم و معترضان رساندند که هدفی جز اوباش گری نداشتند.

این افراد که با سوء استفاده از فضای پیش آمده به خیابان آمده بودند با بستن خیابان و تحریک معترضان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله خیابان کردند.

اراذل و اوباش که پیش از این هم در اغتشاشات دی ماه خود را به صفوف مردم رسانده و اوباشگری به راه انداخته بودند به آتش زدن سطل‌های زباله بسنده نکرده و حتی موتور نیروی انتظامی را هم به آتش کشیدند.

 هرچند پلیس با متانت و آرامش قصد آرام کردن فضا را داشت و با سعه صدر با این افراد رفتار کرد.


بررسی اعتراضات امروز در کمیسیون امنیت ملی

الف نوشت: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بعداز ظهر فردا اولین جلسه با ترکیب جدید هئیت رئیسه کمیسیون برگزار و موضوع اعترضات مقابل مجلس با دعوت دولتمردان و وزرای مرتبط با نیازهای اقتصادی جامعه بررسی می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار الف با اشاره به اعتراضات برخی افراد مقابل مجلس در بعدازظهر امرور گفت: اینجانب هنگامی که جلوی مجلس بودم تجمع کنندگان را دیدم و از بین شان عبور کردم.

وی افزود: پیشنهادی به کمیسیون واصل شد و ما تصمیم گرفتیم تا موضوع این اعتراضات را در جلسه بعدازظهر فردا سه شنبه کمیسیون بررسی کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کمیسیون نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساس است و آن را پیگیری می کند.
فلاحت پیشه گفت: در جلسه فردای کمیسیون از دولتمردان و وزرای مرتبط با موضوع و نیازهای اقتصادی جامعه جهت ارائه توضیحات دعوت به عمل می آید.
وی افزود: صبح فردا هئیت رئیسه کمیسیون جلسه دارد و در این جلسه تصمیم گرفته می شود که چه افرادی از دولت برای توضیح در جلسه بعدازظهر کمیسیون حاضر شوند.
فلاحت پیشه دیروز یکشنبه در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون بعنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد.
علاء الدین بروجردی از مجلس هفتم تا کنون ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت و بعد از 14 سال از صندلی ریاست کنار رفت.


اتاق اصناف: اقدامات آشوبگران را محکوم می‌کنیم

تسنیم نوشت: نشست مشترک اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های اصناف برگزار شد.

در این جلسه، اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های اصناف ضمن محکوم کردن اقدامات آشوبگرانه عده معدودی در بازار تهران، اعلام کردند که بازاریان تهران هر نوع حرکت هنجارشکنانه را محکوم کرده و نسبت به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی، پایبند هستند. همچنین اعلام شد که اگرچه مشکلات صنفی زیادی در بازار وجود داشته و بازاریان نسبت به مدیریت دولتی در حل این مشکلات، اعتراضات و نقدهای جدی دارند، اما بازار تهران فردا باز است و اتاق اصناف و اتحادیه‌ها، حل مشکلات موجود را از مسیر قانونی به طور جدی پیگیری خواهند کرد.

 


رئیس اتاق اصناف: به بازار حمله شد و به زور کرکره‎ها را پایین کشیدند

رئیس اتاق اصناف ایران رخدادهای اخیر بازار تهران را «سازمان یافته» دانست و گفت : دست های پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت ها در خارج از بازار است.

به گزارش تسنیم، علی فاضلی در ارتباط با ناآرامی های بازار تهران گفت: تجمع های صنفی حق اصناف و بازار است و اصناف می توانند چنین تجمع هایی در قالب اتحادیه ها و با اخذ مجوزهای قانونی، در جهت تامین مطالبات صنفی خود برگزار کنند. وی افزود: آنچه بعداز ظهر یکشنبه و دیروز در بازار تهران اتفاق افتاده، متفاوت از این روند است؛ عده ای خاص وارد بازار می شوند و در اصل به بازار حمله می کنند، می خواهند بازار را تحریک کنند تا بازار تعطیل شود.

شعار سیاسی در تجمع صنفی چه معنایی دارد؟

رئیس اتاق اصناف ایران به خبرگزاری دولت اظهار داشت: «اینکه با لگد به درب مغازه ها حمله کنند و به بازاری ها به صورت تحکمی بگویند که باید مغازه را ببندید، نشان می دهد که این کار سازمان یافته است». فاضلی اضافه کرد: حرکتی که دیروز در بازار ایجاد شده، فقط یک شعار اقتصادی دارد و آن مبنی بر این است که «دلار 10 تومانی نمی خواهیم» و بقیه شعارها سیاسی است.

وی گفت: من در موضعی نیستم که بگویم این ناآرامی ها از چه جریانی خط می گیرد؛ مواضع اتاق اصناف، رنگ و بوی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و مسئولان دیگر باید این جریان را پیگیری کنند که چه دست هایی در این ناآرامی ها نقش دارند. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: به هیچ وجه ما منکر مشکلات پیش رو نیستیم اما این نوع حرکت ها، حرکت هایی سازمان یافته در جهت اغراض دشمن است که ما آن را تائید نمی کنیم.

وی با بیان اینکه سرچشمه این حرکت ها در خارج از بازار است، گفت: «این سخن که گفته می شود بازار دست به چنین حرکت هایی زده است را رد می کنم؛ بازار مقاومت می کند اما وقتی به بازار حمله می شود تنها دفاع بازار این است که ساعتی کرکره را پایین بکشد تا آسیب نبیند».

فاضلی تصریح کرد: «دستگاه های امنیتی باید در این شرایط مراقب بازار باشند؛ باید قبل از اینکه حرکتی در درون بازار علیه بازار انجام شود، دستگاه های امنیتی پوشش لازم را بدهند؛ انتظار داریم عکس العمل مسئولان ذیربط را سریعتر مشاهده کنیم». رئیس اتاق اصناف ایران گفت: از دولت انتظار داریم که در موضوع ارز بیشتر کمک کنند؛ مجلس در جهت تقویت بنگاه ها قوانینی کارآمد تصویب کند؛ ما در مباحث بیمه و مالیات حرف داریم اما مطالبات و اعتراض های خود را در چارچوب مدنی مطرح می کنیم.

وی خطاب به بازاریان و واحدهای صنفی گفت: خواست من از بازار این است که ضمن حفظ آرامش، مطالبات خود را از طریق اتحادیه های صنفی به گوش مسوولان برسانند.

فاضلی در پایان اظهار داشت: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا از این گردنه عبور کنیم؛ ما در گذشته از بحران های سخت تر از این عبور کرده ایم و اکنون نیز این حسن نیت در جامعه وجود دارد که با تعامل بیشتر بتوانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.


واکنش حسین شریعتمداری به اعتراضات بازار تهران با عنوان "آستین خالی از دست همت!"

حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان با عنوان «آستین خالی از دست همت!» نوشت:

  1. "کسانی که شما را تهدید کردند می‌شناسید؟ همان‌ها که می‌گفتند اگر مغازه‌تان را نبندید، شیشه‌هایش را می‌شکنند و مغازه را به آتش می‌کشند"؟ این پرسشی بود که از چند مغازه‌دار در بازار تهران، خیابان لاله‌زار و برخی از مغازه‌داران پاساژ علاءالدین پرسیده شد. پاسخ همه آنان به این سؤال منفی بود و اظهار می‌داشتند که تهدید‌کنندگان را نمی‌شناسند و آنان را پیش از این ندیده بودند. سؤال بعدی این بود که مگر تهدید‌کنندگان از اهالی صنف شما نبودند؟ جواب دادند؛ که اگر از صنف خودمان بودند که حتما آنها را می‌شناختیم. یکی از مغازه‌داران منطقه بازار که کرکره مغازه‌اش را نیمه‌باز گذاشته بود گفت: آقای عزیز! اگر از صنف ما باشند که می‌دانند شناخته می‌شوند و فردا که غائله خوابید باید پاسخگو باشند... نه آقا، غریبه و سنگ به دست آماده حمله بودند و ما از ترس به آتش کشیدن اموالمان ناچاراً مغازه را می‌بستیم... گرانی‌ها و افزایش ساعت به ساعت قیمت ارز کسب و کارمان را کساد کرده و ما هم به ‌اندازه سایر مردم و مشتریانمان از این وضعیت به شدت ناراضی هستیم اما چاره کار را در بستن محل کسب و کارمان نمی‌دانیم و معلوم نیست یک عده از کجا مثل قوم یأجوج و مأجوج به بازار سرازیر شدند و با تهدید به آتش‌زدن مغازه‌ها، وادارمان کردند مغازه‌هایمان را ببندیم! ما دست مردم چک و سفته داریم که باید پاس کنیم و با بستن مغازه، کسب و کارمان از این هم که هست بدتر می‌شود. آقا بنویسید که نیروی انتظامی عاملان اصلی را بازداشت کند و به این غائله خاتمه بدهد. در این مدت دو کلمه حرف حساب از دولت نشنیده‌ایم! آقا بنویسید بر پدر برجام لعنت، بر جد و آباد برجام لعنت! دولت تا کی می‌خواهد همه مشکلات را با برجام حل کند؟! تا کی می‌خواهد مملکت را اینطوری که می‌بینید به حال خود رها کند؟! این جوان ۳۱ ساله از کدام جهنم دره‌ای آمده است که یکجا ۳۸ هزار سکه می‌خرد؟ این کدام بی‌...‌ی است که ظرف چند روز قیمت دلار را به ۸ هزار و ۹ هزارتومان می‌رساند؟! چه کسانی چند هزار دستگاه ماشین گرانقیمت خارجی وارد می‌کنند؟! چند هزار کانتینر قاچاق چطوری وارد کشور می‌شود و کسب و کار ما را به لجن می‌کشد و چند میلیون نفر را بیکار می‌کند؟! شهر هرت که نیست! اینها به کجا وصل هستند؟! ماموران امنیتی و نظارتی کجا هستند که کاری به کار آنها ندارند؟!
    آنچه در سطرهای بالا آمده است چکیده‌ای از مجموع اظهار‌نظر مغازه‌داران است که با خبرنگاران در میان گذاشته‌اند. نکته درخور توجه آنکه تمامی آنان با بستن مغازه‌ها مخالف بوده‌اند و ضمن گلایه‌های جدی از نابسامانی‌های اقتصادی ابراز می‌داشتند که چاره کار را در بستن مغازه‌ها نمی‌دانند و غائله‌آفرینی را به سود دشمنان ارزیابی می‌کردند و به شدت نیز از مسئولان اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی گله داشتند که چرا با بی‌توجهی خود کار را به اینجا کشانده و دست آشوبگران را برای سوء استفاده از بلبشوی اقتصادی موجود باز گذاشته‌اند!
  2. ماجرا از قبل قابل پیش‌بینی بود و متاسفانه باید پذیرفت که مسئولان برنامه‌ریز و تصمیم‌ساز در عرصه اقتصادی و نیز دست‌اندرکاران امور نظارتی و اطلاعاتی کشور، کوتاهی غیر قابل توجیهی مرتکب شده‌اند و مردم و کسبه و صاحبان مشاغل شرافتمندانه را در چنگال تروریست‌های اقتصادی تنها گذاشته‌اند! ماجرای دیروز پیش از وقوع نیز قابل پیش‌بینی بود و از مدتها قبل در فضای مجازی و حتی در اظهارات مقامات بلند‌پایه آمریکایی و صهیونیستی به آن ‌اشاره شده بود. بدیهی است که قشر عظیم و زحمت‌کش کسبه، بخشی جدا نشدنی از همین ملت هستند و آنگونه که خود در گفت‌و‌گو با خبرنگاران مطرح کرده‌اند، نظام را با همه ابعاد پیرامونی آن جزئی از وجود خود می‌دانند و بارها نشان داده‌اند که هرگز حاضر نبوده و نیستند که دشمنان تابلودار مردم این مرزو بوم روی موج انتقادات و گلایه‌های آنها سوار شده و غائله‌آفرینی کنند. اکنون اگرچه دیر‌هنگام، ولی وقت آن است که مسئولان دست‌اندرکار و سیاست‌پرداز و تصمیم‌ساز نظام، دستی به قاطعیت از آستین همت بیرون آورند و تروریست‌های اقتصادی و پادوهای مزدور آنان را بدون کمترین ملاحظه‌ای قلع و قمع کنند. شناسایی تروریست‌های اقتصادی نه فقط دشوار نیست بلکه به سادگی نیز امکان‌پذیر است. چه کسانی قیمت دلار را ساعت به ساعت بالا برده و به مرز ۹ هزار تومان رسانده‌اند؟ چه کسانی در یک فاصله کوتاه تعداد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سکه را خریداری کرده و بهای آن را در هر قطعه به نزدیک ۳ میلیون تومان رقم زده‌اند؟ چه کسانی با کارت بازرگانی فلان خانم روستایی و فقیر فقط در یک فقره تعداد ۶۰۰ دستگاه خودرو بنز و پورشه وارد کرده‌اند؟ آن جوان ۳۱ ساله پول خرید ۳۸ هزار سکه را از کجا آورده و سکه‌ها اکنون در اختیار کیست؟! چه کسانی با هک سایت وزارت صنعت توانسته‌اند مجوز ورود چند هزار دستگاه خودرو لوکس را جعل کنند و این خودروها را بی‌دغدغه وارد کشور کنند؟! چرا باید تعداد اندکی در حدود ۱۰۸نفر، بتوانند منابع کلان و نجومی چندصدهزار میلیارد تومانی را به عنوان وام دریافت کرده و از بازگرداندن آن خودداری ورزند؟! و...

  3. برخی از شعارهای هنجار‌شکن نشان می‌داد که سردمداران ماجرا از اقشار کسبه شریف و زحمت‌کش کشورمان نیستند و غائله را با اهدافی دیگر که بیرون از حوزه اقتصاد است آفریده‌اند. شعار علیه شهدای مدافع حرم اگرچه بلافاصله با اعتراض تجمع‌کنندگان روبرو شد ولی به وضوح حاکی از آن بود که عوامل اصلی بیرون از دایره مردم و کسبه هستند.

    گفتنی است که تعداد شهدای مدافع حرم از میان بازاریان و سایر کسبه کم نبوده و نیستند و شعار علیه مدافعان حرم تنها می‌تواند از دهان آلوده وکثیف کسانی بیرون بیاید که مردم مظلوم این مرز و بوم را با پیکرهای غلتیده به خون، زیر پای تروریست‌های داعشی می‌پسندند.

  4. و بالاخره ذکر این خاطره از شهید نصرالهی فرمانده سپاه بانه خالی از عبرت نیست. ایشان در مراجعه به یکی از روستاهای بانه و در جمع اهالی روستا خطاب به آنان می‌گفت؛ چرا با وجود تذکر قبلی، به تروریست‌های کومله که دیشب به روستای شما آمده بودند کمک مالی کردید؟ پیرمردی که در میان جمع بود برخاست و گفت؛ برادر سپاهی! برای اینکه شما برادران سپاه و جهاد نجابت دارید و خدا و پیامبر سرتان می‌شود و اگر به حرف شما گوش نکنیم، به ما تذکر می‌دهید ولی اگر به درخواست کومله توجه نکنیم، اسلحه به رویمان می‌کِشند و زنان و دخترانمان را به اسارت با خود به کوه می‌برند. به این علت وقتی می‌آیند یارمتی (پول و کالایی که کومله و حزب دموکرات کردستان به بهانه مالیات! و به زور از روستائیان مظلوم و فقیر می‌ستاندند) می‌گیرند! پیرمرد به شهید نصرالهی پیشنهادی کرد که می‌تواند امروزه برای حفظ امنیت مردم و کسبه به کار آید. پیرمرد پیشنهاد کرد که یکی دو تن از نیروهای سپاه به‌طور نامحسوس مراقب روستا باشند و در صورت مشاهده تروریست‌های کومله و دموکرات پایگاه سپاه بانه را با خبر کنند که جان و مال و ناموس ما تا نابودی کامل تروریست‌ها در امان باشد.

دولت صدای اعتراض مردم را بشنود | اعتصاب بازار تهران واکنشی است به تحولات بازار ارز

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید صدای اعتراض مردم و مجلس را بشنود، گفت:‌ خواستار تعجیل در پاسخگویی دولت و ترمیم کابینه هستیم.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ به این سوال که علت ناآرامی‌های روز گذشته بازار موبایل و اعتراض‌های امروز در بازار تهران را چه می‌دانید، گفت:‌ عمده اعتراض‌ها واکنشی است به تحولات بازار ارز که اتفاقی مربوط به امروز یا دیروز نیست بلکه از شهریور سال گذشته هشدارها در این خصوص از سوی کارشناسان داده شده بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:‌ آسیب جدی را خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی مردم به سیاستگذاران حوزه اقتصادی می‌دانم.

حسینی یادآور شد: دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌تواند با ترمیم کابینه پیام مهمی مبنی بر تغییر به جامعه مخابره کند.


بحران در تمام جنبه‌ها به اوج رسیده | عادت کردیم مشکلات را بعد از آنکه به نقطه بحرانی رسید،‌ حل کنیم

به گزارش تابناک، «فائزه هاشمی» در گفت‌وگو با یک روزنامه انگلیسی گفت: نباید منفعل عمل کرد بلکه باید با آمریکا به زودی، قبل از آنکه شرایط بدتر شود، مذاکره نمود. هیچ گزینه دیگری نداریم، مذاکرات دیرهنگام می‌تواند بعد از فشار بیشتر انجام بگیرد. اینکه از ابتدا، هیچ ارتباطی با آمریکا نداشتیم درست نبود؛ جمهوری اسلامی باید مشکلات خود را با آمریکا حل کند چون ارتباط نداشتن با ابرقدرت برای ما هزینه‌بر بوده است. من در حال حاضر خطر فروپاشی را نمی‌بینم اما اگر راه حلی‌هایی پیدا نشود، کشور می‌تواند به آن سمت پیش برود. اکنون بحران در تمام جنبه‌ها به اوج رسیده است در حالی‌که نظام وانمود می‌کند همه چیز عادی است! ایران روسیه را وارد سوریه کرد و اکنون روسیه است که قصد بیرون کردن ایران را از سوریه دارد. این طور احساس می‌شود که آقای روحانی مسایل کشور را رها کرده است. ما عادت کردیم مشکلات را بعد از آنکه به نقطه بحرانی رسید،‌ حل کنیم مثل آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی [در سال ۱۳۶۰] و قبول صلح کردن با عراق [در سال ۱۳۶۷]. احتمالا در مورد آقای ترامپ هم همین‌گونه اقدام می‌کنیم.


مسببین آشوب دیروز بازار تهران شناسایی‌ و دستگیر شدند


دادستان تهران از شناسایی و بازداشت عاملان آشوب روز گذشته در محدوده بازار تهران خبر داد.
به گزارش فارس، جعفری دولت‌آبادی در حاشیه همایش قوه قضاییه و در جمع خبرنگاران گفت: عاملان آشوب روز گذشته در محدوده بازار تهران شناسایی و بازداشت شدند.

وی افزود: این افراد تا زمان محاکمه در بازداشت به سر می‌برند و آزاد نمی‌شوند.


کسبه بازار منتظر برقراری امنیت کامل

امروز (97/04/05) هم مانند روز گذشته، جمعی از کسبه بازار تهران کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیدند ولی دلیل اصلی این کار آنان نه با هدف اعتراض بلکه بیشتر به دلیل ترس از تهدید و ارعاب عوامل خودسر و ناشناس بوده است. آنان منتظرند مسائل امنیتی به طور کامل تامین شود تا به کسب و کارشان برگردند.

بر اساس گزارش ایسنا، حال و هوای امروز بازار بزرگ تهران مانند دیروز پرحاشیه‌ نبود اما مانند روزهای عادی هم نبود، چراکه برخی از مغازه‌ها کرکره‌هایشان را پایین کشیده بودند و خبری از کاسبی در آنجا نبود و برخی دیگر نیز تا نیمه کرکره‌شان پایین بود و برخی نیز در حالت عادی کرکره مغازه‌شان بالا بود اما نه چندان فعال به کارشان ادامه می‌دادند.

البته ماموران نیروی انتظامی در این میان به ایجاد آرامش در فضای بازار و برقراری نظم در کوچه‌ها و راسته‌ بازارهای مختلف کمک می‌کردند، چراکه به گفته رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، در حال حاضر واحدهای فروش طلا و سکه در پاساژهای تهران باز هستند و فعالیت می‌کنند اما واحدهای واقع در بازار به دلیل برخی شیطنت‌ها کماکان فعالیت ندارند و منتظرند مسائل امنیتی تامین شود تا خسارتی به اموالشان وارد نشود و به همین دلیل احتیاط می‌کنند.

ابراهیم محمدولی در این باره به ایسنا، اظهار کرد: نیروی انتظامی در حال کمک کردن است تا مجددا بازار به روال قبلی بازگردد و خرید و فروش صورت گیرد. علاوه بر این در حال برنامه‌ریزی هستیم تا فعالیت‌های طلافروشی‌ها به وضعیت قبلی بازگردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش سکه و طلا در بازار صورت می‌گیرد؟ اعلام کرد که شرایط به گونه‌ای است که مشتریان برای خرید یا فروش طلا اقدام نمی‌کنند و منتظر هستیم بازار به ثبات برسد.

نکته جالب در این میان این بود که با وجود نیمه فعال بودن بازار تهران، حال و هوای مردم و مشتریان این بازار تقریبا مانند روزهای گذشته و شرایط عادی بود، چراکه آنها به هر مغازه‌ای که باز بود سرک می‌کشیدند و خرید و فروش‌شان مانند روزهای دیگر ادامه داشت. حتی دلارفروشان سبزه میدان بازار بزرگ تهران همچنان به کارشان در کاسبی دلار و یورو و دیگر ارزها ادامه می‌دادند و گعده‌های آنها همچنان برقرار بود.

در خیابان اصلی و کوچه بازارهای بازار تهران از بازار رضا تا سبزه میدان، پله نوروزخان، ناصرخسرو، پامنار و ... آنچه جلب توجه می‌کرد، حضور کارگران بیکار بازار بود که با چرخ‌های دستی‌ خود منتظر بودند کسی از آنها کاری بخواهد و گهگاه با یکدیگر صحبت می‌کردند و منتظرند اوضاع بازار به شرایط عادی بازگردد. همچنین فعالیت دستفروشان بازار همچون قبل برقرار بود و بازارشان هم گرم.

اما برای رسیدن به توضیح مسئولان خصوصی و دولتی بازار در خصوص وضعیت کسب و کار، پیگیری‌های فراوان ایسنا از مسئولان مختلف اعم از رئیس اتاق اصناف ایران، رئیس مرکز امور اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات امنای بازار بزرگ تهران و دیگر رؤسای اتحادیه‌های صنفی بی‌نتیجه ماند و کسی حاضر به پاسخگویی نشد.


بررسی دلایل «اعتراضات کسبه بازار» در کمیسیون‌ امنیت‌ ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی دلایل پیدایش اعتراضات و تجمعات اخیر در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش خانه ملت، علی نجفی خوش‌رودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: این جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار و طی آن پیرامون دو محور شرایط جاری کشور و اولویت‌ها و برنامه‌های کمیسیون در دوره جدید فعالیت تبادل‌نظر شد.

وی افزود: اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن اشاره به دلایل و عوامل پیدایش برخی اعتراضات و تجمعات و با درک فشارها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بر ضرورت حفظ هوشیاری و آرامش مردم و متقابلاً تدابیر ارزی از سوی دولت محترم و سایر جهات ذی‌ربط تأکید کردند.

نجفی خوش‌رودی تأکید کرد: همچنین مقرر شد با رویکرد همکاری در اسرع وقت با دعوت از وزرا و سایر مسئولان اقدامات و هماهنگی‌های لازم میان مجلس و دولت برای برون‌رفت از شرایط کنونی و کمک به حل مشکلات مردم جمع‌بندی شود.



اعتصاب در بازار تهران

بعد از اعتصاب روز گذشته کسبه بازار موبایل علاالدین و چارسو، این بار بازاریان تهران دست به اعتصاب زدند


گزارش 20:30 از تجمع کسبه تهران
گزارش 20:30 از تعطیلی مغازه ها و اعتراضات صنفی کسبه تهران را مشاهده می‌کنید.

 

فیلم| گزارش ویدئویی از اعتراض بازاریان تهران | بازاریان کرکره مغازه‌هایشان را پایین کشیدند

گزارش ویدئویی از «اعتراض بازاریان تهران» که صبح امروز در اعتراض به گرانی‌های اخیر و سیاست‌های اقتصادی دولت، کرکره مغازه‌هایشان را پایین کشیدند.


بازاریان: چرا دولت ما را نمی‌بیند؟ | حرف دل بازاریان تهران با دولت!

امروز (5تیر1397) بر خلاف روز گذشته که اکثر مغازه‌های بازار تهران در اعتراض به گرانی‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت بسته بود، برخی بازاریان کرکره مغازه خود را بالا کشیدند و کسب و کار را از سر گرفتند.


تصاویر خبرگزاری ها از اعتراضات و تجمع کسبه تهران

گزارش تصویری از تعطیلی صنوف و بازاریان تهران که صبح دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ در اعتراض به رکود و کسادی حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری، ضمن بستن مغازه‌های خود و تعطیلی پاساژها دست از کار کشیده و تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار کردند. در ادامه تصاویر این اعتراضات را مشاهده می‌کنید.


دومین روز از اعتصاب کسبه تهران

تصاویر تعطیلی مغازه ها را در پی اعتراضات صنفی کسبه تهران در روز سه شنبه  5 تیر ۱۳۹۷ نشان می دهد.
 

مریم رجوی هم به «اعتراضات بازار تهران» واکنش نشان داداعتصاب و اعتراض بازار یان تهران به افزایش قیمت ها | قلب اقتصادی پایتخت از تپش افتاد

مریم رجوی، سرکرده منافقین پس از اعتراض برخی کسبه تهران به نابسامانی بازار ارز با چند پیام توئیتری مردم ایران را دعوت به شورش کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تجمع چند روز گذشته کسبه بازار موبایل در تهران رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از تهدید کسبه پاساژ علاء الدین توسط افراد ناشناس خبر داد. وی گفته بود کسبه به دلیل نگرانی از تخریب اموال خود ناچار به بستن مغازه‌های خود شدند.

این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که مردم از دولت خواهان ایجاد ثبات در بازار ارز و ممانعت از سوء استفاده سودجویان از نوسانات ارزی هستند

 

بازتاب ناآرامی‌های بازار تهران در رسانه‌های خارجی

بازتاب اعتصاب و اعتراض بازاریان تهران در رسانه‌های خارجی چگونه بود؟

به طور کلی، نحوه پوشش تجمعات در ایران در رسانه‌های خارجی، بویژه رسانه‌های آمریکایی، به گونه‌ای است که رویکرد ترامپ در قبال ایران یک رویکرد درست معرفی می‌شود. این رسانه‌ها این نکته را القا می‌کنند که کارزار فشار حداکثری اقتصادی ترامپ علیه ایران نتیجه‌بخش است و مردم را به خیابان می‌کشاند. با توجه به رویکرد تهاجمی ترامپ، به نظر می‌رسد که برگزاری تجمع در ایران، او را در پیگیری سیاست‌های اعلام‌شده‌اش علیه این کشور مصمم‌تر کند.

به گزارش فرارو، اعتصاب و اعتراض کسبه بازار بزرگ تهران به گرانی‌های اخیر  بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشت و هرکدام از این رسانه‌ها تفسیر خاص خودش را ارائه کرد.  

روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست در گزارشی در این باره نوشت: " اعتراضات در ایران ثابت می‌کند که ترامپ در مسیر درست گام برمی‌دارد".

بنا به ادعای این روزنامه در حالی که در تیم ترامپ درباره سیاست آمریکا در قبال ایران شکاف وجود دارد - شکاف میان طرفداران مذاکره با ایران و اعمال فشار بر این کشور به منظور تغییر رژیم -، کسانی که در خیابان‌های تهران تجمع می‌کنند، این نزاع را قاطعانه به نفع گروه طرفداران تغییر رژیم حل می‌کند.

این روزنامه ضمن مرتبط ساختن بحران ارزی ایران به تحریم‌های آینده آمریکا، که در آگوست آینده اجرا خواهند شد، مدعی شد که ناآرامی‌ها در ایران نشان می‌دهد که آمریکا در مسیر درست حرکت می‌کند.

مرتبط ساختن اعتراضات به تحریم‌های آمریکایی تقریبا خط مشترک اکثر رسانه‌های غربی و عربی است. در همین رابطه، شبکه ان‌بی‌سی نیوز نوشت: "همزمان با آسیب زدن تحریم‌های آمریکا به اقتصاد، اعتراضات ایران گسترده می‌شوند. ناآرامی نشان داد که پس از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای تهران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه کشور، نارضایتی گسترده‌ای وجود دارد ".
 
این شبکه، برخورد معترضان در برابر مجلس با نیرو‌های امنیتی را نخستین تقابل از زمان ناآرامی‌های دی‌ماه سال گذشته دانست.
 
 شعار‌هایی که در ناآرامی سر داده شد، نیز مورد توجه این رسانه‌ها قرار گرفت. مجله کامنتری‌مگزین، در تحلیلی به شعار‌هایی که علیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بخصوص در قبال فلسطین، مطرح شده ابراز تعجب کرد، زیرا به گفته این مجله، ایران "مترداف مسابقات کاریکاتوری انکار هلوکاست و تهدیدات حذف اسرائیل از نقشه" بوده است. این مجله در ادامه نوشت: "البته ایرانیان مشکلی با فلسطینی‌ها ندارند". 
 
روزنامه وال‌ستریت ژورنال با اشاره به ناآرامی‌های دی‌ماه، تجمع کسبه را "چالش تازه‌ای برای دولت حسن روحانی" توصیف کرد.
 
علاوه بر این، روزنامه نیویورک‌تایمز، در گزارشی که خبرنگار آن از تهران مخابره کرده، مدعی شد که ایران در حال تغییر است، اما نه به آن شکلی که ترامپ فکر می‌کند.
 
ترامپ اخیرا اعلام کرده که پس از خروج او از توافق هسته‌ای، ایران سیاست خارجی‌اش را تغییر داده است. اما نیویورک‌تایمز تصریح کرد سیاست خارجی ایران تغییر نکرده بلکه در داخل ایران تحولاتی ایجاد شده است.
 
نیویورک‌تایمز مدعی شد: "بدور از مناطق نزاع در خاورمیانه، در کوچه‌های کوچک بازار‌های تهران و نمایندگی‌های خودرو‌های لاکچری در مناطق اعیان‌نشین شمال شهر، خروج ترامپ از توافق هسته‌ای قطعا به محنت‌های اقتصادی افزوده است. محنت‌هایی که به تنش‌های سیاسی کمک می‌کنند".
 
این روزنامه به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی و بسته شدن بازار بزرگ تهران اشاره کرد.
 
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی به بررسی ناآرامی‌ها و محدود شدن برخی واردات پرداخت و نوشت: " در بحبوحه درگیری‌ها در یک راهپیمایی به دلیل ارز، کشور خودش را در مقابل تهدید تحریم‌های آمریکا آماده می‌کند".
 
گاردین افزود: "در میانه نگرانی‌ها درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا، ایران قرار است وارادت بیش از ۱۳۰۰ محصول را منع کند. این اعلامیه در حالی اعلام شد که تاجران در تهران، در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و سقوط ارز به یک رکورد پایین، اعتراضات نادری به راه انداخته‌اند".
 
سایر رسانه‌های غربی، همچون خبرگزاری آسوشیتدپرس، بی‌بی‌سی انگلیسی، ای‌بی‌سی، فاکس نیوز، فرانس ۲۴، میدل‌ایست‌آی، بلومبرگ و... گزارش‌ها و تحلیل‌های مشابهی منتشر کرده‌اند.
 
در منطقه، رسانه‌های عربی، بخصوص رسانه‌های نزدیک به عربستان، به طور گسترده اخبار تجمعات در ایران را پوشش و آن را در صدر اخبارشان قرار دادند.
 
روزنامه الحیات ضمن ادعای وقوع درگیری در مقابل مجلس، در این باره مدعی شد که نارضایتی از کاهش قیمت ریال در برابر دلار به "اعتصاب" بازار تهران و دیگر شهر‌ها تبدیل شد.
 
بر خلاف رسانه‌های نزدیک به عربستان، سایر رسانه‌های عربی، مانند الجزیره، العربی الجدید، المیادین و... که با این کشور همسو نیستند، یا هیچ خبری درباره تحولات ایران منتشر نکرده‌اند یا بسیار گذرا به آن اشاره کرده‌اند.
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط به طور گسترده به اخبار اخیر ایران پرداخت و تیتر اول خود را وقایع بازار تهران اختصاص داد.
 
این روزنامه در چند گزارش مفصل از "عمیق شدن بحران اقتصادی ایران" خبر داد.
بنا به ادعای این روزنامه، در پی ناآرامی‌های دی‌ماه سال گذشته، مقامات ایرانی به مردم درباره برگزاری تظاهرات هشدار داده‌اند تا کشور به یک "سوریه جدید" تبدیل نشود، اما تحولات چند هفته گذشته نشان داد که خطر دیگری در کمین است و آن احتمال تبدیل شدن ایران به یک "ونزوئلای جدید" است.
 
این روزنامه علاوه بر این، به شعار‌های مخالف سیاست خارجی هم توجه کرد.
 
سایر رسانه‌ها مانند العربیه، روزنامه العرب، و... نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کرده‌اند.
به طور کلی، نحوه پوشش تجمعات در ایران در رسانه‌های خارجی، بویژه رسانه‌های آمریکایی، به گونه‌ای است که رویکرد ترامپ در قبال ایران یک رویکرد درست معرفی می‌شود. این رسانه‌ها این نکته را القا می‌کنند که کارزار فشار حداکثری اقتصادی ترامپ علیه ایران نتیجه‌بخش است و مردم را به خیابان می‌کشاند. با توجه به رویکرد تهاجمی ترامپ، به نظر می‌رسد که برگزاری تجمع در ایران، او را در پیگیری سیاست‌های اعلام‌شده‌اش علیه این کشور مصمم‌تر کند.

اعتصابات بازار تهران کشته داد

ایران نوشت: بامداد سه‌شنبه 5 تیر فوت مشکوک مردی 35 ساله به کلانتری 113 بازار اعلام شد.

مقتول یکی از دستفروشان بازار بود و معلوم شد که با مردی به‌ نام اسماعیل درگیر شده است.

متهم میانسال (اسماعیل) که سابقه 17 بار بستری در بیمارستان روانپزشکی را داشت به‌ جنایت اعتراف کرد و گفت: روز دوشنبه که بازار به بهانه اعتصاب ناآرام شده بود، چند مرد غریبه گفتند باید بساطت را جمع کنی؛ من اعتراض کردم اما آنها ضمن تخریب بساط دستفروشی بنده، مرا نیز بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پس از رفتن آنها، مرد جوانی که شاهد صحنه کتک خوردن من توسط این افراد بود مرا مسخره کرد. با چاقو ضربه‌ای به او زدم و پس از آن از بازار خارج شدم.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
اینها آشوبگر نیستند که اتاق اصناف میگه آشوبگر. مردمی هستند که خونشون به جوش اومده و جونشون به لب. خانواده هاشون منتظر پول اند و خرید و فروش نمیتونند بکنند تو این اوضاع. بهتره دنبال راهکار باشید تا کسبه بازار را به مغازه ها برگردونید نه اینکه تا مردم نارضایتیشون را عنوان میکنند انگ آشوبگر و فتنه گر را بهشون بچسبونید و باهاشون برخورد کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
کلیدساز که میگفت ۱۰۰روزه همه چی درست میشه چی شد پس
گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
واقعا اوضاع مملكت داغونه . هيچ كسي هم به فكرش نيست . كنترل از دست دولت خارج شده گروني روز به روز در حال افزايش هست و همه اجناس دوبرابر شده . رئيس جمهور رفته توچال خبر از اين اوضاع هم نداره . گوشي موبايلش هم آنتن نميده بهش اطلاع بديم .
atefe
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
مردم حق دارند که آشوب به پا کنند وقتی عید نوروز طلا گرمی 190 بود تا چند روز پیش شد 270 چه انتظار دارید انتظار دارید مردم ساکت بمانند من حق را به مردم می دهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
دولت و مسئولین طراز اول نظام صادقانه با مردم بدون حاشیه رفتن صحبت بکنند و اگر مشکلی دارند که دارند با مردم البته صادقانه مطرح کنند بدون حاشیه رفتن.
کلاغ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
به یقین اگر مدیران دولت بجای دریافت حقوق های نجومی و پر کردن جیب خودشان به فکر معیشت مردم بودند و اگر مسئولان قوای سه گانه بجای اینکه به بهانه ساماندهی ، موسسات مالی را غیر مجاز اعلام و با تضییع حقوق مردم و پرداخت دهها هزار میلیارد از بیت المال بی صاحب مسلمین ، موسسات را بطور مفت به تصرف بانک **** و ********* رسالت و موسسه غیر قانونی کاسپین درآورند در واقع بجای رانت دادن به اشخاص فاسد پول بیت المال را صرف بهبود اوضاع اقتصادی کشور و معیشت ملت بی پناه ایران می کردند و اگر قوه قضائیه بجای بالا بردن آمار پرونده های مختومه به فکر احقاق ملت ستم دیده ایران بود مردم هرگز اجازه نمی دادند تا اغتشاشات دیماه سال گذشته و اغتشاشات دیروز تهران بوجود آید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
هنوز منتظر مجانی شدن آب و برق باشیم یا زوده؟
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
اینا مهم نیست...!!!
مهم اینه ک کنسرت آزاد شده، بین خیابونا دیوار نکشیدن ، تازه ورزشگاه هامون هم داره کم کم مختلط میشه

تازه هنوز ۳ سال دیگه هم مونده....
بسیجی
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
ولی کاشکی گرونی نبود ،اختلاس ،دزدی ،بی ایمانی،ربا،زنا،گناه،خوردن مال ققیر نبود .....
به جاش یه امام زمان بود.
واقعا فقر داره بیداد میکنه
یه مسلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
کارشون درسته چون واقعا گرفتارن من الان خانواده ام فقیرن بابام بی کاره پول نون شبمون نداریم دولت بگه چکار کنیم
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
تا زمانی که مسئولین معترضان را در هر بحرانی آشوبگر بنامند همین آش و کاسه خواهد بود . تا وقتی صدا و سیما حقایق را وارونه جلوه دهد همین وضعیت ادامه خواهد داشت . متأسفم برای مسئولین بیسوادی که بجای درک درست از اعتراضات و پاسخگویی به معترضان آنان را آشوبگر مینامند . ************
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
مثل اینکه دین مردم پول و اقتصاد است حالا در هر جناحی که باشند هر شعاری که بدهند، در اصل فریادشان برای پول و گاهی مقام است.
نقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
وقتی فقر باشه ایمان مردم هم ازبین می ره دقیقا مردم ایران همینجوری شده فقر وفحشا وفساد بیداد می کنه محبت وعاطفه بین خانواده ها ازبین رفته نمی دونم مسئوالان چه جوری خوابشان می بره
ناشناس
|
Czech Republic
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
مرگ دزدان و شیادان و دروغگویان و فریبکاران و قاتلان و خائنان و جانیان نزدیک است
مهندس مهراب لاهیجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
مدیران ارشد کشور پاسخ دهند چگونه ترامپ با یک امضا 40 سال تدبیر ( ادعایی) و شعار را به باد داد؟

دوران حکومت بدون تدبیر و با تکیه بر منابع نفتی به سر امده و همه مسببان باید بدانند این روش زمام داری به نام اسلام تمام میشود و هرچند کسی از مدیران یاد ندارد اما لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها.
محمدرضا کیانفر
|
Netherlands
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
تظاهرات اعتراضی به تهران کشیده شد،

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای،
به خوبی آگاهید که خطر پشت گوشمان است ولی جای نگرانی نیست زیرا با درایت شما می توان پیشگیری کرد،
سرور گرامی،
کشور ما به قول آقای محمد باقر قالیباف گاز انبری شده، یکی از خارج که تهدید تحریمهای کمرشکن آقای ترامپ است و دیگری از داخل که به قول آقای روحانی توطئه های کاسبان تحریم می باشد،
کلید معما در دست شماست که لازم است بدون فوت وقت:
1- دستور مذاکره با آقای ترامپ را بدون هیچ قید و شرطی صادر فرمایید،
2- اصل آزادی بیان را که در قانون اساسی تصویب شده ولی چهل سال است زیر پا گذاشته به رسمیت شناسید،
با تشکر از توجه حضرتعالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار