مسئول بیماری‌های خاص یزد:
مسئول واحد بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، با بیان این‌که توسعه شهرنشینی و پیشرفت صنعتی عامل شیوع بسیاری از بیماری‌هاست، گفت:‌ سبک زندگی شهرنشینی مهمترین عامل ایجاد بیماری‌های خاص است .
کد خبر: ۶۳۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲ 15 July 2018

دکتر« محمدحسین قاسمی» با بیان این‌که در تعریف عامه، هر نوع بیماری صعب العلاج یا طولانی مدت و گران قیمیت بیماری خاص نامیده می‌شود، اظهار کرد: در نگاه دیگر بیمار خاص مشمول افرادی است که از سازمان‌های بیمه‌گر دفترچه بیماری خاص دریافت می‌کنند .

وی با اشاره به این‌که بیماری‌های خاص شامل چهار بیماری هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس و دیالیز است، گفت:‌ این بیماران با ارائه دفترچه یک سری خدمات درمانی تعیین شده را به صورت رایگان دریافت می‌کنند .

مسئول واحد بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این‌که دیالیز نوعی درمان است که برای بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود 700 بیمار دیالزی، هزار بیمار ام اس، 160 بیمار هموفیلی و 150 بیمار تالاسمی در استان داریم .

وی فشار خون، دیابت، عدم تحرک کافی، عدم ورزش و نوع رژیم غذایی را مهمترین عوامل ایجاد بیماری‌های کلیوی که منجر به دیالیز می‌شود، عنوان کرد و ادامه داد: تالاسمی نوعی بیماری کم‌خونی وراثتی است که افراد قبل از ازدواج با انجام آزمایش می‌توانند از تولد فرزندان مبتلا به این بیماری جلوگیری کنند .

قاسمی در ادامه با بیان این‌که هموفیلی شایعترین اختلال خون ریزی‌دهنده ارثی است که این بیماران به دلیل خونریزی‌های مکرر احتیاج به دریافت فاکتورهای انعقادی دارند، خاطرنشان کرد: بیماری ام‌اس که بیشتر در زنان دیده می‌شود اغلب به دلیل عدم تحرک کافی، استرس و فشارهای عصبی رخ می‌دهد بنابراین شاد بودن و زندگی سالم داشتن می‌تواند در کنترل و پیشگیری از آن موثر باشد .

وی در پایان با اشاره به این‌که نحوه و سبک زندگی شهر نشینی مهمترین عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مخصوصا بیماری‌های خاص شده است، گفت:‌ این بیماری‌ها با توسعه شهرنشینی و پیشرفت صنعتی گسترش یافته و در گروه پرهزینه‌ترین مسائل بهداشتی به حساب می‌آیند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار