معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: اصلی‌ترین مشکلی که برنامه‌ریزی‌های ما کالبدی بودن آنهاست که تنها به فیزیک و ظاهر شهرها توجه می‌کند و هیچ گونه اهمیتی به فضای اقتصادی شهر‌ها داده نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر باید رویکرد برنامه‌ریزی‌ها، ایجاد برنامه‌ای با روح اقتصادی باشد.
کد خبر: ۶۲۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یدالله رحمانی در نخستین "نشست تخصصی برنامه راهبردی شهر و شهرداری مبتنی بر چشم انداز 20 ساله شهر شیراز، چشم‌انداز 1420"، اظهار داشت: خارج کردن صنایع آلاینده از شهر شیراز، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اتخاذ راهکارهای مالی برای تحقق درآمد پایدار و غیره از جمله برنامه‌هایی است که باید برای ِآینده کلانشهر شیراز مدنظر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با بیان اینکه شاهد رشد سریع شهرنشینی در تمام کشور‌های دنیا هستیم به‌گونه‌ای که بیش از 70 درصد از جمعیت در محدوده شهر‌ها زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در شیراز نیز همچون سایر کلانشهر‌ها شاهد رشد شهرنشینی و رشد طولی شهر هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به رشد سریع شهر‌ها محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز گریبان‌گیر کلان‌شهر‌ها است. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش نابرابری‌های اجتماعی، افزایش بیکاری، عدم‌تامین درآمد پایدار شهری و عدم وجود مسکن مناسب برای تمامی جمعیت شهری اشاره کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: بر این اساس نمی‌توان تنها به طرح جامع توسعه شهری اتکا کرد و باید برنامه‌ریزی‌های مختلف در تمامی زمینه‌ها برای توسعه همه جانبه شهر‌ها داشته باشیم.

وی بیان کرد: یکی از روش‌های افزایش توانمندی شهر‌ها، استفاده حداکثری از تمامی منابع است و در این راستا حمایت تمام دستگاه‌های خصوصی و دولتی لازم است زیرا هم‌افزایی و وحدت رویه سبب تسریع در فعالیت‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با بیان اینکه سه رکن اساسی در تدوین سند راهبردی شهرها باید لحاظ شود، عنوان کرد: باید بالا بردن کیفت زندگی مردم در شهرها، نگاه جامع به امور شهری و مدیریت استراتژیک شهری توجه ویژه‌ای شود.

وی عنوان کرد: هر کلانشهری نسبت به سایر کلان‌شهر‌ها مزیت نسبی دارد که اگر مزیت نسبی، ظرفیت و توانمندی شیراز در برنامه‌ریزی‌های آینده این شهر مورد توجه قرار گیرد توسعه همه جانبه شهر را به دنبال خواهد داشت.

بروز بودن مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی است

عنایت‌الله رحیمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکلی که برنامه‌ریزی‌های ما کالبدی بودن آنهاست که تنها به فیزیک و ظاهر شهرها توجه می‌کند و هیچ گونه اهمیتی به فضای اقتصادی شهر‌ها داده نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر باید رویکرد برنامه‌ریزی‌ها، ایجاد برنامه‌ای با روح اقتصادی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: به روز بودن و اثربخشی در‌ تمامی زیرساخت‌های شهری از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در برنامه‌ریزی شهری لحاظ شود و این مهم به گونه‌ای است که باید در برنامه بلندمدت، میان‌مدت و در کوتاه‌مدت مورد توجه برنامه‌ریزان باشد.

مغفول مانده برنامه‌ریزی منظم و پویا

سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه آنچه میراث برنامه‌ریزی‌های گذشته بوده و ‌تاکنون محقق نشده است برنامه‌ریزی منظم و پویا در‌ کنار مدیریت واحد شهری است، اظهار داشت: در کلان شهر شیراز همه دستگاه‌های دولتی و‌ خصوصی با مدیریت جزیره‌ای هیچ کمکی به رشد و ‌توسعه شهر نکرده‌اند.

دستغیب با بیان اینکه سه محور اصلی باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود، گفت: در وهله اول اجرای برنامه راهبردی باید منجر به ایجاد شهری بانشاط، ایمن، قانون‌مدار و فرهنگ‌مدار شود، در وهله دوم شهر باید برای تمام شهروندان مناسب‌سازی شود و همه دسترسی‌ها برای کودکان، زنان، کهنسالان و معلولان وجود داشته باشد و در کنار این‌موارد شهروندان نیز باید در تصمیم‌گیری‌های شهری متاثر باشند.

توسعه پایدار هدف اصلی افق 1420

ابوالقاسم ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: برنامه راهبردی شهر شیراز بر اساس ظرفیت‌سنجی امکانات شهری شیراز خواهد بود البته یکی از ارکان اصلی این ‌برنامه توسعه پایدار شهر شیراز در افق 1420 است.

ابراهیمی اظهار داشت: ایجاد ادبیات مشترک و‌ وحدت رویه در دستگاه‌های تصمیم‌ساز بسیار حائز اهمیت است که برنامه‌راهبردی می‌تواند این وحدت رویه را در میان دستگاه‌های دولتی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی اهداف، در‌ کنار همکاری‌های مشترک میان دستگاه‌های مختلف از‌جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که پس از تدوین برنامه راهبردی توسعه شهری باید به دنبال آن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار